Det hände nåt konstigt
Hallå!
Idag när jag tog upp min hane och höll honom i handen la han sig ner, stirrade i mina ögon och rörde sig inte på hur långt tid som helst. Först trodde jag det var bra, men efter ett tag blev det lite läskigt.
Jag satte handen mot axeln som jag alltid brukar göra eftersom han älskar att sitta där och gnissla tänder, men nu fick jag nästan hälla av honom. Väl där satt/låg han bara alldeles stilla med svansen runt min hals nästan. Sambon sa flera gånger att det där är ju inte Theo, sådär gör ju inte han, nåt har hänt, han brukar vara en räserkille.
Försökte titta på honom noga när jag tagit honom till handen igen och såg att han sniffade samtidigt så han var ju inte paralyserad.
Och när jag bytte ställning så hände det att han rättade till sig där han låg, men han tittade mig nästan hela tiden i ögonen. Det var som om han "upptäckte mig" nästan. Eller jag vet inte. Var han livrädd?
Han var inte alls rädd för övriga rörelser från mig iaf, reagerade dock lite på hastiga ljud från övriga lägenheten liksom. Jag försökte vända och vrida på honom lite för att se om han skulle komma igång, men han bara balanserade på stället utan att direkt röra sig.
När jag släppte tillbaka honom i buren satte han sig på första bästa plats och fortsatte stirra på mig. Han sprang inte och pysslade med något som han brukar. Efter en liten stund började han iaf tvätta sig, det var rätt skönt att se.
Vad sjutton hände? Det känns inte direkt bra. Jag gjorde ingenting annorlunda den här gången än nån annan. Jag bytte t.o.m tröja och tvättade händerna ifall det var något konstigt som luktade, men det hjälpte inte.
Justja, öronen under hela händelsen var faktiskt rakt upp som två paraboler, så han ser inte ledsen ut.
Och jag kanske borde tillägga att han inte är typen (riktigt än) som det första han gör när han kommer ut är att ta en tupplur i mattes hand, trots att han faktiskt blivit lugnare på bara någon vecka kanske.
Finns det någon tydlig skillnad på rädd mus i hand och trygg mus i hand? En rädd mus gräver väl gärna, men den kanske lika gärna "fryser"? Men framför allt, vad hände tror du?
Väldigt tacksam för svar.
/Anneli

Min ena hona är nästan likadan som vad Theo gjorde. Hon formligen älskar att sitta i handen och mysa, vissa gånger måste man putta på henne för att hon ska röra på sig.
Om man ska förmänskliga dem så tror jag att Theo har börjat tänka nu när han kanske hör att du har en mus till hemma, att han måste visa dig att han kan ju oxå mysa.
Jag har ingen aning om vad som hände! "Rädd" är varken frågan eller svaret, dock. Det här är någonting helt annat.
Rent spontant funderar jag … någon form av epilepsi, eller nåt sånt. Som "paralyserar" liksom. Eftersom beteendet var så främmande för honom att det inte alls kändes normalt för dig, funderar jag på någon sjukdom/defekt - men jag har inte den blekaste aning. Kanske är det bara så som Muszimba skriver.
När jag inte sett själv, kan jag inte ens gissa. Håll oss uppdaterade, vad som händer i fortsättningen.
En annan tanke är - var han bara "trött"??? Jag har en del möss som kan sova som grisar, verkliga grisar - eller som döda, snarare.
Figaro var en sån. Jag kunde lyfta på hans bo, öppna och titta in - och där låg han - ve och fasa, han var DÖD! För säkerhets skull petade jag på honom - och han var FORTFARANDE död!
Alldeles stel kändes han, fast mjuk på samma gång förstås, men ingen reaktion fast jag petade på honom. Var han inte kall också? Likstel och kall. Men så började han röra på sig, öppnade ena ögat på glänt och frågade: "Får man inte sova här, va!??"
Det hände flera gånger, ingen ovanlighet, och varje gång trodde jag han var död. Men han fortsatte leva, fast han sov som en gris. 
Häromdagen hade jag en ungmus som jag fann död på samma vis i boet - ve-och-fasa! Näääää!
Och, Nä, hon var inte ett dugg död, hon var bara en god sovare. 
Ja, det var så konstigt. Som om jag verkligen hade skrämt honom men samtidigt så såg han inte rädd ut. När min förra mus var sjuk så hade han öronen slickade mot kroppen liksom, men Theo ser frisk ut med sina paraboler, som sagt.
