Mus iFokus

Mus

Etiketthälsa
Läst 164 ggr
Nordanälvens
0

Mekanism och hennes öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har en liten Mekanism som förbryllar mig. Hon har ett öga som ser skadat ut på något vis, för visst är det en skada/sjukdom/defekt och inte bara rödögdhet/odd-eye?! Andra ögat ser helt normalt ut och hon kniper inte med ögonen, inget rinnande heller. Hennes bebisbild är tyvärr utan blixt (haha, när jag väl struntar i blixt..) så man ser ju inte om det var så redan när hon var liten, men det hade jag ju noterat.. Irl syns det om man verkligen tittar noga.

Han/honom

Alwyn
0

Skumt, på bebisbilden ser ögat normalt ut så något har ju hänt 🤔

Nordanälvens
0

#1 ja men det kan ju likaväl vara så att det inte syns på bebisbilden pga avsaknad av kamerablixt.. har inte en enda bebisbild med blixt på henne, bara den skitkassa. Hon har bott med fredliga mushonor hela livet, så något kiv med mus tror jag inte kan vara orsaken. Kanske att hon gjort sig illa om hon gjort en tvärvändning och hoppat in i något? Jag vet inte.. hon är inget rassel som flyger när jag grejar, nyfikenheten lyser igenom på bilderna. Eller någon ögonsjukdom? Gah, har verkligen ingen aning 😖

Han/honom

Littlem
0

Hur gammal är hon?
Märkte på en av mina damer härhemma som blivit 17 mån nu när jag tog bild med blixt att ögonen plötsligt blivit röda. Hon hade svarta ögon som ung. Funderar på om det kan vara lite som starr?
Äldre hundar kan ju bli lite gråsimmiga i ögonen när de blir äldre. Tänker om det är samma med mössen?

Nordanälvens
0

#3 Inte gammal alls, typ 8 månader, så borde inte vara någon ålderskrämpa heller..

Han/honom

ariama
0

Det som hänt, eller har varit hela tiden, är ju att hon saknar melanin i ögat, dvs färgämne.
Bild 2 är mysko, då hon ser ut att ha melanin kvar i nedersta delen i ögat, men inte översta.

Har ögat förändrats från svart till rött på det här viset gissar jag på någon genetisk förändring som ägt rum i ögats celler så pigmentet slutat produceras. Men nu är gissar jag bara vilt.

Nordanälvens
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#5 Ja precis, det syns ännu mer med mobilens kamerablixt att inte hela ögat är rött. Inte ens hela halvan, utan typ en oval form. Det är ju inte helt ovanligt hos hundar och kaniner, att en del av ögat då är brunt och andra delen blå, men hos möss? Och om det är möjligt, kan formen på pigmentet verkligen se ut sådär?

Hon har aldrig haft en synlig skada på ögat, utan detta upptäckte jag helt spontant i samband med att jag fotade möss som åt..

Han/honom

ariama
0

Någon yttre skada tror jag inte på.
Mutationer kan ske spontant i vissa celler bara (kroppsceller alltså, och då inte heller ärftliga).

Pigmentet bildas ju i cellerna, så visst kan bara vissa celler sluta (misslyckas med) tillverkningen. Se bara på tecknade möss som har pigmentering fläckvis.
Det är många led som ska klaffa i proteintillverkningen, från ritning till färdigt bygge liksom, och ett enda fel i något av leden, så förändras resultatet, eller uteblir.

Men det är bara en tanke jag har. Jag vet inte vad som har hänt, eller händer. Kolla upp över tid om mer pigment försvinner eller förändras?

Grodan
0

Misstänker något som amaira är inne på.
Svartögda kan dock inte helt plötsligt bli rödögda. Däremot kan de ha så mörka rubinröda ögon att det inte syns, förrän man är i skarpt ljus och då kan se det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
0

#7, #8 Ska hålla koll på henne, uppdaterar här om det blir någon förändring. Hade egentligen tänkt ta kull på henne men vill inte avla på något jag inte vet vad det är, så syster får gå i avel istället.

