Skaffa mus....?
Hejsan…
Jag ska skaffa mig en mus imorgon!
Jag har såklart läst på en massa, och jag är väl kunnig inom gnagarvärlden då jag haft kaniner/hamstrar sedan jag var 6 år gammal. Dvs 14 år! :)
Imorgon så ska jag skaffa mig en mus, och jag är intresserad av mer information kring dom som jag kanske inte kunnat läsa mig till.
Skiljer de sig mycket från hamstrar?
Exempel på bra foder?
Osvosv….
Kom gärna med så mycket ni kan! Intresserad av att läsa och kunna lära mig ännu mera! :)
Bara för att tilllägga (ifall det nu kanske finns något speciellt att veta kring det), så är musen över 1 år, och alltså ingen bebis! :)
mvh
Ja, de skiljer sig mycket från hamstrar. T.ex. så ramlar de inte vid bordskanten - möss avskyr att falla och är fantastiskt bra på att både vara försiktiga och att hålla i sig.
Vad gäller foder finns, använd sökfunktionen här. Bäst är att blanda eget, med säd som bas, havre framför allt. Speciellt när han är över året, är att vara försiktig med fet mat, vissa äldre möss kan lätt lägga på hullet för mycket.
Ställ specifika frågor så får du lättare svar.
Lycka till med grabben!
(Jag förutsätter att det är en hane eftersom det bara är EN mus)
Vad kul att du ska skaffa en mus! Det finns en hel sida med Artiklar som är superbra att läsa https://mus.ifokus.se/discussion/1362301/artiklar
Fråga på, vi svarar gärna!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

En viktig sak att nämna är att möss är sällskapsdjur och får inte hållas enskilt enligt lag. Honor funkar fint i grupp men fertila hanar trivs generellt sett inte ihop. De är dock fortfarande sociala och behöver därför extra mycket aktivering och sällskap om de hålls enskilt.
Hej Nathalie!
Som Emouse säger finns det väldigt mycket information här på sajten. Vi har massor med Artiklar och intressanta trådar. Du kan använda sökfunktionen för att leta rätt på saker du önskar läsa mer om eller fråga oss så kan vi svara men också länka till bra Artiklar och trådar.
#2 Den artikeln är tyvärr inte uppdaterad de senaste åren, så allt är inte där.