Mus iFokus

Mus

Läst 214 ggr
Hopptass
2

Frågor!

Hej! Jag är ny här på iFokus och skulle vilja ställa några frågor.

För ca 3 veckor sedan var jag och min kompis ute och promenerade i skogen. Vi tog oss en tur där det är ganska tät skog och inte så mycket vägar/stigar. Efter en stund såg vi något rosa i en buske och gick och kollade vad det var. Där, gömda i en buske, "satt" 2 st möss i en liten rosa transportbur😭! Dom var helt genomblöta. Det syntes tydligt att någon hade lämnat dom där och inte tänkt komma tillbaka. Eftersom dom var på en så gömd plats och i så dåligt skick. Vi tog hem dom till mig och fixade 1 bur som var större än transportburen. Jag har en hamster så tog vi bottenmatrial (som funkar till möss också), ett hus som jag inte använde, m.m och fixade lite snabbt. Det var lite papper i transportburen som vi la in i buren. Så att de skulle känna sig LITE trygga (om man änns kan känna sig trygg i en sån situation). De första 2 dagarna lät jag dom vara ifred och jag pratade lite med dom när jag gick förbi. Jag läste på om vad man skulle göra men hittade inget bra ställe att lämna in dom på. (förutom på något ställe där man avlivade dom, men det ville jag inte. De försänade ett försök att leva ett bra och normalt liv.) Dag 3 hälsade jag lite försiktigt på dom och dom var inte alls så rädda som jag trodde att dom skulle vara. Jag såg inga problem eller liknande heller. Dag 4 gick dom helt frivilligt upp i handen och klättrade omkring på axlarna. Då undersökte jag dom lite bättre och såg fortfarande inga fel/problem. Jag kollade också kön och upptäckte att det var en hona och en hane… Jag kollade några gånger innan jag var 100% säker och tillslut fick dom varsina burar. Den ena av dom, honan, började vara mycket mer i sitt hus. Nästa dag kollade jag i huset och såg att det var ungar…. Jag hade inte märkt någonting… Hanen var snarare tjockare än honan innan hon började vara mer i huset konstigt nog. Jag blev väldigt förvånad först, jag visste inte vad jag skulle göra med alla ungarna. Jag kollade till satt mamman mådde bra och det gjorde hon också.

Nu är ungarna ca 2 veckor gamla och 4 av 5 har öppnat ögonen😍. Allt har gått bra. Det är 4 honor och en hane, vilket var väldigt bra eftersom honorna kan vara i samma bur som mamman(om dom inte bråkar såklart). Jag har blivit lite nyfiken på några grejer så jag tänkte fråga dom här:

1. Vad är det för färg och teckning på pappan och 2 av ungarna (mamman och 3 ungar är vita med röda ögon, "labbmöss". )?
    BILDER:
    IMG_20211124_202411.jpg
    OCH
    IMG_20211124_202019.jpg
    OCH
    Resized_Resized_20211019_1824211.jpg

(säg till om det var för dåliga bilder för att se)

1. Några namnförslag? Gärna med inspiration på naturen, t.e.x Wint som "symboliserar" Winter (hanen, den ljusa fläckiga, heter så)

2. Ska man ha vattenflaska/vattenskål till ungarna? Och hur kan man lära in att dricka från vattenflaska? Kan man bara ha den inne i buren och sen prövar dom sig själva fram?

3. Ska man ge ungarna något speciellt att äta?

4. Kan man på något sätt markera ungarna typ? På dom vita då.

5. Kan man få mössen rumsrena? Speciellt pappan kissar och bajsar mycket på mig, och hanar luktar ju en del…

Tror det var alla frågor jag hade. Kan ha glömt någon fråga, med mitt braiga minne…, men då skriver jag den senare.

Mvh djurälskare Alice!

ariama
0

Nej FY för den som gjort på det viset!! Jag kan inte nog uttrycka min avsky inför ett sådant agerande! Tack för att du räddade dem ur deras mardröm.

De kan inte ha suttit där särskilt länge, nedkylda möss överlever inte länge.

Färg: Chocolate. Tecknad i ospecificerad teckning.

