Pellets
Letar pellets av rätt kvalitet innehållsmässigt till mina tre killar. Är helt ny på möss men tidigare haft råttor i nära på mängder. Men är trött på den korta tid jag haft dessa killar att de plockar ut det som är godast ( vem gör inte det. 😉 ) och låter resten vara. Visst de äter det förr eller senare kanske men ändå.
Har ni några tips på bra pellets?
- Redigerat 2021-06-09 12:25 av Grodan
Vad ger du dem för mat? Kanske innehåller den mycket som de inte gillar?
Liksom du är jag ny på möss (efter att ha haft råttor) och jag hade från början tänkt pröva att ha pellets som basmat och ge ett tillskott av fröer, färskmat etc för att kunna hålla koll på maten.
Innehållsmässigt ska sorterna Selective, Versele Laga och Brit vara bra pellets för både möss och råttor.
Jag gav mina möss Brit och hade också med en liten mängd viltfågelfrö och en liten mängd Versele Lagas Nature Mouse i matskålen.
Resultatet blev att mössen bokstavligen kastade ut Brit-pelletsen ur skålen. Det kan man kalla att selektera😊
Självklart kan man tvinga dem att äta pellets om man inte ger dem något alternativ men vill man det?
Jag gick över till Djurlyckas musfoder och det verkar vara en blandning som är supersmaskig och inte orsakar problem med selektering. Det är väldigt tydligt hur mycket tid och glädje mina möss lägger på sin mat numera och det är ju en så stor och viktig del i det liv vi kan ge dem😊

#1: Just nu ger jag dem vitakraft emotion för råttor. Det är främst det gröna som de lämnar så det är väl något de inte vill ha ( någon av dem ). Så vill byta till pellets så att de ändå får i sig det de behöver. Så vill testa något annat än detta. Utöver detta får de lite annat i fre som fredags mys. Och efter lite tvekan gick det andra ( kattfoder våt och havregryn ner, men gissar att de inte är vana vid sånt men heller inget de får i mängder utan som godis ). Vill hitta en pellets som bas sen lite våtfoder som godis. 😊
#2 Ge dem ett bra foder så kommer de inte lämna något. Det du ger nu är ju mest biprodukter gjort på vem vet vad och som dessutom innehåller färgämnen. Det enda på marknaden av färdiga foder jag skulle rekommendera är just Djurlyckas sortiment.
Han/honom
Finns inga bra pellets för tammöss (som man vill ska vara friska och leva länge) tyvärr. Det finns lab.pellets och skräp pellets för latmaskar. Lab.pellets innehåller soja och hjälper gärna mössen att få juvertumörer. Andra pellets är inge bra att ge alls.
Kör hellre torrfoder för hund, innehåller bra mycket mer som möss behöver. Ta sånt med spannmål.
Eller baka supernyttigt bröd alt gör rå-geggor (mal all säd och fröer och gegga sedan ihop)-
#4: Nu var detta inlägg väldigt länge sedan, men kan verkligen inte hålla med.
Pellets som Complete är perfekt till möss då de är anpassat för just musens näringsbehov. Hundmat har absolut inte samma mängder protein,fett o fiber som möss ska ha. Och inte heller rätt mängd fosfor o kalcium vilket kan leda till massa sjukdommar!
#5 Ja, det var kanske dumt att nämna hundfoder UTAN att poängtera att det endast skall blandas ned lite i torrfoderblandningen. Jag var väl dum som skrev i denna tråd vid huvudtaget, eftersom jag skrev slarvigt. Inte säkert jag orkar skriva mer ordentligt nu.
Jag är helt emot att ge mössen processad mat, hel eller halvfabrikat, som enda matkälla. I många år och säkert fortfarande, var det tyvärr så att många företag skrev på förpackningarna att deras foder var korrekt sammansatt för möss, men då vi satt och räknade på det så visade det sig inte stämma. Även om processad mat inte är bra för möss i längden, så kan jag hoppas att flera av dessa djurfodertillverkare blivit bättre idag.
Jag har alltid talat om hur viktigt det är med naturlig kost för möss. Råa, naturliga råvaror, i största möjliga mån.
I många många år fanns faktiskt inget torrfoder att rekommendera till möss, enligt mina normer. Men idag finns djurlycka för de som vill ge naturlig kost men inte klarar av eller orkar att blanda själva.
Vill man göra lite extra nyttiga geggor för att få någon mus att gå upp i vikt eller få i sig mera näring finns flera recept på sajten eller så kan man göra något av vad man har hemma med lite fantasi.
- Redigerat 2023-05-30 19:44 av Grodan