Mus iFokus

Mus

Etiketthälsa
Läst 162 ggr
Ellen_
1

Fet mus

Min ena hona är extremt(!) fet. Har till och med märkt att hon börjar få jobbigt med andningen men. Jag vet inte vad jag kan göra för att få henne att gå ner i vikt. Hon bor med två andra honor som är betydligt slankare och de får ungefär 2msk egengjord musmat utspritt i buren varje dag + färska grönsaker. Har sett till att inte ha feta fröer eller socker eller något liknande. De bor dessutom i en stor bur med massor möjlighet till rörelse och kommer ut ur buren varje dags trots detta är hon väldigt tjock och jag blir orolig. Hon är inte gul så det är inte så att det är färggenen som jag vet att det kan vara. Hon är snart 1 år gammal. Finns det något jag kan göra för att få ner henne i vikt, är väldigt desperat att få ner henne för att hon ska hålla sig hälsosam och har bland annat mat på en annan våning än sovhörnan osv så hon behöver klättra mycket för att få tag på maten. Vill ju inte sätta henne ensam men jag vet ärligt inte hur länge till hon lever med hur hon ser ut nu :/ har ni egna erfarenheter och kan ni snälla komma med tips och knep på hur jag kan få henne att gå ner

ariama
1

Inte gul skriver du, men skriver inte vilken färg hon har.
Dominant yellow, som du syftar till, kan ha många olika färger beroende på vilka andra färggener som är närvarande, så det kan vara DY ändå.

Oavsett så verkar det vara genetiskt och inte mycket mer du kan göra, utan att börja vara "taskig" mot henne, vilket jag vet att du givetvis inte vill. Du får kanske helt enkelt räkna med att hon inte blir så gammal som de andra, så ge henne istället ett bra liv så länge det går. Dvs att hon for fortsätta sitt liv med de andra så som hon har det nu.

Jag tycker du verkar sköta mössen bra, och då kan du inte göra mer.

Det är i alla fall så som jag tänker,

Ellen_
1

#1 hon är chocolate broken, har också funderat på om det är genetiskt för det är inte lite rundhet utan extremt. Skulle aldrig vilja göra något taskigt och sänka hennes livskvalitet så får väll tänka att jag ger henne det bästa livet oavsett om det är kortare som du säger

Grodan
1

Kan vara diabetes också. Då kan man anpassa kosten lite.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1

Av obehandlad diabetes går man ner kraftigt i vikt. Eller?
Sonen rasade i vikt när han fick sin diabetes 1, innan den blev behandlad. Diabetes 2 kanske är annorlunda?

#2. Nej, jag förstår det (att du inte vill vara "taskig"). Det vill vi ju inte med våra pälsklingar.

Ellen_
1

#3 vad finns det jag kan göra om hon skulle ha diabetes

Grodan
1

#4 Gnagare fungerar så mycket mer annorlunda. De väljer ut att äta sådant som gör att de mår bra i sin diabetes, vilket ofta kan vara kolhydrater. '

#5 Ja, du ska absolut inte banta henne. Men du bör anpassa fodret lite. Långsamma kolhydrater, baljväxter (bönor av diverse slag är mycket bra), protein och fibrer.

Jag har själv inte haft något mus eller råtta de senaste 10 åren med diabetes så jag är inte säker på hur man idag utfodrar bäst. Jag föreslår en googling om saken. Vet att man pratat mycket om diabetes på hamster, så det skulle kunna gå att få lite mer info om diabetes på hamstersidor, men vet inte om man eg kan jämföra arterna så.
På just möss och råttor är det vanligt att diabetesdjur blir just extremt feta.

Hyeonmu
1

Jag har haft feta möss som egentligen var svullna. Jag testar generellt sett detta genom att ge laktulos (kan köpas receptfritt) - en nålsudd, max tre, är nog till en mus.

Om de smalnar av ordentligt till nästa dag eller en dag efter detta, räknar jag att de har kämpigt med tarmarna. För vissa möss hjälper då att undvika fullkorn (hela och krossade sädeskorn), för andra att få mer fullkorn och undvika valsad säd (gryn). Vissa står sig bäst på mest fröer.
Så får man tillsätta saknade vitamineraler genom frukt och grönt eller esbilac, (som alla mina möss tålt) istället.

Jag har t.o.m haft (särskilt äldre) möss som fått stå på laktulos dagligen resten av livet, precis som vissa äldre människor. Då får de en nålsudd om dagen.

Med feta möss brukar jag göra så som du gjort att hela buren får stå på en kost med mindre/inga solrosfrön och andra fröer och så får den feta vara på äventyr när de andra får en skål med det, eller av esbilac och andra feta guckor.

Sen får den istället mindre fet mat (bladgrönsaker osv) med samma näringsämnen jag tagit ur maten, eller en multivitamin för gnagare av högkvalitativt märke. För ju större kroppshydda ju mer vitaminer och mineraler behöver du - mus eller människa.

Jag hoppas det går bra <3

ariama
0

Intressant med laktulos!
Jag har haft "linjer" som fått "stor mage" som lite äldre, eller bara "vuxna" (från 7 månader ungefär). Vet inte varför men det har gått i arv och sådana möss utgår ur aveln.

Grodan
0

#7 Vad konstigt och också som ariama säger… intressant.

Jag har aldrig märkt någon matkänslighet hos mina möss. Däremot finns det möss som äter mycket och snabbt, speciellt om man håller stora grupper. Och de kan då få en väldigt stor mage och jag kan tänka mig att det blir jobbigt att smälta all denna mat…