Mus iFokus

Mus

Etiketterbur3-beteende-skötsel-hälsa
Läst 142 ggr
grreta
2

Den öppna buren är numera stängd

För mina möss var min öppna bur ingen succé.

Jag har en Samla 130 bur och hade öppnat den uppåt så att de kunde komma upp på nättaket och dessutom gjort en ställning ovanpå med 2 hyllplan där de hade sitt bo och sin mat och vatten.

De varken ramlade ut eller rymde som jag hade haft lite farhågor om innan men det som hände var att de blev allt mindre sociala. Efter hand tillbringade de alltmer tid i nederdelen och de flyttade själva sitt bo till bottenplanet så jag såg alltför sällan till dem.

Innan hade de glatt kommit fram till handen och det är jag beroende av eftersom deras bur är en djungel av grenar och hyllplan så det är omöjligt att plocka upp dem eller få tag på dem om de inte själva vill.

Nåväl. Alltså återställde jag buren som den var innan. Tog bort de öppna hyllplanen ovanpå och lade på det heltäckande 3-delade nättaket. (Praktiskt och inte skrämmande eftersom bara takdelen över ena sidan på buren behöver lyftas när jag vill umgås med mössen.)

Och umgås ville de verkligen! Omedelbart efter ändringen fick jag tillbaka mina tama mysiga möss! De kom direkt fram till handen precis som det alltid varit tidigare. Tack och lov säger jag😁!

Slutsats: För just de här mössen passade inte just den här modellen av öppen bur. Tydligen hade de känt sig otrygga däruppe på de öppna planen och tyckte ordningen nu var återställd och kände sig nöjda med det.

Grodan
1

Nämen, så konstigt. Det brukar ju precis vara TVÄRTOM!!! De går bara ner för att kissa och bajsa (och i vissa fall inte ens det) bygger bo uppe och håller sig på ovandelen mesta tiden…
Är det något i rummet som är läskigt?
Men det är inte onaturligt. Detta är faktiskt precis rätt musbeteende, men vi ser det inte ofta - jag har i a f inte sett det med mina öppna burar med takvåning. Har dock inga just nu… kan inte ha lösa möss på golvet i det här huset och med den här hunden…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

grreta
1

#1 Konstigt javisst!

Jag hade ju hoppats och trott att jag skulle kommit dem ännu närmre med den öppna buren.

Det är väl jag då som är det läskiga i rummet…?😉

Skämt åsido så står de i ett lugnt hörn av vardagsrummet och där borde inte finnas något som skrämmer. Kanske är det så att de inte kommer från uppfödare utan från grossist och att de därför har ett mer ursprungligt musbeteende??

Vet ju inte något om deras bakgrund men lyckligtvis är de väldigt rara och fina i temperamentet och orädda i övrigt. Är också mina första möss så jag kan inte jämföra men jag är mycket glad i dem.

Grodan
0

#2 Uppväxt kan absolut spela in. Men även hur modiga och orädda mössen är. Sånt kan man se på mössen när de är små.
Tror att det är de som kommer fram själva och hoppar i handen som är de modiga, orädda och trygga - i a f mindre otrygga…

ariama
0

Jag brukar kalla dem "upp-möss" och "ner-möss". De som vill bosätta sig högt upp och gärna öppet, och de som vill bosätta sig längst ner, väl gömda.
Ofta kan det också höra ihop med hur osäkra eller rädda de är, men inte alltid.

Som jag alltid tjatar om, möss kan vara så olika!
Och vilken sorts bur man har åt sina möss, kan göra stor skillnad om man vill hantera dem och ha kommunikation med dem.

Två olika beteenden behöver inte ens vara kopplade till varandra, t.ex. kan en mycket rädd mus vara helt tam. Alltså rädd för rörelser, skygg för "rovdjur", springer och gömmer sig snabbt när något händer, men inte rädd i handen - och tvärt om. Möss är så oerhört spännande djur!

Du upptäcker hur just dina möss är och fungerar, och anpassar dem och dig till det. Vad bra! 💕

ariama
0

Jag skiljer också mellan modiga/orädda/framåt möss, och de som är sociala med MIG.
En orädd musunge behöver inte alls bli en social vuxen mus, medan en skyggare unge kan bli en trygg kommunikativ och social mus (med människor).
Jag vet egentligen inte hur mina möss är förrän de har passerat ett par månader. Alltså, när det gäller att vara sociala och kommunikativa med MIG och ha en social interaktion med mig.

Grodan
0

#5 Ja, det är mycket att skilja på. Och vi sätter inte alltid etiketter på dem. Och det ena utesluter inte det andra.

Jag kan se ganska mycket på ungar som är 4-5 veckor. Även yngre om jag vill, men vill ju också vänta lite längre så att hela poletten trillat ner.

grreta
2

För att tillgodose deras intressen får de numera hela nedersta hyllplanet täckt med wellpapp och därunder har de ett eget litet paradis där de bygger bo av kvistar, löv hushållspapper och dessutom gör gångar och vad som ser ut som "små viloplatser" i ströet. Ett ganska stort utrymme där de kan roa sig så som de själva vill.

Ovanpå står bl a den låda som jag från början hade tänkt mig de skulle ha som bo, men som de själva tycker passar perfekt som toalett. På övre plan finns matlåda och vatten och runt hyllplanen en massa grenar att klättra i och tugga på. Rena djungeln och det verkar som om de kan hållas sysselsatta och nöjda inom burens gränser.

Deras utveckling har varit intressant.

Från början var den ena väldigt orädd, skulle undersöka allt inklusive mig, men hon har blivit mera försiktig och sticker bakom matlådan ett par sekunder vid plötsliga ljud eller rörelser. Sedan kommer hon direkt fram igen. Alltid alert, har alltid något på gång och är alltid först på plats så fort det händer något nytt.

Den andra var skyggare, men är numera den som är lugnet själv. Stannar kvar oavsett vad som händer. Lägger mycket tid på att ordna i boet. Båda är tama, kommer upp i handen och kryper gärna in i tröjärmen.

Möss är underbara fantastiska djur. Många av dem som köpt hundar under pandemin hade nog gjort ett bättre val om de skaffat möss i stället. Själv kommer jag alltid ha möss i fortsättningen och då kan det bli spännande att pröva och jämföra olika burtyper och hur det påverkar beteendet.

ariama
0

Kul! Och vad bra att du fått tag i möss som funkar för dig! Det är inte alltid så lätt.
Ja visst är möss de allra ljuvligaste små varelser, så mycket "djur" fast i en sådan liten förpackning.