Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 855 ggr
_BeBe_
0

Lukt mus (vs. råtta)?

Hej,

jag är ny här och har bara en lite fråga till er som verkligen har erfarenhet. Hur mycket luktar möss egentligen? Hur stor skillnad är det när det gäller honor och hanar, om det är någon skillnad?

Jag har tidigare haft råttor och hade då en flock på mellan 3-5 individer. Jag och alla i min omgivning upplevde att det luktade oerhört illa (hade både honor och hanar). Är det någon här som även har råttor eller som har haft och kan jämföra doften av möss med råttors doft?

MoaL
0

Jag har bland annat både råttor och möss, och inga av dem luktar så länge man ser till att anpassa burströ-bytet till djuren. Jag byter till mina möss varannan till var tredje-fjärde dag beroende på hur många möss det är i varje bur, hur mycket varje mus luktar och så vidare. Vissa hanar luktar mer än andra hanar o s v. Råttorna byter jag till en gång i veckan till varannan vecka, beroende på när det blir grisigt i buren, men det är sällan buren luktar nämnvärt.

Djur som är stressade/otrygga/uppjagade p g a rädsla, dominans o dyl. luktar mer än trygga sällskapsdjur.
Avföringen luktar också mer eller mindre beroende på vilket torrfoder och blötfoder de får. Ger jag till exempel mina möss mycket pasta, ris, potatis, grönsaker och frukt, så luktar deras avföring mer än om de får sådant mer sällan, och mest bara äter torrfoder.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Stj3rnfallet
0

Jag tycker att möss luktar mer oavsett vad man har för bottenmaterial.. Tycker inte råttor luktar särskilt mkt =) Får städa oftare till mössen än råttorna. Eller så var det när jag hade 3 mushonor och 3 råtthonor, då fick jag städa mkt oftare till mössen iaf. Nu har jag bara en mus hane så det är inte lika stark lukt och har fortfarande kvar mina råtthonor och trots att det bara är en mus så tycker jag ändå han luktar mer på nått sätt.. Kanske är lite inbillning eller nått ;) Var ju ett tag sedan jag hade mus, så kan ju vara därför.

dreamiz
0

Jag tycker det kan lukta lite om råttorna, men det kan ju bero på maten (de får mycket tilläggsmat). Mössen däremot tycker jag inte luktar alls. Har haft nån enstaka hane som verkligen stank! Men de flesta har inte luktat alls.

Grodan
0

favorit i repris…

jag tycker möss luktar gott för det mesta, de luktar mindre gott när buren är skitig, när de sitter på annat än aspflis, när de är väldigt dominanta hanar…

en ostädad råttbur luktar stall och väldigt illa… det bildas fort ammoniak i råttburar och det luktar verkligen illa…

i musburar bildas sällan ammoniak på samma vis, utan de har mer sin egen lukt där… muslukten… som påminner om nybakat bröd… Skrattande (som mitt ex sa)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dreamiz
0

Alla ostädade burar luktar ju, fast vissa mer än andra förstås.

_BeBe_
0

Jag antar att det är väldigt individuellt hur man upplever lukten. Tyvärr känner jag ingen som har möss så jag kan inte skaffa mig någon uppfattning på så vis, fast man kan väl förvisso alltid besöka en djuraffär bara för luktens skull… 

Nybakat bröd, det var inte illa *ler*

axilur
0

Jag älskar att byta på mina möss för dom blir så himla glada då, så här hinner det aldrig lukta nå vidare. Har två hanar. Ena skvätter mer än den andra.
Ett tips är att inte byta ut precis allt burinnehåll varje gång man städar så musen måste skvätta om överallt, utan lämna kvar lite. Det funkar bra för mig, jag plockar ur och byter ut lite, inte allt, när jag tycker att det börjar lukta.

Man kan ju också underlätta för sig själv genom att skaffa något liknande en hamster-toalett och sätta i det hörn det kissas i. Tömmer man den ofta brukar det också funka rätt bra.

Har dock aldrig haft råttor, så jag kan inte jämföra.

/Anneli

axilur
0

#4 Det luktar ju popcorn! Flört

/Anneli

_BeBe_
0

Har du (eller någon annan för den delen) någon erfarenhet vad gäller ev. skillnad på honor och hanar? Två honor i en bur tex. mot två hanar i en bur?

Pehpsii
0

#4 jag tycker det luktar popcorn hos hanarna (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Laika
0

Jag har varit ganska förskonad från stinkande möss, men nu har jag faktiskt en bur med honor som stinker ganska rejält. Betydligt mer än någon av mina hannar eller buren med en större grupp honor…  

Minns också en hane som luktade förfärligt de första två veckorna, men som lugnade ner sig när han gjort sig hemmastadd. Sedan hade Lillis söner en stinkfas när de kom upp i åldern där de inte ville bo ihop längre. Pojken jag behöll luktar inget speciellt numera…

Terato
0

I allmänhet luktar mina möss mer än råttorna.. Men de luktar inte illa. De har ju en egen lukt! Popcorn eller ris tycker jag det luktar som! Visst, jag har kännt på riktigt starkt luktande hanburar och det stank. Det var riktigt hormonstinna zoomöss för övrigt.

Men jag tvättar aldrig rent allting på samma gång. Då blir de inte lika nervösa med att pissa in buren hela tiden. Mina hanar har aldrig varit stinkisar. Byter i burar en gång i veckan och byter då också leksaker. Skrubbar jag buren så behåller jag leksaker så att det fortfarande luktar lite hemma. (förutom vid introduktioner då)

Det luktar ju olika mycket i omgångar tycker jag. Men de har aldrig den här ammoniaklukten som kan komma från råttornas bur om man slarvat med städningen. Och deras bajs luktar heller inte någonting tycker jag, vilket råttornas kan göra ibland!

Det är väldigt invividuellt med lukter. Åk hem till en uppfödare och bestäm dig för om du gillar lukten eller inte. Gör du det inte så kanske du ändå blir övertygad när du märker vilka fantastiska djur de är!

Men det är många som omplacerar sina möss för att de har problem med lukten.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se