Mus iFokus

Mus

Etiketterköpesefterlysningaveluppfödning
Läst 338 ggr
Hyeonmu
1

Akut, hona sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt liv hoppade lite ner i ett avgrundshål för nästan sju år sen när info kom att stambyte skulle inkludera helrenovering av mitt barndomshem. Jag har Aspergers och det funkade helt enkelt inte för mig.

Aveln har lidit av det kaos som följde och från att två linjer fick bli en, är jag nu nere på fem möss av min linje. Fick in avelshonor vid tre tillfällen men saker körde ihop sig varje gång. Sista hopsättningen gav inget.

Så detta är mitt sista hurra - ett rop efter en:

Hona i avelsålder, av frisk stam med trevligt temperament.

Det är mina enda krav på musen.

Jag har avlat mot pointat sen 2013~ men jag avlar framför allt långlivat, snällt och friskt. Det är det jag främst vill behålla. Hanarna är seniorer, så jag kan inte vänta på den perfekta musen.

Var?

Jag har svår social fobi och är lättstressad, så jag klarar inte den flerstegskommunikation som "djurtransport"-sidor innebär.

Så jag behöver antingen kunna hämta musen nära (2~ timmar från) Stockholm (Enköping, Norrtälje, Uppsala, Södertälje osv funkar) eller om ni har möjlighet att ordna transport .

Jag betalar gärna! Jag kan bara inte strukturera upp själva kommunikationen.

Jag håller tummarna. Vill ha kvar mina långlivade dumsnälla killar. <3

Grodan
1

Jobbigt när det blir så. Det är lätt hänt, mushonor har inte jättelång parningsålder (beroende på linje osv förstås)
Hur akut är detta?

Du får behålla lite honor också framöver och inte bara hanar… 💗

Jag kan ev hjälpa dig, men jag har nog ingen hona som kan flytta idag, utan tidigast om några veckor i så fall.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
1

Tråkigt när det blir så. Synd att vi bor så långt isär!

Hyeonmu
1

Jag behåller alla mössen, men det bidde bara en sjuhelsikes massa hanar! D: Men honorna hade varit för gamla idag, ändå.

Inte varit kullar här sen jag blev av med bostaden, blev så många turer och då kraschade psyket.

Jag har bara fyra möss kvar i livet, 1,6-1,8 år. Så, ganska ordentligt akut, tyvärr.

Jag håller tummarna för att killarna blir i alla fall 7 månader till, men det vette fasen. De börjar redan se lite åldriga ut (mina killar som brukade bli 2,5…)

Hyeonmu
1

#2: Ja! <:(

ajanki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har tre systrar som är drygt 6 månader gamla. Två texel och en långhår. Jag kan tänka mig att släppa en av dom till dig om du vill ha henne.
Här är bilder och stamtavlan, vet att du hade syster till pappan från Grodan, så det kanske inte är intressant för dig, men som sagt om du vill så finns en till dig.
De är trevliga och goa alla tre.

Hyeonmu
2

#5: Åååååh! <3 <3 Anette, räddaren i nöden!!

Vilka vackra töser! Och så charmiga ögon!

Jovisst är jag intresserad! Du får välja den du helst kan tänkas skiljas ifrån, de ser alla så mysiga ut (precis som sin pappa (och sin faster, som dock satte Dom'et i Domika! xD)) - jag är bara lycklig och hedrad att få ta över en av dem! ^w^

Tack snälla!

ajanki
1

Toppen, så kul att du tycker om dom!
Vart är lättast att skriva till dig ? Här eller messenger?

Hyeonmu
0

Förmodligen messenger, bara för att min startsida inte visar mus.ifokus på en gång och mitt minne är ett såll. ;v;

Hyeonmu
2

Nu bor det en lockig liten tös hos mig <3 <3 <3

Hon är sååå rar. Just nu sitter hon och knastrar i mitt hår.

