**Grästorva till mössen?**
När jag hade undulater var det en högtidsstund för dem att få en hel uppgrävd grästorva med jord och allt in i buren och den kunde de roa sig med i timtal att få böka med och undersöka.
När jag hade hamstrar och råttor var en del av dem så tama (och tränade) att de kunde släppas lösa i trädgården för att på egen hand få undersöka och förse sig med gräs och växter.
Att släppa mina möss fria utomhus är inte aktuellt, men det hade varit roligt och förmodligen enormt uppskattat om man kunde låta dem få in en tuva gräs…
Men jag förmodar att detta är alltför riskabelt med tanke på vad gräset och jorden skulle kunna innehålla av för mössen farliga organismer? Tacksam för synpunkter😊
Ja, frågar du mig så är jag ju väldigt försiktig med sådant.
Det jag tar in utifrån sköljer jag, låter hänga och torka till en stund och ges sedan lite halvvisset eller helt torkat - beroende på vad det är.
Kirskål t ex, det vill jag att de ska få så färskt och grönt som möjligt, så det sköljer jag av och sedan får det hänga i duschen en stund och droppa av/torka lite.
Gräs och gräsfrön låter jag torka lika dant.
Jord ger jag inte alls utifrån. Däremot om en av mina ampelliljor dött kan de få leka med den krukan en stund innan jag slänger den.
Mina råttor hade jag också utomhus i en utebur lite då och då, de dagar det inte var för varmt. Men gräset där var kortklippt och skyddat från fåglar och andra djur.
- Redigerat 2021-07-02 11:48 av Grodan
Jag tar in vissa växtligheter i klumpar med rötter och jord nån gång då och då på sommaren. Tar in och låter ligga i en ikeapåse en stund så jag kan se om och vad för insekter som följt med. Ger helst färskt men stoppar in i frysen inför vintern och torkar en del, fast då utan jord. För mig överväger fördelarna nackdelarna, de lever så korta liv så jag tycker allt de kan få ha lite extra kul.
Han/honom
Det är ju just det att man vill ge mössen så härliga spännande liv som möjligt utan att samtidigt utsätta dem för onödiga risker.
Har ni erfarenheter av att det kommit in något elände som påverkat mössen från växter som hämtats ifrån en skyddad ogiftsfri trädgård?
Grenar och kvistar brukar jag skölja noggrant med tanke på fågelbajs och salmonella. Grönt så som våtarv grobladsstjälkar o dyl som ser superfräscha ut brukar jag lägga på ett vitt pappersark. Trillar det då ut något som rör på sig sköljer jag det och likaså sköljer jag alltid sådant som har stått och växt ett tag t ex gräs. Allt får ligga och torka innan mössen får det. Färska bär sköljer jag inte alls.
Ska ta in en grästorva och låta den ligga på ett vitt underlag ett tag och studera vad som rör sig och ta ställning till om jag vågar ge den till mössen.
Som vanligt är jag kärringen mot strömmen. Tar ofta/emellanåt (beroende på årstid och ork och lust) in gräs, örter, mossa, grenar, bär, frukt. Från skyddad och giftfri trädgård, hage, skog.
Det de fick idag var kvickrot (bilden).
Jag varken fryser, tvättar eller något annat, bara kastar in. Kommer några små insekter, bladlöss eller så, med in, så får väl mössen lite mer att äta, tänker jag.
Vad är det värsta som kan hända? Det vet jag inte.
Ohyra? Veterinärbesök och Stronghold? Och? Om det skulle hända.
Bett av någon ilsken insekt? Tycker jag har koll på de större som eventuellt skulle kunna bitas, jag är ju entomolog (om än "amatör-")
Våtarv får de mest, som nyttighet. Gräs river jag gärna åt dem för de gillar att böka runt med det. Grenar älskar de att gnaga på.
Jag vill att de ska fha berikning och ha utlopp för många av sina naturliga beteenden.
Men jag är också lat, så de får inte så ofta som jag egentligen skulle vilja. Men alla har gräs och vitklöver i sina burar just nu, som efter några dagar har torkat till hö i burarna, och där en del trampas ner och en del används till extra bomaterial.
#4 Tror många gör så. Bara tar in. Jag har tyvärr varit med om att en uppfödarkollega gjorde så och förlorade nästan alla sina möss, så jag gör inte så.
Häromkring finns otroligt mycket fåglar och jag tror att de kan bära en del smittor och kryp jag inte vill ha på mina möss. Dessutom finns även höns och mängder med katter och igelkottar som har öronskabb och andra otrevligheter, samt även fästingar. Sånt fixar man med Stronghold, men bakterier och virus är värre…
Jag vill helt enkelt inte utsätta mina djur för det. Och de får inte mindre saker utifrån för det, bara inte purfärskt direkt utifrån, utan det kan dröja någon timme med liten dusch och tork först…
Sympatisk tanke att bladlöss etc blir ett extra tillskott på matsedeln!
Som icke-entomolog är jag å andra sidan aningen rädd att allt som rör sig inte är så nyttigt att äta eller få kontakt med.
