Mus iFokus

Mus

Etiketter: matutfodring
Läst 249 ggr
Vildamyra2
0

Hjälp handmata musunge

Jag har en övergiven musunge som jag försöker hålla vid liv. Matar var 2-3h med en pensel med ersättning för hund och katt. Hur vet jag att den får i sig tillräckligt och hur mycket äter en 1,8g musbebis?

Vildamyra2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild

Cireea
0

När den är sådär liten blir det svårt att hålla den vid liv, inte helt omöjligt men det kommer bli tufft.

Problemet är att den måste få mat betydligt oftare än med 2-3 timmars mellanrum. När jag räddat hamsterungar vid 10 dygns ålder gav jag mat varannan timme dygnet runt. Med tanke på hur ung denna mus är (bara någon dag gammal ser det ut som?) så pratar vi kanske 1 gång i timmen dygnet runt.

Glöm inte värme, den behöver det för att inte bli kall. Det räcker inte att lägga den i en filt utan den behöver något mer. Jag använde mig av en värmedyna som jag la under en Transportbur, sedan i med bottenmaterial och bomaterial. Det fungerade toppen.

Är detta en bebis från en tam mus eller en vild?

Jag skulle snarare försökt hitta någon som har en hona med ungar och försökt lägga ner den där. Det kommer bli alldeles för tufft för dig att ensam föda upp den här bebisen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Vildamyra2
0

Ja jag har en värmelampa men det är otroligt jobbigt speciellt på natten och vet inte hur länge till jag orkar. Hittade på en sida att en musunge 0-1 vecka äter 6-8 gr per dygn. Var hittar man en annan hona med ungar. Mushonan tar inte hand om den.

Cireea
0

Det finns en musgrupp på Facebook, kika där om det finns någon med ungar.

Är det en ensam unge i kullen eller är det flera men enbart denna unge som stötts ut?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Alwyn
0

Är mamman en tammus? Har hon endast stött ut denna unge?

Grodan
0

Har ungen fått dia sin mor någonting?
Tyvärr behöver musungar minst 2 dagar av sin mors mjölk för att kunna leva. Har de inte fått detta, så är chansen väldigt liten att de klarar sig. (Finns en annan musmoder med nyfödd kull kan det absolut hjälpa om ungen får flytta dit!)

Bästa ersättningen är ESBILAC.
Jag har alltid matat på känsla. På en sådan här liten ser man rätt snabbt om magen blir fylld med mjölk. Magen behöver vara fylld med mjölk hela tiden. Mycket när den är nymatad och mindre efter en stund, sen är det dags igen. De klarar inte av att ha en tom mage…
Jag har använt 1ml spruta/pipett med silikon nippel.

Du kan söka på sajten efter uppnappning av musunge. Det finns ett par trådar och även Artiklar. (Finns en bra artikeln där en vildmus uppnappades från ett par dagars ålder, men jag har dock glömt namnet på den artiklen…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

1/20 av kroppsvikten ska musungen äta ungefär… (i den här åldern pratar vi om några droppar alltså…)
känn dig fram… försök få pipetten att tömmas sakta och inte hacka - för då kan musen få mjölk i näsan eller lungor och det är inte bra… lägg bara lite vid munnen till att börja med… vänder de bort huvudet måste du stoppa in pipetten lite i munnen och lirka in en droppe mjölk där… när de smakar på mjölken - som ska vara kroppstempererad - kommer den till slut att dricka/slicka i sig självmant… det kan ta några matningar innan musungen förstår att det är mat och äter själv

• Redigerat 2021-05-05 13:00 av Grodan
Grodan
0

Här har du en bra artikel. Den heter vård av vilda möss, men vad gäller uppmatning av moderslös mus är det precis samma lika med tammöss

https://mus.ifokus.se/discussion/620370/vard-av-vilda-moss

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section