Möss i terrarium?
Hej! Jag är i processen av att skaffa mina första tammöss (har tidigare erfarenhet med hamstrar, råttor och marsvin). Problemet nu är att jag även har katt hemma och vill absolut inte att den ska komma åt mössen :(
Vill därför helst ha en bur utan något galler som katten kan nå mössen igenom. Jag funderar därför på att skaffa ett terrarium som mössen kan bo i, men är osäker på hur bra ventilation det är i terrarium och undrar om det är nån som vet om det går bra?
Och om inte, har ni några andra förslag på bur? :)
(Kommer såklart att ha dörren till rummet där mössen är i stängd när jag inte är hemma)
- Redigerat 2022-02-16 10:03 av sharkyyy
Det finns terrarium med ventilation på flera ställen, så välj ett sådant.
Jag hade flera terrarium förut till mina möss och brukade aldrig stänga glasdörrarna helt utan lämnade några millimeter på sidorna så att det även blev lufttillförsel där.
Nu har jag endast ett terrarium kvar, där bor en ensam hane just nu, men ibland bor där hona med ungar eller flera unga möss. Jag har slopat glasdörrarna helt och det är istället en "öppen bur"…
#1: Okej ,tack så mycket!! :>
Undrar däremot om det skulle funka att ha dörren på glänt med katten i bilden… Om det är okej att fråga får jag fråga om var man kan söka/ hitta terrarium med bättre ventilation? :)
#2 Bara att börja söka. Ultimat är ventilationsnät/galler på alla sidor (bak,fram och sidor), eftersom de är så små galler/nät. Men det är sällsynt. Oftast har de bara på sidorna och då blir det genomströmning så det kan duga. Nöj dig inte med endast ett ventilationsgaller/nät, det är för lite…
Vart? Oj… alltså… reptilsidor, reptilfolk, reptilmässor, blocket, online zoobutiker…
Jag köpte själv begagnade från div djurfolk. Ibland fick jag terrarier. Har själv gett bort alla utom då ett som är i lagom storlek.
Men kanske kan någon annan svara på vart… Eller t o m sälja dig ett… Vart i landet bor du? (Alltid lättare att veta om det kanske därikring finns någon duktig terrariebyggare)
Zooplus har en annorlunda variant med bra luftcirkulation. Dock är den i trä och glas… Träburar är ju inte helt optimalt att ha möss i…
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/skyline_burar/434472
#3: Tack så mycket igen heheh :3 Jag bor i Haninge! Har hittat ett terrarium på blocket nu där hela taket är ett ventilationsnät men ska kolla runt mer för säkerhets skull så att det blir bra för mössen! :))
#5 Ah, men 08… då har du möjligheter…
En sak som jag fick problem med är plastdelar. Mössen och råttorna tuggade på dem. Det är främst rälsen som glasdörrarna ligger i som är i plast… mycket opraktiskt, så kan man hitta räls i aluminium är det ju bättre.
Just. Du kan även byta ut glasdörrar mot nätdörrar alt göra plexiglasdörrar med ventilationsnät…
Exoterra-terrarier har nättak och ventilation längs dörrarna fram, vet inte om det räcker? De brukar vara lätta att få tag på.
#7 Hur är det med gnag på det terrariumet? Jag litar inte på det i a f…
#8 Vet inte, har bara haft till bönsyrsor och vandrande pinnar, det kan nog hända att möss kan gnaga sig ut om de verkligen vill. Jag har å andra sidan alltid haft mina möss i gallerburar med plastbotten, och de har aldrig försökt gnaga sig genom den plasten, så det beror kanske på hur gnagbenägna möss man har.
#10 Det enda som är fel är att det är trä. Det suger upp mössens lukt och de kommer ev att försöka gnaga på det.
Jag tycker du ska ge det lite mer tid och söka efter ett liknande men i aluminiumram eller dyl. Helglas kan vara lite tungt - i o f s bra när man har nyfiken katt…
Jag tror många har hamster och gerbil i det. De luktar inte på samma sätt som möss…
Du kan titta i våra bur-trådar för att se om du får lite tips…
- Redigerat 2022-02-16 12:07 av Grodan