Det gäller kanske att utan att ta i för mycket åt något håll försöka hitta en fungerande nivå när det gäller rengöring. Att hitta en balans som passar en själv och de kunskaper man har och kan bygga upp.
#6 Biologisk rengöring? Låta andra djur rengöra först?
Jag tror absolut att om man har som vana att ta in lite varje dag, klarar mössen detta bättre än om man plötsligt tycker att yay nu är det sommar, nu ska vi ta in lite saker - som inte är "rengjorda"…
Jag finns här med min nojja över att allt ska vara fritt från smittor, därför att någon ju måste ha den vinkeln också. För att jag fått lära mig den hårda vägen. Jag är inte dörädd för smittor bara för att det är kul. Jag har haft supersjuka råttor och möss och jag har förlorat massor av dem, men jag har även räddat hela bestånd av dem också pga att jag haft bra veterinär och korrekt hantering av smittor.
Uppenbarligen finns det en hel del otyg som man absolut inte vill ska drabba ens fina möss. Kan man klara att undvika det genom en så enkel sak som sköljning så OK.
En grästorva verkar alltså onödigt riskabel. Särskilt som jag är ny med möss och inte säker på att jag tillräckligt snabbt kan avläsa om de får ev problem.
Å andra sidan behöver man kanske inte gå för långt åt andra hållet heller.
När jag hade hamstrar rekommenderades t ex att blåbärsris skulle in en kvart i ugnen för att bli säkert att använda och därmed blev det enl min mening förstört och oanvändbart.
Det är här jag menar att det gäller att hitta en fungerande balans.
Jag tycker … att det här blev en himla bra tråd med många bra tankar och aspekter.
Har funderat lite mer. Jag kanske låter oerhört nonchalant när jag uttrycker mig såhär? Men jag är inte bara mycket duktig på insekter och småkryp utan även växter och svampar. Dvs naturen i sin helhet.
Jag vet inte bara vad växterna heter och var/hur de växer, eller vilka som är ätliga och ofarliga. Jag känner även de farliga och giftiga. Jag har "full koll" med andra ord.
Skulle t,ex, vildpersilja komma med i misstag så kan jag tänka mig att man blir av med en hel besättning på ett otrevligt vis.
Det jag INTE vet däremot, är vad möss klarar som människor inte gör. De lär ha fler enzymer i levern än människor har, vilket gör att de klarar vissa gifter som vi inte gör. I alla fall vilda möss, tammöss vet jag inte.
Jag har fått lära mig (vet inte om det är sant eller inte) att bollmörtskivling (giftig svamp) blir människor och katter mycket sjuka av (ev. dör), medan möss kan äta av den som mat.
Det är jättebra att du har så mycket kunskap, amaira. Själv har jag ingen alls om växter osv. Men jag är inte orolig för att plocka in giftiga växter egentligen. Utan det jag är rädd för är smittor. Bakterier, virus och parasiter.
Möss är härliga värddjur för mängder och det blir så jobbigt när mössen blir sjuka. Jag orkar inte med sådant. Och jag vill inte förlora de möss jag har nu.
#10 Jag passar på tillfället att fråga dig ariama:
Vet du möjligen om busken som heter Stephanandra incisa crispa (Liten Stefanandra) är ofarlig för mössen att tugga på?
Jag har mängder sådana och den har härligt trassliga grenar som de skulle kunna roa sig med. Kan inte själv hitta någon info om eventuell giftighet.
#12. Tyvärr är jag inte särskilt trädgårdskunnig och känner inte ens till den busken du frågar om.
#13 OK. Tack för svar ❤
Jag är någorlunda apåläst om både ofarliga och farliga växter, även en hel del insekter. Men just det som Grodan nämnde att hon var rädd för, bakterier, virus och parasiter vet jag i princip inget om. Vad är det som "infekterar" grejerna från naturen? Andra möss/djur? Svamp?
Bakterier och virus är ju osynligt och kan ju bli förödande, mössen idag dör ju bara avuppfödares olika bakteriefloror.. Känns risky.
Jag har varit lite mitt emellan när jag tagit in grejer utifrån, vissa sköljer jag bara av, vissa lägger jag i ugnen någon halvtimma och enstaka saker går rätt in i buren om det känts relativt riskfritt. Jord har jag varit megaförsiktig med. Men nästkommande möss så kommer jag nog tillhöra den grupp som är "better safe than sorry" och vara noggrann.
Superkul diskussion där uppe!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#15 Jag påtvingar ingen mitt tänk, men presenterar det gärna. Och så får alla välja hur de ska göra.
Givetvis vill jag inte heller skydda mina möss för mycket, med risk att de blir för känsliga. Och därför tänkte jag att den här grejen med borsten skulle vara bra. Till att börja med.
#16: Nä, det vet jag! Tycker att denna tråd var fantastisk, att alla delar med sig av sina egna kunskaper och erfarenheter.
Ja borsten är en jättebra idé, och kan säkert göra extremt stor skillnad i det långa loppet!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