Hanar ihop? Såhär tycker vi
Frågor ställs ofta här om huruvida det är rätt eller fel att ha mushanar ihop, samt när det annars är dags att sära dem åt.
Jag vill samla några mycket kloka svar, skrivna av erfarna uppfödare. Frågan som gav upphov till svaren löd:
"Hur leker möss med varandra? Mina hanar ser ut som att de bråkar men de har inga sår och skriker/ piper inte."
Grodan: Vuxna möss leker inte så mycket intimt med varandra, så jag skulle tro att det är början till bråk. Kanske rullar de runt lite i spånet - det behöver inte inkludera pip eller bitmärken, men det är inte lek…
Själv har jag inga som helst problem med mina hangrupper. Har t om en grupp om 10 bröder på 1 år där det ALDRIG varit bråk. MEN de är alla födda här, de är LH och från linjer där jag noga valt ut de hanar i avel i flera generationer som fungerar bäst i hangrupper.
Givetvis gör jag samma med honor, men har aldrig några som bråkar. Det är enligt min erfarenhet otroligt ovanligt att honor bråkar. Dock kan det hända om de kommer från olika ställen eller om någon är sjuk, eller det är brist i utfodring el dyl.
Även om jag har linjer med hanar som kan bo fredligt i brödragrupper hela livet, säljer jag (precis som alla andra i SVEMUS) inte bröder ihop med förutsättning att de ska kunna bo ihop hela livet i nya hemmet, om jag inte är hundra procent säker på att ägaren har kunskap och kan läsa möss samt givetvis har flera burar ifall de måste säras på.
Det krävs noggrannhet, för att kunna passa ihop de bröder som trivs ihop. För när det handlar om hanar i grupp, är det otroligt viktigt med personkemi. Man behöver verkligen kunna läsa av mössen ordentligt. Och detta kräver kunskap, erfarenhet och ett öga för djur.
Att sälja bröder ihop kan vara väldigt krävande både för säljare och köpare, pga att det oftast faktiskt inte fungerar efter flytt till nya hemmet och därför har man bestämt att inte göra så.
Nordanälvens: Du har tre hanar. Där har du anledningen till att det ser ut som att de "leker". Jag kan nästan lova att det inte är något lek. Det är inte utan anledning de flesta av oss starkt avråder från att ha hanar ihop.
Du får tro vad du vill, men jag förvarnar dig att det inte är en bra idé och kan sluta riktigt illa. Jag själv har varit med om det. Du hinner inte gå emellan om det plötsligt blir ett ordentligt bråk innan någon blir av med ett öra eller får ett sår som kan få horribla konsekvenser. Råttor är en helt annan art, och råtthanar rekommenderas inte alls att hållas ensamma (åtminstone inte det senaste årtiondet), så jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra. När det gäller mushanar så eskalerar det oftast enligt mina erfarenheter under de år jag varit musuppfödare. Det finns aldrig en garanti att en grupp hanar trivs tillsammans livet ut oavsett hur de vuxit upp eller bor, inte ens hos de linjer där man lägger stort fokus på att hanarna ska vara trevliga mot varandra.
Jag kan lova att mina ensamma hanar inte har ett dåligt liv, de är inte heller passiva eller uttråkade. Tror nog de är himla glada över att slippa slåss på liv och död med andra hanar faktiskt. Klart de helst hade velat bo med en drös honor hela tiden, men det funkar inte i längden. Vet inte hur du tror att möss behöver sysselsättas, men man behöver inte vara där precis 24/7 och gulla med en ensam hane. Det är inget "antingen eller" utan man anpassar sig till sina individuella möss.
Alwyn: Möss över 6v ålder leker inte. De skiljer sig enormt från råttor på såvis. När mushanar brottas är det definitivt dags att sära dem,eftersom det oftast eskalerar fort.
Att tvinga mushanar att bo ihop efter att de börjat tjaffsa är ingen bra idé. Visst är de sociala och bör bo i grupp men det är viktigt att gruppen är harmonisk, annars orsakar det stress och risk för blodsvite.
Det finns veterinärer som kastrerar möss i Stockholm och Skåne. En dagstripp dit kan det absolut vara värt, ibland ger de rabatt om man tar fler samtidigt.
Man kan även ge dem pensionerade, infertila honor som sällskap, eller natalhonor (om man har erfarenhet av nataler sedan innan).
Grodan: Saker som gör att de blir osams är
Om du tar ut och hanterar en mer än de andra en längre tid
När du renstädar buren helt, dvs allt är rent och utbytt
Om du ger dem för lite mat
Om du byter bur till dem
Om du parar på en av dem
Det finns mat och preparat som kan lugna dem, så att de inte har för mycket hormoner eller stressar upp sig lätt (vilket leder till bråk) - ev tills du hittat kastrering
Banan anses lugnande
Munkpeppar anses lugnande
mera mat som anses lugnande: blåbär, persilja, valnötter, mangold, persika, ris, örter som kamomill, citronmeliss, verbena, limeblomma, frossört, lavendel…
Sedan påpekade även Tsunamis för 8 år sedan att hormonnivåer hos mössen sänks om man håller dem i något lägre temperaturer ( 15-17 grader).
Ariama: Kanske fortsätter de så här, kanske finner du en av dem död i buren en morgon - det kan gå snabbt när de väl bestämmer sig, efter att ha "provat" en längre tid.
Vuxna möss leker inte med varandra!
En mushane behöver inte alltid bita en annan hane sönder och samman (fast det händer, och som sagt, det kan gå snabbt), de kan stressa ihjäl varandra och då syns inte en skråma. Inte heller syns det alltid om en mus är stressad, men håll lite extra koll på t.ex. pälsen, den ska vara glänsande och fin, inte det allra minsta flottig eller spretig.
Att sova ihop och putsa varandra behöver inte betyda att allt är frid och fröjd hela tiden. Vem vill inte ha en mjuk och varm huvudkudde, och putsning är ett behov som alla möss har och ger uttryck för. Man måste läsa av helheten!! Och tjafs ingår INTE i en väl fungerande hanflock, enligt mig.
Testosteronnivån ökar kontinuerligt upp till ca 5- 6 månaders ålder då de är fullt utvuxna. (Lite tidigare för vissa stammar) Vilket betyder att det går lättare att ha unga hanmöss ihop, men börjar de med tjaffs är det ingen idé att försöka tvinga dem att leva vidare ihop.
- Redigerat 2022-02-25, 21:05 av Grodan

(La in en till etikett, så den är lättare att hitta!)

#1: bra! Jätteviktig artikel med många värdefulla råd.