Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 903 ggr
zimzon
0

torv?

Hej!

Kan man ha torv som bottenmaterial till möss, eller finns det risk för ohyra eller något annat som inte är bra?

Muszimba
0

Jag tror inte att det funkar med torv till möss. Då är det bättre med Toalätt om man inte vill ha något "kissos".

smurfan-13
0

Men var det inte nån som hade testat blomjord & var väldigt nöjd? Blomjord är typ 90% torv & resten e typ sand o gödning. Torv måste väl vara bättre då tycker iaf jag.

Rapunzel
0

Att det inte funkar? :D

Jag har använt torv med strö (ca. 50:50) för flera år och det är himla bra. Tar nästan all lukt bort och mössen älskar det som bottenmaterial.

mandymoo
0

Rapunzel - strö? vad för strö använder du att blanda med?

ThereseW
0

Jag tror att torv är ett väldigt bra strö faktiskt.

när det gäller ohyra så tror jag att det är främst sånt som varit ute bland vilda möss med eventuella sjukdomar man ska akta sig för.

MalinE
0

Torven har väldigt lågt ph- värde, testa, men kolla tassar etc. efter irritation.

Rapunzel
0

Bara vanligt strö av trä.

Att torv har lägre ph-värde är bra därför att den neutraliserar ammonium (som är alkalt).

fijja
0

Torv finns bara i stora balar på typ granngården eller??

Rapunzel
0

Ja i stora balar för hästar.

kastrullis
0

torv låter bra. kanske är billigare än blomjord?

Hur lågt pH har torv?
Precis, kiss borde vara alkaliskt….

Rapunzel: har du sett om dina musar har reagerat på torven….med irritation eller nått?

fijja
0

Attans att d bara finns i stora balar. Kommer ju räcka en halv evighet till mina musar… Å ja har nog inte så mycke plats…

mandymoo
0

fijja - jag håller med dig… vi får försöka hitta någon som har häst där vi kan norpa lite bara….

Hade torv till våran häst ett tag….  men det fungerade inte med henne.

Hur ofta byts torvblandningen ut.  Är det lika ofta eller kan man ha det längre tid?

Jag byter ganska ofta just nu för att slippa lukten som blir.

zimzon
0

I skolan har vi torv till mössen. (var därför jag undra om de va bra eller ej).

Där köper de torv i säckar som är lika stora som blomjordsäckar.

fijja
0

Exakt.. måste finnas i mindre påsar… typ trädgårdstorv. Samma sak, men mindre påse.. Ska ja åka å kolla efter om ja har tid i dag!

mandymoo
0

fijja - jag har kollat idag o det stämmer finns för ca 30-35 kr för 50 l. Men jag tyckte att det så annorlunda ut mot den torv vi använde till hästen. Den till hästen var svartare o mera "jordig" eller hur man ska säga….

Passade på att titta när jag ändå var o tittade på blommor att plantera på baksidan… kunde bara inte bestämma mig för vad jag ville ha *ler*

Men helt klart ett okey pris om det fungerar bra .

Grodan
0

Vad jag minns av torvbädd till häst var ju att för att den skulle fungera skulle den vara tjockpackad och hård och man skulle aldrig mocka ur den utom när den skulle bytas helt (så den var således tjock med urin)… Riktigt läbbigt! Jag hade torvbädd till min ponny någon månad, sen tyckte jag det var äckligt.

I en tråd för länge sedan frågade jag vilket som anses vara det bästa bottenmaterialet enligt en undersökning som gjorts på lab. Nu finns detta att köpa i en del zooaffärer såg jag för ett tag sedan. Ska leta fram tråden igen och se om någon kan komma på vilket det är.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️