Bästaste Ajanki~ Som jag fick träffa igen också, efter så lång tid! Idag var en bra dag. ^u^

Grodan
0

#9 Grattis! Det gick snabbt.

ajanki
0

#9 Så kul att ni gillar varandra ❤

Ja, det var härligt att träffas igen 🥰

Grodan
0

Berätta nu, hyenan, hur det gått.
Så nyfiken om någon av dina honor är dräktig/fått kull…

Och oavsett, nyfiken på hur din musuppfödarframtid ser ut…

Alwyn
0

Ja! Hur har det gått?

Hyeonmu
1

Ärligt talat börjar jag bli lite tokig på det.

Jag vågade bara sätta tre honor med hane först för att inte få en babyboom, sen om det inte tagit skulle jag varva. Hanarna verkade i såpass gott skick att jag trodde jag hade minst 3 månader.

Men båda hanarna dog i slutet av Aug resp. början av September. Sista av min linje. Fick in Rossel, kan ha varit det ovanpå ny bakterieflora från honorna.

Spenderat sista veckorna och dagarna nu med att observera honan som verkar dräktig, efter 14 dagar med hane. Hon bor på mitt skrivbord nu, eftersom jag vill höra om det föds bebisar och hon får för sig att äta dem.

En av de blå Ost-arna från dig, Grodan, måste blivit dräktig omedelbart men födde tyvärr för tidigt - hon hade snuttade bröstvårtor så de levde nog ca. ett dygn, vilket överensstämmer med studier på för tidig födsel hon möss. Hon verkade skakad efter det och fick flytta ihop med sin syster och ta det lugnt.

Jag var osäker ett bra tag på om den här honan ens var dräktig, men fr.o.m. en tio dagar sen har magen har växt i rätt takt, hon uppvisar alla beteenden. Byggt ett jättefint bo. Tigger mat mer än en icke dräktig mus.

I förrgår började hon gräva mycket runt i buren och jag tänkte att "nu är magen stor och med det här extra beteendet, och hur hon tvättar sig runt vagina så föder hon i natt!"

Inget ännu. Nu är hon minst 25 dagar in.

Aldrig läst så mycket studier om möss, musfödsel, dräktighet som sista veckan i jakt på lugnande info. Öst på med kalciumrik mat.

Jag vet ju att jag haft en hona som gick 31 dagar dräktig - hade t.o.m. en som måste ha sparat spermier och födde långt efter hon träffat nån hane.

Men i min nervositet börjar jag nå stadiet att tro att hon fått världens skummaste megacolon eller magparasit, och att hon samtidigt blivit pseudodräktig. x-x

Nåt som jag inte funnit information om hur jag än sökt är att när jag försiktigt undersökte henne i handen och tittade i baken så stod vagina öppen. Det kändes som att det avgjorde saken - hon måste ju vara i estrus! Men sen växte magen osv som sagt.

Så just nu tuggar jag bara naglarna, sönderstressad och smått tokig.

Om ni har några tankar dela gärna med er, för jag är ställd.

Oavsett är väl sista datum för att veta säkert den 3dje - då borde hon ha fött.

-

Ang. aveln framåt…

Om det inte blir ungar nu då släpper jag nog aveln, för mina linjer finns liksom inte hos andra. Det var mycket Morakulla, men sen hade jag från Kents importer samt från Gutke - och sen linjeavlade jag en hel del. På de som visade rätt beteenden för mig. Plockade ur tjuvparningar många gånger, där de producerat trevligast och friskast avkomma (jag tror att om en mus rymmer över ett helt rum till en specifik bur med en hane så luktar den sig till något om hur deras gener matchar bättre än vad jag nånsin kan veta).

Så inga möss hos uppfödare idag är liksom tillräckligt lika mina för att motivationen att avla ska finnas där…

Blir det ungar nu så kommer jag istället ta flera kullar därefter för att få en mer robust bas. Sen blir det möjligen lite tillbaka till ruta ett för att få linjen frisk och stark men med rätt personlighet.

ariama
1

Intressant läsning. Jag har inget konkret att tillföra tyvärr. Känner till det där med växande mage som plötsligt försvinner spårlöst. Det har hänt här också ett par gånger. Inte ens en liten blodfläck har gått att finna efteråt.
Har tänkt att honan har "kastat" (hästspråk), aborterat kanske det heter. Eller varit skendräktig, sånt vet jag inget om. Eller för tidig födsel som du skriver, så har jag inte tänkt.

