Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4798 ggr
Lusthan
0

Mös som låter

Jag har läst på flera ställen om att möss inte ska låta för då är det något som är fel på dem. Men ibland när jag städar vår musbur så låter den lilla vita en massa. Piper gör hon och man kan ju inte låta bli att bli lite orolig eftersom jag läst att de inte ska låta.

Någon som kan ge mig nå råd?

Grodan
0

Vanligtvis låter ju inte möss, men de kan faktiskt pipa - speciellt om man ex håller dem för hårt eller gör illa dem (klipper klor men råkar klippa i pulpan), när någon annan mus är elaka mot dem, när en annan mus putsar dem för hårt etc.

Rossel och snuva är inte samma ljud som ovan. Det låter rytmiskt vid varje andetag. Har man hört en råtta rossla så vet man hur det låter, på mus låter det ungefär likadant. Man kan även se att musen nyser och/eller andas med hela kroppen/buken.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Möss kan också pipa utan att man gör dem illa! En del möss kanske är "kittliga"? Eller säger "nej" på samma vis som till en annan mus, när man plockar upp dem? Det händer att möss piper när man tar dem. Jag har sett det/varit med om det, men inte haft några sådana själv.

Det verkade då inte vara något fel på musen som pep. Har för mig att det var Grodans "pip-lisa" - men kan minnas fel…

Vattnadal
0

Kanske piper hon för att det blir för bråkigt i buren. har upptäckt att när en bur är nystädad och de är glada, kan de tumla om rätt viklt. De skuttar runt och är så uppfyllda av att det är kul, att de kan knuffas och glömma bort att tänka på att vara artiga mot varandra. Tycker man som liten ängslig musa då att det bli läskigt, kan man ju pipa för att de andra ska förstå att man tycker att de är för buffliga.

Typ som en hundvalp som gnäller och skriker långt inann en vuxen hund tar i för hårt. I förebyggande syfte, ungefär…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Jag träffade en mushane igår, som pep när man lyfte upp honom ur buren. Väldigt olikt normalt musbeteende i mina ögon sett. Pipiga råttor har jag känt till i många år, men det har jag klassat som dåligt temperament och tyvärr skulle jag nog klassa pipande pga att "mössen inte vill bli upplyfta el dyl" som dåligt temperament också. Jag vet att det är lite taskigt att bara avfärda möss som "den har dåligt temperament". Vad ska man göra när man har en sådan mus?

amaira
0

#4. "Vad ska man göra när man har en sådan mus?"

Det beror väl på hur den uppför sig i övrigt, vilket ägaren känner till bäst. Sedan beror det ju på vad ägaren tycker om musen i sig, och vad hon/han vill ha den till.

Ska man avla på en sådan mus, kan ju vara frågan. Lite svårt att veta, om man inte känner musen personligt, och vet dess temperament i sin helhet.

Tänker jag, jag vet inte…

Pehpsii
0

#4 Tänker du på Rudolf? Nu har jag ju inte haft honom här så länge, men jag märkte att han kommer gärna upp själv i handen, men gillar inte att bli "plockad". Det kan väl vara kanske att han har en dålig erfarenhet som spökar? Som sagt är han ju ny för mig så jag har väl inte hunnit "känna på" hans temperament som helhet, men han är ju go i handen iaf.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

amaira
0

Rudolf. Var det den otroligt vackra chocolate/fox-hanen från Vibys??

Pehpsii
0

#7 jajamensan (= Jag snällde till precis vid ihoppackningen. Hade stått och kiakt på honom hela dagen, utan att veta att han var till salu. Glad blev jag

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Lusthan
0

Nu har jag inte varit aktiv på länge. Men jag har haft koll på de små liven och det verkar i alla fall inte vara nå fel. Vi har gjort om i buren igen och den lilla vita började pipa. Det är bara i buren som hon piper och det verkar vara som så att hon blir arg på mig eller nått för att jag rör runt i hennes bur.

Så ont tror jag inte att hon har för hon gör det aldrig när jag tar i henne. Ja det skulle kanske vara som så att hon blir arg när jag tar upp hennes kompis i och för sig. Så kan det nog vara nu när jag tänker efter. Oftast blir hon arg när jag gör om i buren och sitter och pillar med den andra musen. Kan det hända kanske att hon försöker försvara sin kompis? :)

Tur att jag inte har de på golvet då skulle hon väl göra som en kompis råtta brukar göra när hon håller i den andra råttkompisen. Springer fram och biter henne i tårna. Hehe, busråtta försöker rädda sin kompis från stora stygga matte.

Grodan
0

Rudolf ja. Han blev ju BIS 2 så sååååååååååå himla dåligt temperament har han ju inte. En mus med dåligt temperament blir inte BIS 2.

Fast det är ju från person till person hur man definierar. Jag gillar inte beteenden som avviker för mycket från det normala/naturliga.

Lusthan
0

Nu har jag hört båda mössen pipa när jag gör rent buren för den vita Zara som jag döpt henne till. Hon blir lite grinig även om hon verkar tycka det är kul att det händer nått. :)

Dolores, den fläckiga, piper när jag lyfter bort henne ifrån vardagsrumsbordet så att hon inte ska bli kattmat och ner i buren. Hon är en äventyrerska den busan. :)