Mina bästa
Något som fungerar bra för dig och kanske kan bli ett tips åt någon annan…
-Hållbara blad
Syren har blivit en favorit! Bladen blir inte sladdriga efter en rejäl rensköljning och de behåller färgen och formen också när de torkat. Mössen håller på i dagar och knipsar av dem från grenarna, bär med sig och använder till boet. Hela buren luktar påfallande gott - syrendoft!
-Städa med slaskrensare
En slaskrensare (som brukar användas för att lyfta ur matrester ur diskhon)
är perfekt för att snabbt skopa upp allt strö från burbotten när man städar.
Bra tips!
Själv använder jag handsopskyffel eller fyrkantig burk att skopa ur med.
Får se om jag kommer på något smart jag gör. Det mesta går ju på rutin så jag tänker inte på det så mycket.
🐁
- Dokumentstrimlat papper
Tigger till mig dokumentstrimlat papper från ett kontor. Det blir härligt fluff och aktivitet i buren.
- Matlåda
Om man anser buren olämplig för strömatning är en matlåda ett bra alternativ. Tidigare hade jag matskål som dagligen behövde blåsas ren från tomma fröskal och rensas på kiss och bajs.
Numera gömmer jag maten i en 1-liters glasslåda med lock och 2 mushål och ett tjockt lager toaströ på botten.
Där kan mössen sitta och mumsa i lugn och ro, leta i ströet efter fröerna och utan problem göra ifrån sig. (Självklart har de en separat toalåda också men dit tar de sig inte alltid verkar det som.) Uppenbart tycker de matlådan är trivsam eftersom de ofta bär in färskfodret också.
#3 Ah, som en grävlåda typ.
- Toaströ
Lovorden räcker inte till för detta lukthämmande strö:
"Ica Klumpbildande kattströ - tillverkat av trä- och växtfiber 10 l. Avsett för katter och smådjur"
Enorm luktskillnad jämfört med om man fyller mössens toa exvis med en blandning av vanligt burströ och ToaLätt.
"Klumpbildande" låter kanske illa men enligt min erfarenhet lyckas möss inte åstadkomma några klumpar med sina små kissmängder. (Däremot kan material av lera eller sand skapa farliga hårda klumpar.)
Jag är trygg med det här trevliga materialet och mina möss får det både i sin matlåda och i toalådan.
#2 Lyckades hitta vår gamla dokumentstrimlare. Blev spännande resultat för mössen!
- Berikning
Eftersom mössen är så förtjusta i att använda toalettrullar som tunnlar känns det lite fel att låta dem bli godisgömmor. En rolig ersättning är kaffefilter.
Min kaffedrickande sambo köpte Lidls bruna filter som enl test i Göteborgs-Posten skulle vara de mest giftfria. Inte så funktionella tyckte han och överlät dem till mössen😎
Väldigt populärt för dem att upptäcka att de kan innehålla något gott och spännande. T ex en grobladskolv, ett ax av kvickrot eller en havrering.
Lätta att hänga upp i buren så de får leta ordentligt. Resterna brukar de använda som bomaterial.
#7 Smart.
Äggskal
- När jag skalar ägg lägger jag äggskalen i en speciell pyts. Sen mosar jag till skalen lite och så har jag gjort eget kalktillskott som jag strör i maten eller över burarna.
- Halkfria burkanter
Kanske är det fler än jag som har Samlalåda som bur och låter den vara öppen upptill?
Det var svårt att hitta smala galler att lägga ovanpå kanterna så jag använder självhäftande tätningslist (egentligen avsedd för fönster och dörrar).
Två i bredd täcker kanten precis och det blir en halkfri räfflad yta med bra grepp för små musfötter.
#11: Vilket bra tips!
Jag har öppet akvarium utan ram, dvs rätt smala och hala kanter. Har köpt hem giftfri akvariesilikon som jag tänkte lägga på ett lager runt kanten och dutta dit textur. Grodan sa något smart när vi sågs, att lägga dit en tygremsa över. Nog för att den kanske blir snuskig efter ett tag men borde ju vara enkelt att dra av och sätta dit ny.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#12 Hur smala kanter har du? Varje tätningslist är 1 cm bred så det hade kanske passat för dig?
De är väldigt enkla att sätta dit, sitter bra och är också enkla att ta bort igen!
#13: Ja det borde vara lagom, jag vet inte hur smala dem är.. Vart har du köpt listerna?
Jag har funderat på dem, men är kanske lite extra "fånig". Tänker att det är mjukplast och att de gnager och kanske sväljer?
Mina ramlar inte från smala kanter, och om de möts mitt på, så brukar en vända. Men försöker de trängas förbi varandra kan nog någon tappa taget.
Så jag har inte hala kanter utan grepp, och inte långa sträckor som är för smala (typ: akvarie-kant), men kortare sträckor går bra. Visar dagsfoton på ett par av mina burar just nu som fungerar utan problem.
- Redigerat 2021-10-22 13:56 av ariama
Jag hittade en rolig leksak - till mössen såklart! - på återvinningen här om dagen. Vill ha som ovanvåning, över akvarium eller back.
Öppen bur såklart och bara över en del av buren, men så de inte har enbart smala kanter att balansera på.
Tyvärr glashala kanter, så jag klippte en remsa från en fleece-filt och limmade på med Karlssons Klister. Fleecen lär de gnaga, men hoppas klistret blir kvar. Hoppas det funkar också, vet ju inte än.
#14 Jag köpte dem på Lidl men jag tror de finns lite överallt på ställen som har saker för hus och hem. Är 1 cm för brett går det kanske att klippa dem smalare med sax längs räfflorna.
Tidigare har jag använt sådana tätningslister när jag hade ett Ikeaskåp som hamsterbur till att klistra dem i nederkant och en bit upp på sidorna och då fungerade de som ett stöd för en måttbeställd plexiglasskiva på framsidan. Det var bara att skjuta ner plexiglaset i räfflorna och på det sättet fungerade de också bra!
#15 Jag hade också mina funderingar innan om tätningslisterna kunde vara farliga, men varken hamstrar eller möss har verkat intressera sig för dem enl min erfarenhet.
Dock har de alla haft väldigt mycket annat som varit gnagvänligt och tydligen mera spännande att ägna sig åt i sina burar. Mössen skulle ju kunna ge sig på Samlaburen också om de ville. Man får vara observant.
#16: Vilken gullig liten gård, den kommer dem säkert ha kul på!
#18 Aw, jag älskar sådana där gårdar. Eller gjorde. Slängde några när jag slutade med råttorna. De älskade dem, i a f ungarna… Jag hade flera balla i hårdplast som höll bra i många år.