Har du någon länk till någon forskning eller studier omkring det?

Även Grodan skrev ju om något liknande för en tid sedan. Skulle vara intressant att veta vad som händer, och varför. Själv har jag inte omparat de honor det gäller, jag vet ju inte om, eller vad, som är eller gått fel. Något är det ju.

ariama
1

Det är intressant att studera mushonornas beteenden när de får ungar.

Många av mina förstföderskor kan vara en smula "skärrade" efteråt. Ändå vet de precis hur de ska göra - men sen kan de bli lite oroliga, som om de inte riktigt vet vad som har hänt med dem.
De vill upp i handen, de vill "vidare", de vet liksom inte riktigt vart de vill eller vad de vill. Medan "mostrarna" tar det lugnt inne i boet med ungarna.
Sedan lugnar de snabbt ner sig, och finner sig tillrätta i mammarollen.

Grodan
0

#14 Äh, jag tycker du får sörja lite, sen rycker du upp dig!
Möss finns ju massor och Morakullor också, så det är bara att köra på sen. Och bli vis av de misstag du gjort. Inte vänta för länge!!!

#15 Minns inte det. Jag är ett blankt blad när det kommer till magar som försvinner. Det händer aldrig här. Magar blir ungar… 😋

#16 Precis, det har jag också uppmärksammat. Råtthonor kunde vara sådär skärrade efter parning också och då var det ett säkert bevis på att hon blivit parad om jag inte sett någon cervixplugg…

Hyeonmu
1

#15 Jag ska se om jag hittar, för det fanns faktiskt väldigt bra studier sista 11-13 åren. Jag var dock tyvärr så hyperfokuserad på att hitta just den information jag behövde just då, sen stängde jag ner allt-eftersom.

Jag har efter detta bl.a. en teori om att det kunde vara värt att om en mushona som tydligt har dräktighetsmage inte fött vid dag 23 framåt, administrera ricinolja. Nån gång mellan dag 22-30 tycks det som att fostren måste ut, eller så återabsorberas de igen. Oavsett fostrens hälsa. Det hade med alltifrån stress till moderns ålder och variabler de inte kunnat klura ut att göra. Livmoderhalsen mognar inte och/eller värkarna sätter inte igång.

Att min hona var öppen på dag ~19 tydde förmodligen på öppen livmoderhals men otillräckliga kramper.

Ricinolja bekräftades kunna sätta igång kramper på möss, medan det var lite mer osäkra och förvirrande resultat på oxytocin- och prostaglandiner på möss till skillnad från de klara effekter de visat sig ha för igångsättning hos människa.

Vissa möss hade rätt mängd prostaglandiner för att starta en födsel, och verkade inte ha tillräckliga receptorer. Den kategorin är ju självklart sämre ur avelssynpunkt, men utan mikroskop och kunskap omöjlig att veta om.

Något som mer oroade mig, var att störande ljud orsakade såpass många fall av 1. bortstötta "pre-foster" som inte fäst sig i livmodern än 2. återabsorberade foster samt 3. dödfödda och ångestdrabbade ungar.

Jämfört med både att utsätta mödrarna för hård träning, andra osmakliga stressorer, samt att inte mata dem ordentligt - så var ljudstress mycket mer skadlig för fostrens hälsa och moderns förmåga att ta hand om dem.

Jag tänker då på alla ljud vi inte ens hör. Men även på en surrande datorfläkt, en AC i ett annat rum, en värmepanna m.fl.

Självklart vill vi avla stresståliga möss, men det tål att tänkas på - och lugn och ro förtjänar vi ju trots alla.

(….min hjärna har varit mos sen den 3dje, och jag kämpar med att sätta ihop ord och kommunicera. Men är det nördfakta, då fan kan den minsann?! Hah.)

Yeah, det är så mycket annat i livet sista åren som tyngt ned mig till en "jag tror jag är vid liv men är inte säker"-nivå. Och är så dålig på att rycka upp mig, minsta sak blir trauma.