Jag funderade också på om han var trött, men han brukar vara så pigg annars. Han brukar rusa upp för armen på mig för att sätta sig en liten stund på axeln och mysa.
Jag lämnade t.o.m tillbaka honom i buren för att låta honom sova ett tag så att han kanske skulle "komma tillbaka" efter lite sömn, men när jag tog ut honom nån timme efteråt igen var han likadan.
Men strax innan utställningen i söndags, kanske t.o.m dagen innan, så sa jag till sambon att nä, Theo vill jag inte ställa ut åtminstone än för han är en sån spralleman. Så gav jag Theo till honom för att jag skulle fixa med annat en stund och så säger sambon "skulle man inte kunna ställa ut den HÄR, säger du?" och när jag tittar har han lagt sig snällt i hans hand och låg där flera minuter. När jag närmade mig med min hand så hoppade han över och så sprang han upp på axeln och var sig själv, så jag tror att han lugnat sig litegrann iallafall, eller så var det en konstig lukt, men lite van borde han vara vid sambon. Så OM det bara var mys igår så är jag inte jätteförvånad, men ändå förvånad, för det var som sagt läskigt.
Jag ska ta upp honom nu innan jag ska iväg till skolan, så återkommer jag i em. Tack för svaren. Hoppas verkligen att Muszimba har rätt!
/Anneli
Tillbaka redan.
Det kanske är så att han på något vis har lugnat ner sig nu när det finns en till hane här. Men borde det inte snarare vara tvärt om? Eller är han uppmärksam när han är ute och letar efter den andra hanen kanske?
Jag tog upp honom nyss. Han var väääldigt lugn, men inte paralyserad. Han låg för det mesta i handen, men var spralligare nu, gick från hand till hand om han kunde, men var absolut inte sådär sprallig som han brukar. Han gick självmant till axeln nu också. När jag släppte ner honom i buren ville han till handen igen. Det är som om han blir lugn av handen nu nästan.
Han har en grej att efter varje gång han varit ute går han till övervåningen och tvättar sig och sen ner och pysslar med boet eller något. Det gjorde han nu. Igår gick han till övervåningen och stirrade bara. Jag kunde t.o.m klappa en massa på honom när han satt där igår. Det brukar inte vara jättepoppis annars.
Han verkar ha kvicknat till lite iallafall. Får se hur det går i fortsättningen. Hoppas att det inte är något allvarligt iallafall. Om det är epilepsi, vad gör man åt det då?
/Anneli

Det bästa är då att gå till veterinären med honom för att kanske kunna få medicin till honom.
Okej. Får se hur det utvecklas. Han kanske bara har blivit lugn. Lite konstigt att det hände pang bara. Men helt paralyserad är han ju inte eftersom han ligger och sniffar efter lukter samtidigt. Han skyddar dock inte ögonen så bra, man kan komma jättenära, nästan så man nuddar, innan han blundar.
Obehagligt. Ska fasen försöka filma honom om han är sådär igen. Så svårt att förklara.
/Anneli
Hur är det med Theo nu? Vad händer, hur går det?
Det har inte hänt igen, så jag antar att det är bra. Han är väldigt lugn i handen när jag tar ut honom. Då ligger han stilla så man får klappa och pussa honom och efter ett tag klättrar han upp till axeln där han också är mycket mer stillsam än förut. Han sitter stilla och gnisslar tänder på axeln utan att klättra runt så mycket som han alltid har gjort. Men han är pigg ändå. Jag har fortfarande ingen aning om vad som hände. Det enda jag vet är att efter den händelsen har han blivit mycket lugnare. Konstigt är att det inte skedde trappvis, utan bara pang, och efter en obehaglig händelse. Kanske var det så att under tiden han var paralyserad och jag klappade honom så upptäckte han att det var mysigt?
/Anneli
Theo var otroligt lugn alldeles nyss när jag tog ut honom och det vibrerade nästan ända ut i tårna på mig från hans tassdarr.
När han lägger sig ner, eller ja, bestämmer sig för att vara stilla är det som att man startar motorn på en bil och gasar lite. Och sen puttrar det på som en bil på tomgång liksom. (bra jämförelse, haha)
Hoppas han inte får fler paralyserande anfall bara, utan nöjer sig med att vara såhär lugn och behaglig. 
/Anneli
Låter ju härligt med Theo.