Mina tankar om utfodring av möss
Kroppen behöver en blandning av olika näringsämnen för att fungera : Kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler.
Jag ser ibland uträknade foderstater för olika djur, oftast smådjur, som i detalj räknar ut gram och procent för exakt rätt "dos" av de ovan uppräknade näringsämnena, för just det djurslag som diskuteras.
Jag vill inte riktigt hålla med, medan jag däremot instämmer i vikten av att ge en foderstat av godkänd kvalitet och som innehåller allt som djuret behöver.
En av nycklarna till att äta rätt är att äta lite av varje. Det är ju inte bara mängden näringsämnen som är viktig, utan också balansen mellan dem. Den som äter olika slags mat får lättare balans mellan alla näringsämnen kroppen behöver.
Men man behöver inte tänka och räkna på hur mycket man äter av varje näringsämne
Äter man varierat så får man i sig det man behöver. Så länge man väljer bra mat/foder som inte ger näringslösa kolhydrater och för mycket fett/fel sorts fett kan kroppen själv reglera sitt behov!
Själv tänker jag Husmanskost för människor och Musmanskost till möss 😉
Vem har hört talas om reglerade dieter (foderstater) till människor, för vår hälsas skull? Vem gör så ens för sina barn, som ju ändå är dem vi älskar och värnar mest av allt!??
Men för olika djurslag kan det ibland höra till vanligheterna. ”20 gram av ditt och 30 gram av datt” för balans mellan mineraler och proteiner (eller vad det nu gäller), i praktiken är det ju omöjligt, tänker jag. (förklarar i nästa inlägg)
Idrottsmän/tävlingshästar kanske kräver specialutfodring under tävlingssäsong då de måste prestera på absolut topp, men då i samarbete med näringsfysiolog, läkare, veterinär eller vad vet jag, jag rör mig inte i de kretsarna. 🤔
När det gäller utfodring av möss tänker jag två saker:
Matintag som hos människor så fungerar det (dvs bra råvaror, inte tomma kalorier, osv, men utifrån vad DE behöver, t.ex. har de päls, det har inte vi). Man behöver vara påläst, men det behöver vi även för vår egen hälsa och välmående!
Möss har behov av att konstant kunna äta (vilket inte vi bör göra). Deras kroppar är små och deras ämnesomsättning hög. De bör ha möjlighet att snabbt kunna fylla på energinivån vid behov.
Att utfodra möss som man gör med hästar och hundar, vid speciella utfodringstider då de endast får vad de äter upp, fungerar inte för möss.
Hur vi sedan, utifrån denna grund väljer att utfodra våra möss, ja det kan vi väl lugnt göra på lite olika vis.
1177 vårdguiden ger bra information, liksom Livsmedelsverket.
Söker man på Google kommer man mestadels till olika sidor som säljer kosttillskott, och alltså försöker få oss att tro att vi behöver sånt vi inte behöver.
På det stora hela är kosttillskott helt onödigt för flertalet människor, en stor industri som genererar pengar på att vi kissar ut tillskottsämnen vi inte behöver. 😊
https://www.1177.se/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/bra-att-veta-om-naring/
Hur gör jag själv och hur tänker jag omkring det?
Som jag skrivit ovan, variabel foderstat och lite av mycket men RÄTT råvaror och en bra bas. Enligt mig är SÄD basen i deras foder. Havre och vete dominerar i lika delar, även råg och korn. Frön av skilda slag tillkommer sedan.
Protein är oerhört viktigt och kan för vissa ung- och avelsdjur ligga så högt som en femtedel av maten, dvs det ska finnas tillgängligt för dem att äta den mängden protein om de ”vill”.
Att skriva ner en foderstat för mina möss har jag inte lyckats med hittills i mitt liv. Istället sällar jag mig till Grodans Artiklar om foder, där hon listar en lång rad ”ätbarheter” som man kan ge, eftersom jag anammar en omväxlande (nyttig) diet. Eller som Livsmedelsverket skriver: ”Ät varierat så får du i dig det du behöver”
Jag har heller aldrig blandat mitt foder för att ge mössen, annat än på försök. Jag kan inte se att det fungerar bra. Olika möss äter olika saker, och vissa saker väljer de bort fullständigt. Genom att ge olika delar var för sig, så ser jag vad som ratas, och varför ska jag köpa dyra ingredienser för att sedan bara kasta dem?
Att göra en egen foderstat med minutiöst uträknade inslag av olika nödvändigheter kan jag inte heller se fungerar, av två olika orsaker:
För det första äter de inte allt, och inte i de proportioner jag mätt upp.
Och för det andra rubbas hela uträkningen så fort jag ger dem något annat att äta.
Jag behöver i så fall även räkna in färskfoder, som då måste vara av samma slag dagligen och i samma mängd, och de måste äta upp allt.
Ett näringskorrekt pellets som helfoder är samma sak: Det går inte att ge tillskott/färkfoder/”godis”/ omväxling utan att förstöra hela uträkningen.
Och omm jag köper t.ex. valsade ärtor och morötter, vissa fröer och annat som ofta rekommenderas, och blandar i ett helhetsfoder, gör jag det helt i onödan eftersom mina möss inte äter detta alls. Ska jag vänta tills mössen ätit upp allt innan de får nytt, kommer jag att ha mycket magra möss (om jag följer mus-dieten)
Med en varierad kost (av nyttigheter) ser jag vad de väljer/äter och vad de väljer bort, och jag TROR PÅ att möss (liksom människor) känner instinktivt vad de behöver.
