Långhår är trevligast!
Eller vad säger ni? Det är något alldeles speciellt med långhåren. Jag vill veta varför, om det finns något som tydligt pekar på varför vi är så många som tycker långhår är trevligare än genomsnittsmusen. Jag har inte många alls, vill ha fler, men det är svårt nog att avla på tecknat och fortfarande ha resten av paketet. Mina långhår är skrattretande dåliga, för jag avlar ju inte på pälskvalité. Men go, tjock och fluffig underull har de allt!
Tycker ni inte långhår är trevligare än genomsnittsmusen vill jag veta det med!
Han/honom
Japp. Så är det. Känner att jag vill skriva att det är vetenskapligt bevisat att Longhair är lugnare i temperamentet än andra hårlag, men då skulle jag ju ljuga för jag känner då inte till någon sådan forskning. 😛
Redan 1986 när Eva Kingsepp importerade de första Långhåren till Sverige (till Gunvor Lundblad och Marianne Bornhult (numera Brett)) insåg man att dessa möss hade ett helt annat temperament.
Jag älskar att skriva det, eftersom jag valde LH från början. Det var LH jag blev kär i när jag skaffade mina första avelsdjur. Dock var de krulliga också, men struntsamma.
Astrex-genen sa man precis tvärtom om, när man smugglade ut den ur laboratorier (det var Madeleine Raftö som tog ut de första), att Astrexmössen var aggressiva och springiga. Detta var inget jag märkte när jag skaffade och sedan avlade mina Texels. Det var dock 1989 då och folk hade avlat som galna på dem, för att få dem snygga och trevliga.
Jag har avlat LH sedan dess. Numera är de släta. Texlarna dog ut här för 10 år sedan.
- Redigerat 2022-02-19 13:50 av Grodan
Instämmer med ovan. Långhårsmössen är tydligt lugnare och vänligare. Inget tvivel om saken.
Varför har jag ingen aning om.
Edit: "Vänligare" vet jag inte i och för sig, men lugnare och det är något speciellt med dem.
- Redigerat 2022-02-19 11:01 av ariama
Ja, håller med ovanstående.
Det är därför jag älskar långhår 🤍❤
Grodan sa till mig för många år sen att långhår är lugnare och det har inte slagit fel en enda gång!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Jag märker en tydlig skillnad på mina långhår och deras korthårssyskon. Visst är de alla rätt så snälla och trevliga, men långhåren blir nästan alltid mjukare i sitt sätt att vara. Det är väldigt häftigt! Långhåren hos mig är påväg ut lite långsamt, speciellt om jag inte hittar några nya lh eller bärare som passar att ta in hos mig, men jag vill inte bli av med dem helt och hållet.. även fast de gör teckningsaveln löjligt mycket svårare.. Jag gillar mina mjuka långhår och spexiga korthår!
Han/honom
#2 Vi har diskuterat detta flera gånger. Borde finnas flera trådar här där vi funderar på vad som är orsaken.
En anledning som fastnat i mitt sinne är att det har med morrhåren att göra. Morrhåren är längre på långhårsmöss och de läser därmed av världen på lite annorlunda sätt än korthårsmöss.
Jag tänker - helt ologiskt - att de uppför sig lugnt för att deras långa päls inte ska fastna någonstans. 🤔
(Är medveten om att det är fel svar)
#6 Haha, vilken tur ändå att de inte har sådan päls som tex marsvin, som växer hela tiden och de får ha pälsen uppsatt i papiljotter för att inte snubbla på den - om det är utställningslånghår dvs… andra klipper man ju ner…