Nybörjare som har några frågor
Hej!
Jag är intresserad av att skaffa lite sällskap och har funderat på lite olika alternativ. Har tidigare haft hamster vid olika tillfällen, men möss verkar vara väldigt intressanta djur. Jag har läst en hel del, men ville bara fråga några saker för att se om jag har förstått allt rätt.
- Mina hamstrar blev rumsrena efter lite träning och tålamod. Kan möss bli rumsrena/kissa i hörntoalett?
- Jag har kvar en ferplast duna fun large (71x46x41cm) från när jag hade hamster. Är detta en bur som skulle passa för en duo med honor?
- På många hamsterforum var det väldigt noga med att ingen plast eller ens färgad kartong användes i burarna. Jag har inte fått riktigt samma uppfattning om mushållning. Är det några material som är strikt förbjudna och hälsofarliga för möss, förutom cederträ osv.?
- Sedan undrade jag vilket det bästa fodret är? Här liksom på hamsterforum gissar jag att man nog kan diskutera den frågan i oändlighet. Men en blandning med frön, de fyra sädesslagen och hundfoder har jag förstått är en ok utgångspunkt? Plus grönsaker och protein vid sidan om såklart.
Hej conversano, vad skoj att du funderar på möss.
Mina svar
Absolut. Möss går naturligt i hörn så de blir lätt rumsrena. De gillar bäst om det är tak över. Vill du veta mer så sök gärna här, vi har några matnyttiga trådar om saken.
Absolut.
Inte vad jag vet, utom sådant som är ajabaja till de flesta djur typ avocadokärna osv… (avocadokött går dock bra!)
Om du inte orkar blanda själv så säljer Djurlycka det bästa musfodret idag. Själv skulle jag inte räkna med hundfoder som något annat än latmansmat. Jag anser att du ska ge råvaror, så obehandlade som möjligt, till möss. Om du kan förstås. Tyvärr är möss väldigt tåliga överlevnadskonstnärer så de kan typ leva på det mesta du ger dem. Vad de däremot inte klarar är att vara utan mat. Det går mycket fort utför om man glömmer mat eller vatten till dem… De klarar inte att hålla värmen, blir kalla, trötta och sedan dör de.