Favoritgrej i musburen
För berikning använder jag mest enorma högar med rivet papper, grenar (gärna med blad), blåbärsris, mossa, gräs och talgbollshållare att stoppa mat eller bomaterial i. Mössen älskar när de får grävlådor med jord/torv och ibland stoppar jag i lite olika foderinsekter som de får jaga fatt på. Ibland låter jag gräs växa upp innan de får lådorna. Jobbigt att hålla ordning på bara så det inte blir varken för torrt eller för blött.
Inredningsvis är nog favoriterna hängmattor, sputniks, rötter stora nog att agera både gömställe och klätterställning, återanvända glasburkar som vattenskålar, vadsomhelst i rätt storlek och musvänligt material från secondhandbutiker som kan agera gömställe, hyllinsatsen variera från ikea och dedär färgglada hänggrejorna från ikea. De säljs nog inte längre men jag hittar dem ofta på secondhandbutiker och det finns typ likadana fast vita ur serien sunnersta. Sen använder jag määängder med kartonger och toarullar pga gratis och kul för mössen att ha sönder, men de är ju inte fina 😝
Han/honom
Min favoritgrej? Hm… säkert en sådan fin sak som är jättesvår att rengöra och som jag är så rädd om att mössen ändå inte får den…
Mössens favoritgrej är nog hängmattan. De älskar att ligga mellan fleecetyget - viker ju fleecetygbiten så att det blir en "dubbel hängmatta" så att de kan gå in och ligga mellan fleecetyget… alltså gaaaaaaah, jag känner att jag förklarar som en kratta… så det får va…
#1: Vad kul det lät med grävlådor med gräs och foderinsekter!
#2: HAHA, nejdå, man förstår vad du menar!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
Jag tycker att det är absolut finast med saker i naturmaterial, grenar, rötter, rep, trä, sten. Secondhandfynd av olika slag, krukor m.m.
Men gillar äggkartonger, toarullar och sånt "skräp" som är fult men gratis och kul för mössen. Lätt att få i större mängder från familj/grannar.
#3 De får det inte så ofta som jag hade velat av ren lathet, tar typ en halvtimme för dem att demolera gräslandet och håva ut jorden. Mycket mycket roligt iaf!
Han/honom
Stängda kartonger med ett par uppklippta mushål, och så fyllt med hopknölat fyllningspapper, tidningar eller annat.
De älskar det och jobbar många timmar med att pulverisera alltsammans.
Två saker älskar mina möss. Mushål (Ingen mus kan morstå ett mushål!) och att pulverisera kartonger/ riva papper i småbitar.
Brukar hänga upp en toarulle med pappret kvar på något av repen i buren, så kan de själva ta så mycket bomaterial de vill ha, det brukar vara populärt.
#6: De gillar sannerligen att förgöra😂
#7: Låter skojigt!
Om jag ska välja det som mössen lägger sin allra mesta tid och energi på så är det BLAD!
De brukar få mängder av kvistar med mängder av blad. Kastar sig omedelbart dit, klättrar och undersöker, knipsar av, fyller hela burgolvet med blad, rullar runt i dem, bygger tunnlar, bär omkring dem och fyller boet med dem. Speciellt hållbara är bladen från hassel och syren. Syrenblad ger härlig doft i hela buren.
Jag har faktiskt känt lite oro hur det ska bli när alla blad är borta och buskar och träd står avlövade. Men… nu har mössen tack och lov fått ett nytt stort intresse: WELLPAPP!
De har länge fått ha en Wellpappskiva liggande över nedre näthyllan i buren för att ge dem lite variation och ett skyddat krypin och har aldrig gett sig på den förrän den här veckan. Men plötsligt satte de igång och som de jobbat!
Hela sin vakna tid har de i princip ägnat åt att gnaga, strimla, riva och slita loss! Jätteroligt! Idag ska de få en ny😁😍
#9: Vad roligt att de gillar blad så mycket, och att de är så påhittiga med vad de vill göra av med alla löven efter avlövningen! Det går ju alltid att gå ut och samla på sig löv/kvistar med löv innan de faller av och förvara i en påse under vinterhalvåret. Nog för att de inte förblir färska men de hade säkert tyckt att det var lika kul ändå!
Men det var ju smidigt att de hittade en ny sysselsättning med wellpappen, så slipper du det bekymret haha.
En grej mina möss inte får så ofta är kyckling-rester. Det är någon som tillagat kyckling och lämnat benrester till mig.
När jag slänger ner det i burarna blir det KALAS!!! Och inget finns kvar sen… De gnager i sig benen. Tokbra aktivering.
Många bra tips i den här tråden!
Mina möss fick idag en stängd kartong med ett mushål och fylld med hushållspapper så som #6. Febril aktivitet pågår!
Skulle kanske ha varit två mushål (?) men det fixar de nog själva😊
#12: Javisst är det så! Kul att du hittar inspiration😊
Kartongen har varit lyckad. För mössen att jobba med och för mig att se på när de är sysselsatta😎
Allra först rensade de bort allt hushållspapper som jag fyllt den med och bar iväg det till sitt "sommarställe". Det är en 4-kantig keramikkruka som ligger på sidan i ett hörn och som har en skål i botten. Ursprungligen var den tänkt att vara "en hörntoalett med tak" men mössen gjorde snabbt om den till ett extrabo och den fylls upp med papper, blad, toarullar mm så man undrar hur de får plats själva.
Därefter har de inrett kartongen så som de tycker ett krypin ska vara dvs de har burit in en massa blad att prassla runt i. Kartongen hade jag trott de skulle gnaga på men än så länge är den i nyskick. Roliga spännande djur att följa och de gör ju sällan så som man förväntar sig😊
#14: Vad roligt att de blev ordentligt sysselsatta, även om dem hade egna åsikter om vad som ska vara vad i buren!😂