Mus iFokus

Mus

Läst 127 ggr
ariama
1

Burar och lödpenna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Går det att ha möss utan att även ha en lödpenna?
För mig är det ett roligt och mycket användbart verktyg för att skära i plast av skilda slag.

När någon butik fyller på sina godishyllor brukar jag alltid ta (få) ett gäng tomma godisburkar. De kastas annars, men är ju så utomordentligt bra att ha till allt möjligt. Genomskinliga förvaringslådor till småsaker t.ex.

Men viktigaste användningsområdet är att göra extrarum åt mössen. Varje bur har minst en sådan burk! Jag öppnar en sida nästan helt, medan motsatta sidan bara får ett vanligt mushål. Ibland gör jag fler mushål på fler sidor.
Ovanpå står vattenskålen och blir då inte övertäckt av bottenströ.

Att alltid tänka på är att det år luftigt, även om mössen får för sig att släpa in allt de ser (av bottenströ, papper och annat) och göra sig ett bo där.

Visar en låda i bruk, och en tom som mössen får vara med och visa eftersom de sa att de väldigt gärna ville det.

ariama
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Några fler exempel på vad jag använder. IKEA-byttorna finns också som standard i varje bur, en eller flera, som bo och/eller toalett.
En gammal disketthållare från den tiden då datorn hade disketter. Är en utmärkt barnkammare.

Glassbehållare och andra plastbyttor vänder jag upp och ner om jag använder dem. De är lätta och kan fara runt i buren om jag inte sätter någon tungt ovanpå, vattenmugg till exempel. Jag kan också göra ett papp-lock om jag vill, om inte plastlocket funkar.

ariama
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Viktigast är förstås burarna. Dvs plastbackarna. Stor öppning fram = öppen bur.
Mindre hål på sidorna för att fästa … vad man vill, t.ex. rep eller tygstycken. Vattenflaska använder jag inte.

Större hål som ingång till fågelbad av olika storlek, från små plast till stora galler. Och förstås löda hål för att kunna hänga upp dem.

Allt som går att hänga i en gallerbur, går att löda passande hål för att hänga i en plastsback!

Här exempel på några burar, med alla nämnda tillbehör i (fast de mindre fågelbaden är inte med här)

Nordanälvens
0

Jag har för lite tålamod för att använda lödpennan till några större projekt, använder typ bara när jag verkligen måste få något gjort på natten utan att störa grannar. Annars är det multislipen som gäller. Men inte ens multislipen orkar jag ta fram om jag bara ska göra nåt hål i burk med tunn plast, då kommer saxen fram istället. Mycket lat man här! 😅

Han/honom

Emouse
0

Vilket fint inlägg! Och så kreativ du är till dina små.

Älskar lödpennor, till många olika saker! Främst till pyrografi i trä men har en separat lödpenna till plast, den har tidigare används mycket flitigt till plastbacksburar, ikeahus med mera. Enkelt och smidigt att använda, men till flera stora backar så får man räkna med lite handkramp, iallafall jag😂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ariama
0

Jo, handkramp och uttråkning, till stora saker. Men jag använder den då och då genom åren. Inte allt på en gång, då skulle jag storkna.

Men i min uppfödning har jag allt som jag behöver vad gäller burar och inredning (förutom sånt som kontinuerligt kastas, som äggkartonger, toarullar, tidningar, kartonger, osv) och det mesta har jag gjort själv.

Det är sällan jag finner något att köpa (eller få) som är bättre, eller som jag ens vill ha!

ariama
0

Det gäller för den delen även foder! Kollar ibland i djuraffärer, och de är fulla av så mycket dyra saker som jag inte ens vill ha. Foder inte minst.
Men jag köper (storpack) en bra duvfröblandning och dito undulatblandning emellanåt. De ingår i min foderblandning där säd är basen.

Helhavren från bonden här intill är mössens var-dags-favorit.

• Redigerat 2021-10-23 10:17 av ariama
Emouse
0

Priserna på smådjurstillbehör är skitdyrt, sällan värt pengarna. Nu köpte jag ju dock lite korkbark mm som var på extrapris, men annars är det ju hiskeligt dyrt.
Äggkartonger och toarullar är ju kapinredning, gratis om man kan få av vänner och familj, eller utomstående som vet att man vill ha.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
0

Lödpenna är ett litet måste om man är uppfödare i a f.
Tog lång tid för mig att hitta en. Nu har jag en. Men tycker det verkar giftigt att hålla på med plast och det luktar så himla illa, så jag gör det sällan.
Gjorde några toalådor till råttor och iller och hål i godislådor. Även någon toalåda till mus.
Men nu är den typ undanstoppad på ett långt tag framöver. Som jag skrev, gillar jag inte lukten och röken av smält plast.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Utomhus är ett måste, och inte andas in ångorna.

Smådjurstokig
0

Ska skaffa mig en lödpenna inom kort. Då kan jag modifiera min 130 liters samla låda så att jag kan se min lilla Sölve när han leker runt och möblerar om i buren. Jättesmart med godislådorna som extrarum. Det måste jag pröva ♥️♥️

Grodan
0

#9 Ah, ja tusan, det tänkte jag inte ens på… att jag skulle vara ute och pyssla LOL

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
0

Skulle aldrig klara mig utan min lödpenna! Använder den ofta till allt möjligt.