(Jag kan t.ex. ge egna exempel men väljer bort det för jag skriver för långt ändå. Att möss likdom människor även kan ha svårt att reglera socker- och fett-intag är en annan sak eftersom jag inte släpper dem lösa i Konsum där 80% av utbudet består av läsk, öl, godis, chips, processerade varor, osv, vilket är människors dilemma.)
Jag har läst råd om att sätta maten t.ex. högt i buren så de tvingas klättra. ? Säg den mus som INTE utnyttjar hela sin bur? Möss har ett stort rörelsebehov och en frisk och sund mus blir knappast en soffpotatis, det är emot dess natur. Problemet är snarare för liten rörelseyta än yta som inte används.
Att sprida ut maten i buren är okej för mig. Men jag gör det inte själv av flera orsaker. Främst förlorar jag kontrollen över vad de äter (och vad de ratar), OCH jag förlorar kontrollen över i vilken mån de förorenat det, och när.
Möss ska ha kontinuerlig tillgång till mat, och genom att sprida ut maten (även om den är väl uppmätt) förlorar i alla fall jag kontrollen. Särskilt om jag har många möss i en bur, hur ska jag kunna avgöra att varje mus äter just sin ranson?
Oavsett så tycker jag att det alltid ska finnas säd lätt tillgänglig. De äter inte för mycket av det, utan vad de behöver.
Det svåra med foder och utfodring, särskilt om man har många möss, är att finna en metod där så lite som möjligt kastas i slutänden. Sådant som försvunnit i bottenströet eller släpats bort av möss som vill äta ifred men bara äter hälften, eller som blivit nedkissat, eller bara blivit ratat av olika anledningar. Musmat är dyrt! Att behöva kasta ”överskott” (dvs förorenat eller utspritt) blir dyrt.

Det farliga med detta tankesätt är att majoriteten INTE har tillräcklig kunskap om varken musens behov eller generell näringslära för att det ska bli bra. Många kan inte skilja på de grundläggande skilknaderna i kokhydrater, protein och fett ens. Än mindre vilka livsmedel de finns i.
Du skriver att du tror att möss känner själva vad de behöver och äter därefter. Evidensbaserad forskning visar motsatsen om och om igen. Med det argumentet skulle de tex inte bli överviktiga och först välja ut godbitarna.
Att ge exempel på vad man BÖR ge dem (foderstat, mat de alltid bör få, uppdelat i "alltid tillgängligt" och "daglig dos"), och vad man KAN ge dem i mindre mängd (och bör ge urval från när man har tillgängligt, del av ens egen mat, osv) måste ju vara lättare för alla de många som inte förstår sig på allmän näringslära.
Kanske är just dessa inte heller intresserade av att börja läsa på om näringslära och procent, utan bara av att ge mössen sin mat, inklusive godbitar?
Att ge ett väl uträknat näringskorrekt helfoder är helt okej för mig!
Men i samma stund man ger dem något annat att äta spricker ju uträkningen. Är det då värt mödan och/eller pengarna man lagt ner extra på det?
Utan att ge dem något annat, är det ju okej. Under förutsättning att de äter av allt i lika delar, vilket de knappast gör. Pellets funkar, men det låter väl som ett oerhört tråkigt mat-liv för en mus.
Jag tänker också på en tidigare uppfödare vars tonårsbarn sa: "Men mamma! Du bryr dig mer om vad mössen får för mat än vad jag äter!" Och de barnen var INTE felnärda på minsta vis! Varför skulle möss bli det av en varierad kost upprättad för möss?
Jag jämförde med Konsum ovan. Åtminstone 80% i våra livsmedelsbutiker består av onyttiga matvaror. (10% av djurmat, lampor, pennor, diskmedel, osv, och kanske 10% råvaror av bra kvalitet, det är bedrövligt)
Får musen och människan själva välja stoppar vi oss fulla av sånt från Konsums 80% utan att bry oss om dess näringsinnehåll.
Läsk, öl, chips, godis, kakor, bullar, bakelser, pizzor, choklad, gräddprodukter, glass, snabbmat och processad mat dominerar mitt Konsums hyllor.
Under hela vår evolution har fett och socker/kolhydrater varit bristvaror som vi BEHÖVT stoppa i oss allt vi funnit, vilket idag ger oss en ofta oemotståndlig drift att äta så mycket vi kan av detta.
Det VAR vårt behov, då, och vi beter oss som om det fortfarande vore, fast det inte stämmer i dagens samhälle.
Vi behöver inte ge mössen "ett musens Konsum" att botanisera i. DET kan ju ligga till grund för hur vi lägger upp deras foderstat?
Vad gäller övervikt och undernäring (hör ofta ihop) skrev jag liknelsen om Konsum. Och vitsen med det är alltså att TA BORT dessa onödiga och onyttiga varor ("musvaror" alltså) från mössen, inbegripet alltför feta fröer i alltför stor mängd.
Att vi känner vad vi själva behöver äta, så har du ju rätt, det stämmer ju tyvärr inte. Inte på det viset.
Jag tänker mer på behovet av att äta vissa mineraler när vi har brist på det. Olika salter t.ex. Men också andra exempel jag har från både mig själv och mina möss - men det är knappast underlag för någon vetenskaplig studie även om det fungerar så för just mig. 🙂
- Redigerat 2021-01-22 12:05 av ariama