Skabbisar
Vad är skabbisar? Hur ser man att dom har det? Vilken behandling?
Skabbkvalster måste det vara. Vad hörde/läste du det?

hörde 'skabbisar' på utst.. tror nån nämnde nåt i nån tråd me..

Läste på lite… Alltså dom kliar sej en massa. Och behandlngen är ivomec (i munnen?) eller sebacil (doppas?)
Ja! Duktig kicka!
Du vet, jag är såååååå trött på att prata om skabbkvalster… När jag upptäckte ohyran på möss och råttor 1989 så blev hela SRS så förbannade på MIG. Som om det var mitt fel!!! I många många år fick jag ensam kämpa för att informera om att "foderallergi" eg var skabbkvalsterangrepp.
Eva Johansson har skrivit ett jättebra häfte som heter Löss och Kvalster på Råtta och mus. Jag har några ex här som jag kan dela ut till någon snäller…

ja e snäller jag 
nu ska ja göra ett nytt försök me sängen!!!
krama

Jag är också jätte snäll 
jaha? ni kan ju få skabbkvalster ändå… kan skicka några… hehe
ASG* Va med på vår trevliga tävling! Vinn Skabbkvalster!

Är det jättevanligt?
Jupp! Man behöver inte alltid behandla om man sköter om mössen exemplariskt och de inte får obehag, då tvättar de varandra. Ensamma hanar har lite svårare dock… Skabbkvalster får ofta fäste och blir ett svårt problem när djuren är medtagna, i dålig kondition, utfodrats fel eller har ett dåligt immunförsvar. Vissa får även större obehag än andra och får samtidigt svamp och svår klåda. Vissa djur uppvisar inga större problem. Så det är väldigt olika.
Jag ska nog anordna en tävling i a f. Ska komma på någon klurig fråga!

Är det inte just dom här kvalstrena som finns på alla djur som man reagerar på som oftast om man är allergisk?