Leker era musungar?
Jag har faktiskt aldrig sett mina musungar leka med varandra. Än mindre vuxna.
Har ni? Och på vilket vis leker de i så fall?
Det enda jag sett några få gånger, är att en mus (unge eller ungmus) fångar svansen på en förbipasserade vuxen med tassarna.
Den håller sedan inte fast, men släpper inte heller, utan låter svansen löpa mellan tassarna när den andra musen oberört vandra vidare. Hela förloppet är en snabb process.
Det ser himla gulligt ut. En gång lyckades jag till och med fota det när jag råkade ha kameran uppe. (bilden)
Inte på det sätt som råttungar leker, men de kan absolut skutta till några steg. Lixom "Wohoo, vad jag är glad" galopp galopp Och det kan sluta med att de hoppar upp på en annan mus och brottas lite, men det är mer sällsynt, då det ju snabbt lärs in att detta inte är ok - det räknas som utmaning.
Även modern kan skutta till med ungarna. Och även övriga vuxna möss kan skutta till lite. De kan lixom skaka lite på huvudet på något sätt och galoppera några steg på ett lekfullt sätt.
Man kan som ägare få fram en mer lekfull mus, genom att leka lite med den. Passar inte alla möss förstås. Det kan vara tittut-lek, jaga en sak i ett snöre lek, du-kan-inte-ta-mig-lek (kräver mycket tam mus) mm
Ofta hittar man en personlig lek med en mus när man lär känna den.
Den leken som jag och även Korven lekte med mina råttor/råttungar har jag dock inte lyckats hitta hos några möss, men de som har riktigt tama möss som går lösa kan nog hitta den. Man ska hinna dutta råttan/musen på huvudet innan den griper ditt finger alt springer iväg. Råttan skuttar då iväg och kommer sedan tillbaka för att bli duttad på igen… Är man inte snabb tar råttan ens finger… (inte tar som i biter, utan mer grabbar tag i)
En gosig lek jag hade med mina råttor (i alla åldrar) var att när de kom fram till mig tog jag löst tag om deras huvud med min hand och skakade lite lätt. Sen släppte jag. Och de blev tokbusiga. Sprang iväg och skuttade och woooohoooo-ade… Denna har jag inte testat på någon mus, då jag inte sett något behov förrän nu (då jag ju inte har råttor längre) samt att jag måste veta att musen absolut är med på det. Det kan likna rovdjursattack för mycket så det måste anpassas att bli en snäll hantering som musen inte ser som provokation eller hotbild.
- Redigerat 2021-07-03 06:59 av Grodan
Tack för svaret Grodan. Intressant.
Jag tycker ju att råttor och möss, trots sin likhet, är så olika att de inte går att jämföra. Men jag har ju aldrig haft råttor (mer än vilda i stallet), bara träffat busiga glada sociala lekfulla råttor via kompis. Råttor är mer som hundar.
Möss måste man vara mycket mer försiktig och varsam med, på det stora hela.
Glädjeskutt och glädje- "spring" räknar jag inte till lek. Det är glada möss som visar livsglädje. Alltså, det är så jag benämner det. Jag tänker att lek är något som innefattar minst två stycken. Möss eller för all del mus och människa.
Mina möss kan grabba tag i mina fingrar med sina tassar, när jag har händerna i buren och de vill "ha kvar mig", eller säga att de vill vara med mig.
Det finns en tjej på facebook som har jättesöta och roliga möss som hon har lösa på golvet. De kan t.ex. springa efter henne och bita henne i tårna och hitta på annat många andra bus.
Bus är ju också en sorts lek.
- Redigerat 2021-07-03 10:50 av ariama