Då om det inte känns väldigt väldigt värt, blir det inte mycket gjort.

Men kanske nu när jag ska få terapi för svåra trauman (överfall, sånt) blir det enklare.

Men inte träffat många möss som känns som mina. Inte att de inte varit fina, söta, snälla, trevliga… Men "det där" har inte funnits.

Mor är ännu värre, komiskt nog. Rynkat på näsan åt flera möss genom åren, "Nej den tittar mig inte i ögonen, den ler inte mot mig, och den där vill inte hälsa! Inte alls som våra möss."
(Joho minsann. De var 'mina äckliga möss' förr. ;D)

Grodan
0

#18 Fast sådana där studier kan du inte överföra på våra tammöss. Vi lever trots allt i "normala" hem (utan extrema ljud osv) och sköter om våra möss väl…
Du letar efter fel i miljön i onödan.
Hanarna var för gamla. Bara så.
.
.
Ha ha… "jag tror jag är vid liv men är inte säker"

Nej, det är generellt svårt att hitta sådana möss…

Men, hyenan, du kan för FASIKEN inte lämna oss!!! Då blir jag arg!

Hyeonmu
0

#19 Absolut inte rakt av! Även om det är intressant att ha i åtanke.

Men det fastnade på grund av att jag börjat märka innan att de dagar jag inte haft min dator igång (men ändå suttit still och glott på en skärm men med annan apparatur) så har jag mått bättre i kropp och själ.

Och min nervositet gjorde att honorna fick flytta in i mitt rum, där datorn står och går precis bredvid.

Men, sen har ju jag Aspergers - vilket ger ljudkänslighet.

Mycket som kan ha påverkat (snabb flytt, bo ensam (inför födseln), bur som kändes för liten) men inget jag är arg på mig själv för. Jag gjorde det jag trodde var rätt, och kan bara lära mig av det.

Mmmh, vi får se om jag kan knåpa.

I värsta fall får jag väl bli galen vetenskapsman, muta morbror och ta mig in på SLU och genmodifiera till lite frankensteinmöss med mina gener. ;D ;D Alla mina bortgångna hamnar ju i frysen för att begravas på gärdet framåt, så jag har tiiiid! MORBROR! Du är pensionerad, kom och hjälp systerdotter odla möss! *Viftar med en skalpell* >vÔ

Hyeonmu
0

"Morbror, kom igen nu. Kan fan inte vara så svårt."
"Jag jobbade mest med resistenta tomater??"
"Men har du inte hört sången? You say tomato, I say mice-ey-oh!"
"…."
"…. Jag ringer mormor och säger att du hindrar oss från att få en till doktor i familjen. =n="
"Det är inte såhär man doktorerar!!"
"Shhhhh, fokusera på dina musgurkor nu."
"Mina-!?"
"SHHHHHH. MÖSS MORBROR."

Grodan
0

Äh. Du kan avla, så det är bara att hitta en hane du gillar och så är du igång igen.

Hyeonmu
0

Inte sett en hane jag riktigt gillar sen jag stod på djurmässan… 2009? Då Kent skröt med sina snygga killar, för att sedan låta stjärnögda mig få dem.

*Ledsam suck*

Grodan
0

#23 Ok, men hur många gånger efter 2009 har du varit på ställen där det funnits mushanar att beundra?

Hyeonmu
0

Minns inte hur många utställningar och sånt det var… Jag hoppade av…. mmh… 2010 eller 11. Caramelle (schäfern) var ju med där någon gång.

Får se om jag vågar gå på sånt framåt, och om jag faller för nån helt enkelt.

Hyeonmu
0

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210805115440.htm

Min framtida lösning. Bara ett bibliotek med frystorkad mussperma - perfa!

Fick in sjukdom? No problem, bläddra i spermioteket bara!

Emouse
0

#26: Haha ny företags idé😂 Hyeonmu musspermiebibliotek AB

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
0

#26 LOL SPERMIOTEKET!!!!!!

Hyeonmu
0

XD

Emouse
0

#28: MAHA

Emouse
1

Hyeonmu's musspermiotek "långsvansade könsceller blir till långsvansade familjemedlemmar!"