Julnötter
Affären hade fått in fina hasselnötter i lösvikt och jag köpte några åt mössen så de fick varsin som tidig julklapp.
De verkar mycket intresserade men samtidigt konfunderade och nu börjar jag undra om möss klarar av att få hål på skalet?
Hasselnötter var en spännande favorit för mina tidigare råttor men kanske är de för hårda för små möss?
Jodå, till slut brukar de få hål på dem, men det kan ta tid, beroende på hur envetna de är. Valnötter brukar vara ännu svårare, och jordnötter mycket lättare, verkar det som.
Bra, då får de kämpa på😊!
Skulle de misslyckas helt får jag väl kanske hjälpa dem på traven så småningom och göra ett litet hål så de får motivation att jobba vidare när de märker vad som döljer sig under skalet!
De duktiga mössen kämpade intensivt i fyra dagar och lyckades till slut😊!
Haha! Bra jobbat!
Jag brukar köpa nötter efter jul, då det är rea, men min affär där jag handlar oftast har plockat bort precis allt juligt och har inte rea på något av det. Så jag blev lite besviken. Tycker att nötter med skal är så bra aktivering…
#5 Hoppas verkligen att du hittar reanötter någon annan stans!
Min affär tog dyra 99:-/kg i lösviktspris men jag köpte ett hekto till mössen. Själv är jag allergisk mot hasselnötter, men mina råttor brukade alltid få några runt jul och det var kul att nötterna fungerar för mössen också.
Sällan har de jobbat så ihärdigt. Jättebra aktivering och väldigt självmotiverande för dem. Nästa gång de får en nöt går det nog snabbare än fyra dagar nu när de vet vad som väntar…
Hittat några reanötter nu. Det gnags febrilt i några burar. I några är de för lata och jag får nog knäcka till nötterna lite så att de känner lukten och blir sugna…
Hittade just en bortglömd påse med nötter som jag ska dela ut till mössen…
Kan man tänka sig! Ungdomarna Ella, Astri och Linn fick några hasselnötter och nu hade de lyckats gnaga upp den ena. Duktigt jobbat! Jag är imponerad👍