Bebisögon
Nu när musögon är på tapeten måste jag fråga en sak.
När bebbarna föds syns ju ögonfärgen genom huden. Svarta syns tydligt! Röda syns inte alls.
Men när ögonen syns som svart kontur med ljust i mitten… Är de rubin då?
Ingen aning. Inget jag noterat (men har nog aldrig tittat så noga på små musögon antar jag).
Du får ta reda på och rapportera!
#0 Kan vara så ja

Jag väntar otåligt för att se färger. Någon sorts c-gens blekning har de med denna ögonfärg för de är ljusare. Antingen är de coffee, cc(ch) eller himalaya cc(h)
Tror inte mamman kan bära himalayagenen så inga siameser iaf.
Du vet förstås att de har c-gens-blekning, tvivlar inte på det.
Tänker bara att även pp bleker pälsen och ger ljusare ungar, och rubin kanske kan hamna i andra gener eller genkomplex än just c?
Men åter igen, jag har ingen aning, bara en förflugen tanke
#0: Ja, så är det nog! Har funderat lite på det själv, har ju en del kullar med rubinögt i.
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️

#4: visst vet jag det. Mamman bär antingen c eller c(ch).
Pappan vet jag dock inte för han är inköpt och Iris visste inte heller. PP är det inte, då vore ögonen inte synliga alls nu.
Det blir spännande oavsett 😊
- Redigerat 2022-02-08 15:29 av Alwyn

Chocolate? Var de inte rödögda/rubin?
pp kan ge rubinögin, på t.ex. dove. (just saying).
bb "bleker" svart pigment till chocolate (eg förändrar melaninets form), även i ögonen, vilket gör att chocolate har mer eller mindre bruna ögon, inte svarta. Inte heller rubin.
Med det sagt vet jag fortfarande inget här!! Jag bara skjuter in tankar, som kanske, kanske inte, är relevanta. Ingen aning.

#8: nej jag har aldrig sagt att ögonen är röda. Läs originalinlägget igen.
Jag frågade varför ögonen är svarta med en ljus mitt och undrade om det betyder att de blir rubinögda. Vilket de fortfarande kan bli. Men om choklader har bruna ögon förklarar ju det fenomenet.
Nej, det förklarar inget.
Du pratar inte om röda ögon utan om rubin. Om det syns genom huden på småbebisar. Som ljusa ögon med svart rand runt - förstod/missförstod jag dig.
pp-möss kan ha rubinögon. Jag har dålig erfarenhet av rubinögon och deras genetik. Chocolater har och har jag haft i massor, deras ögon syns genom huden som svarta på bebisar.
Vuxna chocolaters ögon ser svarta ut! De är så mörka. Bara i speciellt ljus ser man att de egentligen har en brun ton.
Jag vet inte vad dina "ögon" beror på, och det ska bli spännande att se. Jag ger bara som förslag att genetiken inte med nödvändighet behöver vara c/c.
- Redigerat 2022-02-11 11:26 av ariama
Jag har haft många Chocolate/Cinnamon som haft rubinröda ögon.
Finnarna säger att det är bb Chocolate som ibland har rubinröda ögon. Och att Cordovan Chocolate är den svartögda varianten.
Men det finns även teorier om en egen rubinögonsgen…
- Redigerat 2022-02-11 14:03 av Grodan
Har också haft många choklader (och cinnamon) med rubinögon. Främst vittecknade då. Ligger nog cordovan bak hos mina herefords om jag fattade Patricia rätt. Men det spelar inte så stor roll när jag har gensoppa till höger och vänster så jag inte vet vad som är upp och ner..
Han/honom

Intressant, ja jag vet ju inte hur ögonen kommer se ut när de öppnas men nu när de är 1v ser de mer svarta ut faktiskt. Men som ni kan se i tråden Va 17, är det en vild färgnyans på denna kullen och jag vet inte vad de är 😂

De som hade en ljus fläck mitt i ögonen vid 3 dagars ålder blev choklad, cinnamon och cinnamon burmese.
🤎