Mus iFokus

Mus

Etikettbeteende
Läst 123 ggr
Ellen_
0

Aggressiv mus

Alla mina hanar och möss har varit så goa och trevliga men nu har jag en hane som är ca 2månader gammal. Tidigare har han varit super mys och lugn men för någon dag sedan bet han mig när jag skulle lägga ner mat i buren. Det gick inte hål så jag tänkte inte jättemycket på det eftersom jag kanske luktade mat eller liknande. Men idag när jag skulle kolla till honom högg han mig så det gick hål och började blöda. Det kom från ingenstans och han piskade ingenting med svansen eller liknande utan verkade bara vilja få bort mig. Mina möss är sällskapsmöss och jag har de ute massor och skulle inte kunna tänka mig att bara låta honom vara i två år till för det känns verkligen oetiskt och taskigt mot honom. Så nu funderar jag om det sjystaste man kan göra är att ta bort honom? Vad har ni för erfarenhet av unga möss som hugger. Vet att de flesta har noll-tolerans och i denna situationen tänker jag att det är sjystast. Kanske hade haft mer överseende om jag luktade annan mus eller om han blev överraskad eller skrämd men det här kom utan trigger…

ariama
0

Det här är något som kan hända när det gäller han-möss, och det viktigaste av allt är att få bort dem från aveln.

Jag förstår att du inte har tänkt något sådant, jag bara säger vad som kommer upp i mitt huvud, därför att det här verkligen ÄR något som kan hända med hanar.
Sällskapsmöss/tammöss är domesticerade, och domesticering går ut på att minska aggressivitet.

Många framhäver enbart hanars trevlighet och goda sidor (vilket många hanar också är/har!!) men hanar kan hugga på ett vis som jag aldrig upplevt honor att göra, om det vill sig illa.

Så själv är jag alltid lite extra vaksam med hanar om jag inte känner dem väl. Även vill jag se dem helt könsmogna innan jag känner mig helt säker med dem när de är på hemmaplan, dvs i sin bur/sitt revir.

Som du kanske förstår hör jag till dem som har nolltolerans. Kanske går det med mycket jobb och tålamod att få honom att sluta, men är det värt det? Och varför?

Han har säkert bra gener för en vildmus, men för en tammus eller sällskapsmus i fångenskap vete gudarna om han ens själv är/blir lycklig…

I slutänden avgör du själv.