Ry Satin-avel för dummies
Jag vet att jag snackade med en duktig uppfödare här för några år sedan som höll på med RY, men tyvärr minnet är bra men kort, jag har glömt mer än hälften.
Så snälla är det någon som orkar att skriva om avel av RY satin, precis allt ni tycker är viktigt att veta när det gäller att avla på denna färg och päls. Men förklara gärna så enkelt som möjligt och ha i tanken att jag ibland kan vara liiite trög. Vore så oerhört tacksam om någon skulle vilja skriva om denna inriktning i avel.
Stor fredagskram till er <3
Om du ställer lite mer specifika frågor får du lättare svar.
RY är en recessiv genvariant ee, och kräver alltså att anlaget finns hos både mamman och pappan. Detsamma gäller satin.
Är båda föräldrarna RY (och/eller satin) blir alla ungar detsamma.
Färgvarianten har inga kopplade defekter.
RY tar tid på sig för att "mogna", och man kan få vänta nära ett halvår innan färgen är "färdig".
Färgen varierar också beroende på vilken genetisk bakgrund mössen har. Agouti, svart, chocolate, blue (man kan avla med vilken färg man vill!)
RY:s gula färg döljer alla andra färger, men olika mycket. Musen kan i grunden vara "vad som helst", lite som albino, som också är något annat i botten fast det inte syns.
Vilken färg man väljer att använda som bas, beror lite på hur man önskar att ens RY ska se ut. Om man inte avlar sable bör RY ha så lite sotning som möjligt.
Ihop med svart får man lätt sotade eller sable. Men RY tränger igenom med åldern och blir så småningom gul i alla fall. Kanske mörkare gul/röd ihop med svart än t.ex. chocolate eller cinnamon.
Vill du ha RY ( = "brandgul"), eller sable eller gul eller röd (svårare varianter), eller kanske beigeaktig på blue-grund? Olika bakgrund ger mer eller mindre olika färger, fast mest som unga, som äldre tar den rena RY-färgen över mer och mer.
Det är en intressant gen som kan avlas i många olika riktningar.
Som alltid i avel gäller det att konsekvent avla på de bästa i den variant man önskar, dvs göra urval. Ungarna man får är ju alltid mer eller mindre olika i olika detaljer.
Man väljer de bästa till avel. Vad och hur man fokuserar är upp till varje uppfödare, det finns så mycket att fokusera på: färg, temperament, tamhet, hälsa (slarvar man aldrig med), typ, och typ-detaljer som t.ex. ögon- och öronstorlek, svansens längd och utseende, osv.
På bilden Honey Love, rödögd RY satin-hane från 2012.
- Redigerat 2021-10-30 11:18 av ariama
Men ååååh, hade skrivit ett långt inlägg tillbaka till dig Ariama, men dumt att sitta och skriva på telefonen och man får sms och ska svara, för allt försvann
Återkommer strax med ett nytt försök
#0 Allt finns kvar här på mus-ifokus, så du kan söka fram det…