Skaffa mus
Hej!
Jag är 14 år och funderar på att skaffa en liten mus. Jag har läst en del här på mus.ifokus.se och lite andra sidor med bra information.
Men vad är det allra viktigaste mössen behöver ha och så?
Jag har inte hittat så värst mycket om utfodring och mat, hur gör ni med era möss och mat?
Vill ju inte göra fel :)
Vad kul att du funderar på att skaffa en mus (eller möss, honor måste hållas i par eller grupp).
Det är enklast att svara på specifika frågor, så ställ gärna frågor.
Vad gäller utfodring så blandar nog de flesta eget musfoder, på säd, frön, nötter och så vidare. Det finns en hel del trådar här på MiF om sammansättning och ingredienser du använder sökfunktionen!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
- Redigerat 2021-11-17 21:57 av Emouse
Och eftersom ingen nämner hanar så gör jag det. De får inte glömmas bort, eller inneslutas i hur man har honor.
Vill du ha en hane så ska du ha EN, är de två eller flera är risken stor att de förr eller senare slåss på liv och död.
Vill du ha hane ska du också veta att de luktar starkt. Är ni flera i familjen (du bor väl hemma antar jag) måste alla vara bekväma med det. Allergier är också något att ta med i beräkningen när det gäller hanar.
Men sedan kan hanar vara helt ljuvliga sällskapsdjur, de också!
Det jag tycker du ska vara noga med, är varifrån du köper dem! Möss kan vara så olika. Rädda möss är inte så kul, de tama är helt underbara, och otroligt roliga på många vis.
Gå inte på: "Jo, musen är rädd nu, inte så mycket hanterad, men den blir snart tam om du jobbar lite." Det kanske den blir, eller så blir den det aldrig.
- Redigerat 2021-11-18 12:47 av ariama

Jag håller dock inte med om det. Jag anser att det inte är en hållbar situation (för musens bästa), att hålla hanar ensamma ett helt liv. Det finns lösningar för att kunna ge dem sällskap, vilket de helt klart mår bäst av. Kastration, eller hålla dem med infertila honor (honor över 15 månader som aldrig fått någon kull). Därav nämner jag aldrig hanar som ensamlevande, för jag tycker inte det är rätt ur välfärdsperspektiv.
Skulle det funka att göra om detta vitrinskåpet till en bur? Min syster ska ha det till en hamster hon ska köpa och möss är väl på ett ungefär samma storlek…
https://www.ikea.com/se/sv/p/detolf-vitrinskap-vit-80269122/
(Ifall det inte blir en länk får man söka på det)
#5: Absolut! Detolf är en jättebur, mössen blir nog hur glada som helst för så mycket utrymme.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#4. Jag håller med dig Alwyn!
Men för en ung nybörjare kanske det behöver förklaras extra? Det kräver en del för att hålla en hane, och det får inte vara två vanliga fertila hanar vilket blir slutsatsen om ingen nämner något.
Det låter som att honor är lite mindre avancerat, men det kanske dem inte är?

#7: då förstår jag 😊
#8 nja, det beror mer på vad man har tillgång till. Kastrerade mushanar är vi nog bara 2 i Sverige som säljer 😊