Flaska eller skål väljer du själv, men om skål så ska ungarna inte ha en stor och djup skål där de kan ramla ner och drunkna. De lär sig själva. Möss är nyfikna och provar allt, av sig själva. Men de lär sig också av mamman. Och de får ju även mjölk att dricka - de övergår succesivt till vatten.

De provar på allt som de vuxna äter, men jag brukar vara extra noga med att småungar också har tillgång till "mjuk" mat, t.ex. havregryn och/eller vetegroddar.

Om ungarna inte är alltför korthåriga, och om de går att hantera, så brukar jag markeringsklippa ett litet hack i pälsen på bakdelen. Fast jag väntar tills de är lite äldre, man behöver inte direkt känna igen småungarna till individer.

Prova att använda sökfunktionen här på Mus.iFokus. Sök på "toalett". Har för mig att jag skrivit ett inlägg som heter "starta upp en toalett" eller något sånt.

Emouse
0

Jag KOKAR så arg jag blir! Hur kan man leva med sig själv efter att ha agerat på detta vis.
Tack för att du tog hem dem! Det gör mig varm i hjärtat att dem inte behövde dö ensamma där ute i kylan.

Du kan fråga eller söka svar på nästan allt du kan tänkas behöva veta här i Mus! Men jag länkar till ett litet artikellexikon som du kan kika i, den är förvisso rätt ouppdaterad men finns en hel del gott och blandat att läsa ändå.

https://mus.ifokus.se/discussion/1362301/artiklar

Och när ungarna blir större så behöver du dela av honor från hanar för att inte få en massa fler musbebisar, här är en artikel om könsbestämning. Behöver du hjälp att könsbestämma så kan du ladda upp bilder så att vi kan hjälpa dig! https://mus.ifokus.se/discussion/1193373/se-skillnad-pa-mushona-och-mushane!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section
Hopptass
0

Hade aldrig kunnat lämna dom stackarna där.❤️
Tack för hjälpen! Uppskattas jättemycket❤️

Jag lyckas inte riktigt hitta vad den ljus-fläckiga ungen är för någon färg, skulle någon snäll person kunna hjälpa mig😉?

#1 Nej, dom kan inte suttit där mer än några timmar skulle jag också tro.
Smart allt klippa i pälsen! Annars hittar jag KANSKE någon skillnad på ungarna, har iallafall gjort det på mamman😁
Tack för en något klokare hjärna!

#2 Vad bra med ett artikellexikon! Visste inte att det fanns!
Har kollat på den sidan för ca 1 vecka sedan och då kunde jag könsbestämma, vet att man ser bäst vid ca 1 veckas ålder. Som jag skrev är det 4 honor och 1 hane❤️men tack för hjälpen ändå❤️

ariama
0

Enligt vad jag kan se är även den ljusare chocolate. Mössens färger finns ofta i flera olika nyanser - det är det man avlar på till utställningar, att få fram just den nyans som är "bäst", dvs med djupast och klarast färg vilket kan vara mer eller mindre svårt beroende på variant.

Men det kan vara svårt att avgöra färgvariant från foton, och kanske är den ljusa lilac? Eller en blekt variant av chocolate eller svart? Jag kan inte svara på det.

Hopptass
0

#4 Jaha, det visste jag inte.
Förstår att det kan vara svårt att se på bilder, speciellt med min dåliga kamera… Hehe

Grodan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gah, så hemskt, och mitt i detta HURRA för att du valde att gå just där den dagen och kunde rädda mössen.
Du är värd en guldstjärna!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hopptass
0

Tack, tack!❤️Det var värkligen VÄLDIGT tur.

Emouse
0

#7: Hur går det för er?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Grodan
0

Jag tycker modern ser lite "Splashig ut"… Skulle kunna vara Burmese eller Coffee Splash (och Broken då förstås)… Men svårt att se när/om hon är i fällning osv.
Vill gärna se flera foton på mor,far och bebbar.

Kan inte skriva mer just nu då mitt tangentbord är trasigt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hopptass
0

#8: Det går bra tack! Ungarna har kommit in i popcornåldern… Dom är helt galna!

