Stark lukt på spån
Hejsan!
Nåt märkligt hände idag när vi bytte spån hos mössen. Eller ja, inte hände direkt. Men spånet luktar ganska starkt. Jag trodde tjejen hade rengjort något för det luktar lite rengöringsmedel med citrus-doft (tror jag).
Kan det vara farligt för mössen? Behöver vi byta?
Spånet är Zooman burspån.
/ Raya

Vissa spånsorter tillsätter de citron, cedar ed för att det ska lukta gott. Byt strö och köp katytees aspspån istället. Det är dammfritt och luktar bara rent gott trä!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Men det skumma är att vi har brukat kört det här och det är första gången det luktar såhär.
Det är tyvärr ganska dåligt utbud på spånsorter här i Torsby men jag ska kika efter aspspån nästa gång vi byter.

Kolla om de har Gibbon som leverantör. Då kan de ta hem det åt er, även om det inte finns hemma.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vanligt Zooman burspån är gjort av barrträd och innehåller canerframkallande terpentin och ska ändå inte användas till möss! Så vill du fortsätta med spån så byt till t.ex kaytees aspspån. Asp innehåller inte terpentin. Det är dessutom, som Vattnadal säger, blåst och dammar alltså inte så mössen slipper få in det skadliga dammet i lungorna.
Älskar mina stora små vänner..

Oj oj!
Skall verkligen försöka få tag på sådant spån istället då. Tackar för tipsen!

:)
Det finns även flis att få tag på. Flis är liksom.. Flisor istället för spån! Det finns i Al och Asp vad jag vet.
Alla träslag som inte är av barrträd och som är blåst går bra att ha som bottenströ. Vet inte om man behöver blåsa flis..
Älskar mina stora små vänner..

#5 - I Karlstad brukar det finnas Kaytees aspspån hos Parva Zoo på Våxnäs och Nikkos alspån (flis) i djuraffären i Ilanda (kommer aldrig ihåg vad den heter…).