Nybliven musägare
Hej! Jag har för några dagar sen köpt 2 möss och jag har aldrig haft möss innan utan bara hamstrar, men läste mycket om det och tyckte att det verkar roligare med möss framförallt när man har barn.
Saken är bara att jag känner mig helt som en nybörjare här, så jag tänkte att jag frågar er experter.
Min ena mus hon är nyfiken och är framme flera gånger om dagen och boar och har sig och gräver och gör om i hela buren haha! Och hon kommer fram och kollar när man gör något eller har handen i buren, men hon är så rädd ändå och vågar liksom inte klättra upp och springer och gömmer sig. Igår höll jag lite blomkål i handen och då vågade hon sig fram och smakade lite men vågade inte komma upp i handen, utan sprang iväg och gömde sig lite innan hon vågade sig fram lite igen. Vi har ett terrarium så det känns som ett naturligt sätt att möta mössen på när man öppnar på sidan. Jag är ju samtidigt lite rädd att hon ska bitas, men det har hon inte gjort än, minns bara hur ont det gör att bli biten av en guldhamster.
Har ni något tips på hur jag ska få henne tam?
Sen undrar jag över den andra lilla tjejen, hon är mer social när hon väl är framme och klättrar upp i handen och är inte alls så rädd, men gillar inte när man tar handen för långt från buren. Jag är lite fjantig här också då hon har nafsat lite på min sambo, då det för det mesta är han som sitter med handen i buren då han inte är lika fjantig som jag. Men hon bet inte hårt enligt honom utan mer ett lite nafs för att smaka och undersöka. Saken är att hon inte gör något annat än att sova. Ser inte henne ute alls nästan. Hon är vaken lite på morgonen när min sambo går till jobbet. Resten sover hon. Hon har heller inget intresse för att boa som den andra har. Hon gräver litegrann ibland men inte mycket alls. Jag har försökt väcka henne lite ibland genom att buffa lite på huset de sover i, vill inte skrämma henne. Och då kan hon vid enstaka tillfällen komma upp en liten stund men springer oftast och "gömmer" sig igen nån annanstans eller äter lite och sen lägger sig igen. Men igår var hon lite social på kvällen och klättrade lite på min sambos hand och lät sig bli lite klappad av oss. Känns bara så tråkigt för våra barn att de knappt får se mössen då de bara sover hela tiden, framförallt den jag beskrev nu senast. Hon känns så go och social men sover som sagt otroligt mycket. Är detta normalt?
Förlåt för långt inlägg men känner mig så osäker på detta. Har ni några tips på vad jag ska göra? Vill ju att de ska trivas här hos oss och med oss. Nu har vi bara haft dem i några dagar men tänkte ändå höra med er redan nu så att vi gör rätt från början.
Tack på förhand! :)
Först av allt: Möss kan vara så oerhört olika! Så det gör alltid skillnad varifrån man köper dem.
Att mushonor "hugger" (blodvite, svullet finger nån dag, och jätte-ont) är oerhört ovanligt (har aldrig hänt mig under 12 år som uppfödare eller tidigare som musägare), så det skulle jag inte alls vara rädd för.
Däremot kan en del "använda tänderna" på lite olika vis. Knapra eller "bitas", och det kan kanske göra lite ont men inte mycket. Att som vuxen bli "biten" av en mushona, är inte särskilt "farligt", men barnen kan det skrämma.
Möss är till stor del nattdjur, även om de också ofta är "växel-vakna" dygnet runt, men de är definitivt piggast på nätterna. Det är inte så svårt att ändra på deras dygnsrytm genom att pyssla med dem när man vill att de ska vara vakna.
De första dagarna kan mössen få vara ifred och lära känna sitt nya hem, men sedan kan du gott börja handskas med dem, lite i taget.
En del möss behöver bara komma över en tröskel liksom, och få hjälp med att inse att deras människor inte är farliga. Man får helt enkelt ta upp dem mot deras vilja, genom att ta upp dem i deras bo eller toarulle eller något. Man får absolut inte jaga dem i buren. En kort stund i taget, prata med, håll kvar handen när du satt tillbaka dem för att se om de vänder och nosar, eller helt enkelt kommer upp igen.
Hon som sover, ta upp henne ur boet. Möss vaknar snabbt och lätt.
När det gäller att tämja möss, så kan jag inte hjälpa dig. Jag gör aldrig det. Jag föder upp sällskapsmöss och mina "tämjer sig själva" liksom. De är för glada och nyfikna för att kunna låta bli. 😉
Men använd sökfunktionen här, sök på "Rädda möss" eller "tämja" så bör du få massor med svar. Och kanske svarar någon annan med bättre svar än jag kunnat ge.
Lycka till med de nya sötnosarna.
- Redigerat 2021-02-11 09:26 av ariama
#1: tack så jättemycket för ditt svar! Ska tänka på detta :)
ett sätt att "vänja" dom vid dig är att ha saker i buren som luktar du(menar såklart inte att du ska spreja i din parfym i buren) utan testa att riva upp lite toapapper eller annat bomaterial,gnugga det i händerna och lägg in i buren.
Sen kan du Ju också tillbringa mer tid vid buren så att dom förstår att du inte vill dom något illa.
Min nuvarande hane har nog bitit mig nån gång, men det va mer som ett litet nafs och kännandes näst intill ingenting.
Tack så mycket för tipset!
Den ena musen sover fortfarande typ hela tiden på dagarna, hon kommer inte upp alls och när jag väcker henne så går hon bara och lägger sig igen. Är detta normalt?
Den andra musen är ju vaken till och från och henne ser man uppe väldigt mycket under dagarna och hon börjar sakta med säkert våga komma upp i handen nu. Hon är ju uppe och äter och kolla vad vi gör och så och då passar vi på att försöka vänja henne vid oss och då försöker jag också väcka sömntutan men det går inte så bra.
Vår lilla sömntuta vaknar ju till lite på kvällarna och är då väldigt social och då är ju den andra musen också vaken så det känns som om att hon sover ovanligt mycket och hon ordnar som sagt inget i buren, kanske gräver nån gång i ströet nån gång men det är den aktiva musen som fixar och boar så fort man lägger in lite papper eller så till dem.
Tycker bara att det verkar så konstigt haha!
Verkar "sömntutan" frisk i övrigt så tror jag inte det är någon fara. Du har inte haft dem så länge, kanske behöver hon bara en längre omställningstid? Men hon verkar ju inte rädd eller orolig annars, av hur du beskriver henne.
Fortsätt ta upp henne dagligen, och håll ett öga på henne. Kanske släpper det så småningom? Kanske är hon "en doldis", möss kan vara så olika.
Fortsätt gärna underrätta oss hur det går.
Hej Atn86! Hur har det gått med mössen?