En musas viktökning
Här samlar vi data om hur våra mushonor ökar i vikt vid dräktighet samt hur stor kullen blev.
- Musans typ (svensk/engelsk/blandad)
- Vikt vid parning el ihopsättning.
- Vikt vid olika antal dagar efter parning eller ihopsättning (de data vi har tillgänglingt, gärna regelbunden vikt till sista dagen innan födsel med viss intervall)
- Hur länge hon gick dräktig och antal ungar som föddes.

SE Tinyfeets Myran
- Engelsktypad
- 74 g vid ihopsättning
- 95g efter 17 dygn,
108g efter 20 dygn,
110g efter 21 dygn. - 12 st födda 22 dygn efter ihopsättning!
- Redigerat 2021-02-24 11:17 av Alwyn
Bra tråd, kan bli intressant statistik om "folk" hänger på (och har våg).
Också tid mellan ihopsättning och parning, bör kunna räknas ut baklänges, dvs 19 dgr bakåt från födsel. Det bör stämma generellt, även om någon hona kanske går 20 dagar någon gång.
Men det kan ju den göra som vill, efteråt. Men först då får man ju relevant vikt i förhållande till dräktighet och antal ungar, tänker jag.
Nu har jag redan en hona som gått med hane en tid, men nästa parning är planerad först i maj, så det dröjer för min del.
Jag brukar "strö-väga" någon ibland, mest för att veta vilken storlek jag har på mina möss, men jag väger aldrig regelbundet, eller för någon statistik.

#2: ja det kan bli intressant. Nja, eftersom dräktigheten kanvara mellan 19-25 dygn går det inte riktigt att räkna ut exakt. Min uppfattning är att det oftast är runt 21 dygn som gäller.
Nu har vi olika erfarenhet igen. 😊
Kanske olika mellan olika stammar/ursprung? Möss kan ju vara så olika.
Mina kan jag i alla fall nästan "ställa klockan efter".
Tar det 21 dygn så är det för att honan blivit direktparad efter en första kull, men det är inte alltid hon går över tiden så mycket då heller. Tar det runt 25 dygn så är det för att parningen inte tog och och att hon istället blev parad nästa gång hon löpte. De löper ju med ca 4-5 dagars mellanrum.
Det är inte heller troligt att hon blir parad direkt som de sätts ihop, också det beroende var i löp-cykeln hon är.
- Redigerat 2021-02-25 10:54 av ariama

Så kan det säkert vara, att det varierar och ligger genetiskt. Men jag har möss från olika håll så hos mig är det inte konstigt om det varierar 😊
Detta hade helt klart varit intressant. Jag väger dock inte mina möss alls.