Storleks-smarta burar
Jag hade tänkt bygga om en detolf till mina tre honor för att ge dem bästa möjliga bur med den budget jag har. Men nu råkade jag fastna för en hane i kullen så är alltså fast med 1 hane och 3 tjejer. Vill inte kastrera hanen så han behöver såklart gå i separat bur. Jag är student så har tyvärr inte någon stor budget och bor fortfarande hemma där mitt rum är väldigt litet (ca 2,5m x 5m). I och med att jag vill kunna erbjuda både honor och hanar bästa möjliga levnadsstandard så letar jag efter dubbelbur eller liknande av något slag, finns det någon med okej galleravstånd som ni tycker har frikostiga mått? Har tidigare haft samlarlådor men tycker delvis det ser väldigt skräpigt ut och sedan tar dem upp all golvyta jag har på rummet. Vad tror ni, finns det något som kan passa in? Eller får jag ta och snickra ihop något själv? Och finns det annat att bygga av än trä då? Eftersom trä behöver behandlas mycket för att inte kissas sönder. Vill kunna erbjuda absolut bästa omvårdnad till mina älskade möss så kom gärna med förslag!
Jag hade en Billy bokhylla till mina möss, tyckte att det passade mycket bättre än Detolf då det lät mössen klättra mer samt att dom kunde hålla till på olika hyllplan om dom ville komma ifrån någon annan en stund. Du skulle kunna göra en bokhylla till två burar så alla möss får plats på en mindre yta än en liggande Detolf tar upp.
Jag använde min bokhyllebur i flera år, tätade alla skarvar med silikon och hade som mest 6 möss med tillgång till 3 hyllplan och det finns inga fläckar efter kiss någonstans på den. Du kan säkert hitta en begagnad hylla till ett bra pris.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.