Mus iFokus

Mus

Etikettbeteende
Läst 105 ggr
grreta
0

Spelar mustypen roll?

Mina 2 unga honor har alltmer börjat skilja sig åt i storlek och det verkar som om den ena är svensktypad och den andra korsad eller engelsk typ.

Nu undrar jag: Spelar det någon roll för mössen själva att de är av olika typer? Alltså kan det påverka deras beteende och inbördes samverkan?

Min upplevelse är att det är mera "tjafs" dem emellan än vad jag är van vid från mina erfarenheter av råttor.

De sover ihop och äter ihop, men den lilla svensktypade är den dominanta och jagar ibland efter den andra, tar mat från henne etc med lite pipande som följd.

Verkar inte så allvarligt, men för mig som aldrig haft möss och är van vid råttors absoluta fridsamhet har jag börjat fundera över om detta är normalt musbeteende eller om typen kan ha någon inverkan?

ariama
0

Nej, det spelar ingen roll.
Varför de är "tjafsiga" vet jag inte, men olika möss är olika så det är väl bara som det är. Kan vara tillfälligt också. Och mat har de ju så det räcker åt dem.

grreta
0

#1: Bra då vet jag. Det är helt enkelt deras personligheter som styr.

Den svensktypade är faktiskt otroligt alert och den som blixtsnabbt lägger märke till allt nytt; om buren är öppen, om det finns några nya grenar eller om jag vill umgås och då kommer hon direkt fram och undersöker. Den andra kommer också men inte lika snabbt.

(Väldigt tacksamma djur att ha hand om. Mat har de gott om och minsta lilla extra sak man gör för dem blir så uppskattad. Lite blåbärsris eller som idag, årets första maskros. Den större fick också smaka i lugn och ro så "tjafset" uppstår bara ibland och av orsaker som de kanske bara själva förstår😊)