Bakteriefloror öst och väst
Har hört att vi som har möss från västra Sverige inte bör blanda dem med möss från östra pga att de har olika bakteriefloror som gör dem sjuka. T.ex möss från Motala bör ej bo ihop med möss från Göteborg. Stämmer detta? Var ett tag sedan jag hörde om detta och kan ha uppfattat fel också.
Men om det är så var går gränserna mellan dessa områden som ej bör blanda sig med varandra för hälsans skull? Gäller det hela kusterna eller är norra och södra Sverige separata delar? Och vad gäller norra och södra? Kan man blanda möss från t.ex. Skåne och Östergötland?
Spännande, vart hörde du det?
Jag tror inte att det handlar om geografi så mycket utan mer vem och vad.
Möss från SVEMUS uppfödare skall generellt ha bättre immunförsvar än möss från zoogrossist och utlandet.
Detta pga att vi hade otroliga problem med Rossel för 10 år sedan och nu i stort sett fått våra linjer att klara av detta. Givetvis gäller det djur som sköts och matas exemplariskt samt inte har någon annan underliggande defekt. Och undantag finns.
Vissa linjer är klenare, vissa är starkare…
Och det är också rent individuellt.
En annan otroligt viktig sak är att när möss transporteras, så äter och dricker de nästan ingenting. Jag föreslår därför att man planerar en transport tidigt med att mata på duktigt och näringsrikt både innan och efter, så att musen inte lider någon brist och därmed blir känsligare.
Alltså, vitaminboosta musen innan och efter transport.
Låt den också få bo med smittfri vän 6 veckor innan intro med andra möss.
Efter intro, om någon mus uppvisar någon hälsopåverkan - tag den genast från gruppen, alt ta tillbaka hela hopsättningen till sitt ursprung!!!
- Redigerat 2021-06-20 11:56 av Grodan
Instämmer med Grodan. Jag har aldrig haft problem med andra möss inom SVEMUS oavsett geografi.