Han/honom

Nordanälvens
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Ögondramat fortsätter hemma hos mig. Jag blir inte klok på det. Troligtvis har en av mina svarta herefords varit rubinögd (eller blåögd? Är väl mer logiskt och jag tycker mig se en blå strimma) oddeye utan att jag tänkt nå vidare på det. Jag har en bild på henne där blixten skvallrar. Bakom henne ligger enbart Tsunamis linjer och där vet jag att det förekommit rubinögt friskt hos iallafall cinnamon och choklad, även hos ry. Det gör mig absolut ingenting, det är charmigt och ögonfärg är det minsta av mina "problem". Men pupillerna!! Vad tusan är det för form de har? Är de oddeye trots allt? Rubin och.. mörkare rubin? Och bara en pupill som är skumt formad.

En släkting (typ halvsyster) till Mekanism, Philomel, har en skum pupill och en normal pupill. Jag gjorde en testparning med henne och en av mina recessive yellow herefords (även han släkt med Mekanism, men ingen konstig pupill). Det garanterat genetiskt. Två, kanske tre, har en skum pupill och en normal pupill.

Bläsade chokladen är Philomel, resten av chokladerna och de gula hennes skumma ungar på lite drygt 4v.

Han/honom

ariama
0

Kan det inte bara, helt enkelt, vara hur ljuset faller in när du fotar? Och att de förstås är mer och mindre rubinögda, vilket kan vara svårt att se.

Nordanälvens
0

#11 Jag är ganska tveksam till det, för det blir så oavsett vilken vinkel jag fotar ifrån. Men såvitt jag vet så ska ju inte oddeye vara (såpass?) genetiskt, men man kanske inte räknar mörkt rubinögt och "nästan svart"-rubinögt som oddeye?

Han/honom

Nordanälvens
1

Jag har högst troligtvis tre förklaringar efter ett inlägg i en internationell musgrupp och hjälp från Tsunamis. Oddeye kan orsaka större pupill i ena ögat, och tittar man ordentligt så är några av mina djur oddeye - mörkt rubin i ena, nästan svart rubin i andra samt svart i ena och mkt mörkt rubin i andra. Sektoriell heterokromi (olika färger i ett och samma öga, som hos Mekanistik) som är kopplad till teckningsgenen, samt att teckningsgenen gärna ger rubinögt (det visste jag redan - rubinögt är mkt vanligt hos mig bland ry/choklad/cinnamon). Samt även linjerna i sig - mina choklader bör vara cordovan, det vet Tsunamis eftersom det är hennes linjer de är baserade på.

Så det är komplext, men inte farligt och påverkar varken livskvalité eller livslängd.

Han/honom

Alwyn
0

Halvt skelögd? 😊

Nordanälvens
0

#14 På Mekanistik var det bara olika färger i ögat men pupillen var som den skulle. Det finns en chokladunge i #10 som ser skelögd ut, men det är samma hos henne - sektoriell heterokromi.

Sedan var det en som tyckte det var likt iris atrophy (vet ej benämningen på svenska) som är länkat till glaukom, så det är ju en annan förklaring. Men mina föds ju med det och det förändras inte över tid - inte på de djur jag haft hittills iallafall. Sen märks väl glaukom förr eller senare även hos möss?

Han/honom

ariama
1

Det är en förklaring jag tror helt och fullt på. Oddeye, inklusive "partiellt utan melanin" (mina ord).

En tecknad mus är ju inte vit med färg-fläckar, utan färgad med vita fält där melanin inte tillverkats. Tillverkas inte melanin (dvs färg) i ögat så blir det rött eftersom blodkärlen lyser igenom, typ. Mörk eller ljust rubin, liksom olika mörka och ljusa färger är ju bara olika mycket brist på melanin.

Chocolate-genen till exempel ger en smula ljusare ögon, mörkbruna eller mörkt rubinfärgade, eftersom färgen chocolate är "utstpädd svart färg"

Nordanälvens
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag fortsätter väl posta lite fler skumma ögon 😅 Här Tantō, svart bläsad berkshire.

Han/honom

Nordanälvens
1

Tantōs syster Yoroi-Dōshi, också svart bläsad berkshire. Normala fina ögon.

Han/honom

ariama
1

Jag kan ju lägga till det jag skrev här ovan, att vita teckningar är ärftliga när det gäller de stora fälten, medan de mindre beror på slumpen.