Ball plasthage
Hittade just en ball plasthage på amazon. Den finns tydligen bara på sådana ställen (amazon, ebay, ubuy osv) vad jag vet.
Jag funderade på att bygga en sådan flexibel hage av plexiglas/plastglas åt mina råttor, men någon detalj i jobbet gjorde att jag la ner tanken. (Antingen för att det inte fanns plastskivor i den storlek jag ville ha och jag insåg att beskärning kan vara väldigt svårt.)
I a f blev jag glad när jag hittade olika "playpens" med plast/plexiglas väggar nu. Det går ju att göra roliga labyrinter och hagar…
Det lustiga är att när man börjar söka på detta, så hittar man hur mycket some helst… i a f på amazon…
Den här var också lite trevlig
https://www.amazon.com/DINMO-Foldable-Exercise-Interesting-Hamsters/dp/B092SPYDG1/ref=sr_1_17?brr=1&qid=1646042022&rd=1&s=pet-supplies&sr=1-17
OBS! Jag har ingen aning om detta är något som jag rekommenderar någon att köpa just nu, av flera anledningar. Främst för att det kan vara dyra fraktkostnader men också för att om man inte är nöjd så kan det vara svårt att returnera.
Jag lägger främst in länkarna så att man kan få inspiriation.
#0 Jag har typ. sådana där plastdelar, som jag för tillfället mest använder för att kaninernas kompostgallerhagar ska bli tillräckligt höga (Dumbo hoppar/klättrar annars lätt över). Se bilder på dessa.
Mina kommer dock från hyllor (finns "kubhyllor" som man kan bygga ihop, man har då en plastdel med stålram och sedan små grejer som man sätter dessa i för att bygga hyllan). Det är väldigt tunn plast och man kan lätt råka ha sönder de (ex. med hjälp av kaninklor, haha) men om man vänder de så att skarvarna där det sitter fast i stålramen är vända bort från djuret ifråga; så är de helt släta så de kan inte få tag i något med tänderna (annat än möjligen gnaga vid stålramen).
Jag har köpt mina begagnat men dessa hyllor finns ex. här (de har olika varianter/färger osv.): https://www.tectake.se/fackhylla-katja-800183-401577
Om dessa (vilket jag tror, även om de kan ha andra mått) är av samma typ. som mina så kan det bli ett problem att använda de som mushage p.g.a. att de har trekantiga hål i varje hörn där man ska fästa de där grejerna, det blir en ganska stor öppning (ur mussynvinkel sett)…men det kanske kan gå att "sätta igen på något sätt". För råttor kan de nog fungera bättre (men om man har hyllvarianten som jag har, de delarna är bara ca 35x35 så behöver man nog några stycken på varandra, så de inte bara hoppar över).
De blir stabilare om man använder sig av buntband för att sätta i hop de (med eller utan de små plastgrejerna som extra stöd).
Finns även hyllor av samma typ. som endast består av galler (sådana har jag massor av och har byggt diverse saker genom åren, marsvinsburar, för att skydda saker från kaninerna och en "rasthage" till ena sköldpaddan bland annat). Gallervarianten fanns på Ö&B för några år sedan (med 9 rutor = perfekt storlek på rutorna för marsvin) men finns nu en liknande variant på Clas Olsson https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4thylla-med-multifunktion%2C-4-fack/p/Pr443765000
Bilder på gallerdelarna; Duracell (kanin) sitter bredvid (eller snarare i) en tillfällig hökorg (med flera fack) av sådant galler och sedan en marsvinsbur som jag hade förut (som var byggd helt av det gallret, utom golvet som var en presenning).
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2022-02-28 15:02 av Chinesecrestedlover
#1 De verkar sköra de där plastskivorna… Plexi och plastglas är rejält hållbara och helt genomskinliga, fast man kan välja frost eller färgat också förstås
Kollade på en video från en av mina länkar och… tror tyvärr det är skräp plastskivor på dem också…
- Redigerat 2022-03-02 14:17 av Grodan
#2 Ja, det är väldigt tunn plast i de jag har i alla fall. Man kan enkelt klippa i det med en vanlig sax eller så. Plexiglas/akrylplast/plastglas är ju betydligt stadigare osv. men ofta också ganska dyrt, så det beror ju på vilka krav man har på plasten.
I mitt fall så duger dessa fint (då de för det mesta inte ens kommer i kontakt med skivorna, utom de jag har bakom hökorgarna för att stoppa att all hö ramlar ut bakom hagarna).
Skulle jag behöva något som en permanent lösning med större krav på säkerhet så skulle jag nog föredra plexi eller dylikt. Dessa "hyll-skivor" som jag har kan de ju ha sönder om de skulle vilja.