#9: Finns det någon speciell tid när möss fäller? Menar du bild tre? Iallafall är det pappan😉. Ska ordna fler bilder. På dom vita ("labbmössen") också, ifall någon vill se😁.

Hopptass
0

Min kamera har gått sönder så det blir nog inga bilder på ett tag….. Tyvärr….

Hopptass
0

HJÄLP!!!! Mamma-mus har bitit hål i buren och rymt!!! Jag har hittat henne men hur ska jag göra nu? Jag är rädd att hon rymmer igen och biter hål i hanens bur och parar sig med honom!!! Hon har bitit hål på bara några timmar, medan jag inte var hemma. Buren jag har är en Ikea-samla-låda. Inte den största, 130 liter, utan den lite mindre. Den är ganska liten men jag hade inget annat. Så idag tänkte jag köpa den större 130 liter men hon/någon av de andra honorna (när dom är större) kommer bita hål i det locket också tror jag… Om jag inte har någonting alls att klättra på, men det blir väldigt tråkigt för mössen… Om jag köper en galerbur (kostar dessutom väldigt mycket) så kommer ungarna nog kunna rymma (jag är ganska säker) och på natten tror jag att dom/hon kommer bita i gallret (utan framgång) och jag vet att det låter väldigt högt.

Så, frågan är, hur ska jag lösa detta? Jag måste köpa bur idag och vara hemma innan 5 för då ska jag iväg på min kompis fest, resten av veckan är också uppbokat till annat som inte kan skjutas fram. Och ungarna måste vi sära på senast om några dagar dessutom.

Blev lite slarvigt inlägg men jag hinner/orkar inte kolla igenom. Svara gärna så snabbt som möjligt❤️

ajanki
0

#12: Vilken otur! Men det är en av nackdelarna tycker jag med samlalådorna, att det är så pass mjuk plast så om man har en mus som vill gnaga sig ut så är det så lätt för dom att göra det tyvärr.
Mitt tips är att du antingen köper ett akvarium, terrarium eller gallerbur. Akvarium kan man hitta jättebilligt begagnat på blocket eller liknande. Du måste ju göra ett nätlock eller gallerlock men det brukar vara ganska lätt och billigt att göra det. Även gallerburar brukar finnas billigt begagnat.
Var bor du? Om du bor nära Töreboda eller Mariestad så kan du få ett akvarium av mig.
Lycka till!

ariama
0

Till en början, tills du har löst burfrågan, så försök sätta buren på något eget högt ställe, t.ex. ett bord, en hylla eller något som de inte kan klättra ner från. Ytterst få tammöss hoppar. Så då kan de rymma från sin bur men tar sig ändå inte vidare. (om du har tur.)
Själv har jag öppna burar på det viset och mina möss rymmer inte. Å andra sidan gnager de inte heller hål i samlaburar. Och de är avlade att vara icke-rymmare.

Ett annat tips är att försöka hitta något för dem att gnaga på, som är roligare än att gnaga sönder buren?

Nordanälvens
0

#12 Jag använder samlalådor (och andra plastbackar) men har inte haft några rymlingar pga plastgnag på många många år. Ett tips är att sätta gallret på insidan, då kommer de inte åt att gnaga sig ut.

Han/honom

Hopptass
1

13#: Tänkte inte att man kunde ha akvarium! Smart! Jag bor ganska långt ifrån dig tyvärr… Men jag hittar säkert något begagnat. Imorgon… (det jag skulle göra imorgon blev inställt, så då har jag lite tid👍)

14#: Precis vad jag har gjort!😁 Jag tror att ungarna kommer bli rymmare dom med då både mamman och pappan är ganska "rymliga" av sig… Jag har försökt med allt möjligt (äppelträd-kvistar, ett par olika gnagleksaker för smådjur, pappersboll med godis i som jag gjort själv, m.m) Men mössen tycker ändå bara om att gnaga på "olagliga" saker så som ett hus jag gjort (som är heeelt förstört nu) och ja, buren…

15#: Smart! Ska se vad det blir jag köper. Kanske blir det en bur med galer på insidan!😉

Tack för hjälpen! Känner mig lite tryggare/säkrare nu!❤️