Jag har använt mig av Lättströ från Granngården länge och det är det jag tycker varit bäst (och billigast/smidigast). https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg (dock har priset ökat väldigt mycket, brukade kosta runt 169 kr har jag för mig).
Ibland har jag blandat in något annat som ex. CareFresh, men det går bra som det är också.
Har inte märkt något på djuren (att de skulle uppleva det som dammigt eller så). Jag är dock galet känslig och kan hosta en del just när jag byter/häller upp en stor del osv. men har gjort det med annat strö också.
Använt till möss, hamstrar och råttor och tycker att det fungerar bra till alla (råttor är ju lite "stinkigare" av sig, men då kan man om man vill ha något annat mer luktabsorberande i också).
#1 dammar det?
#2 Nej det tycker jag inte att det gör (och djuren verkar som sagt inte reagera på det heller)… men som sagt så är det något jag reagerar på när jag själv hanterar det (när det väl är på plats eller djuren gräver runt osv. så känner jag inte av det…men så har jag astma så).
- Redigerat 2022-03-15 15:34 av Chinesecrestedlover
Hur många liter får jag,
Mitt favoritströ är för tillfället Millamore Supersoft och Chipsi Extra Medium, det dammar knappt något alls, men är inte särskilt fluffigt så det går inte att gräva gångar i. Granngårdens Lättströ är helt okej men jag gillar Chipsi Super tusen gånger bättre. Mjukt, fluffigt, luktar inte starkt, behandlat. Dammar mindre än Lättströ. Både Lättströ och Chipsi Super dammar något mer än de två jag nämnde först, men det är inte på någon absurd nivå utan de funkar också jättebra.
Han/honom
#4 Liter…vet inte riktigt, men många. Det är ett väldigt lätt strö…som namnet antyder, hehe och balen väger 20 kg, så det är väldigt mycket strö för pengarna.
Just nu har jag kutterspån och hamstrarna reagerar inte,kan jag ha det då?
#7 Kutterspån brukar inte rekommenderas till smådjur p.g.a. att det är dammigt och även p.g.a. oljor osv. som kan vara skadliga. Jag hade dock det till mina kaniner när jag hade utekaniner (då är det ju väldigt mycket mer ventilation än inne). Nu har jag innekaniner och skulle inte välja det. Jag märkte ingenting på kaninerna, men jag hostade då jag bytte spån i burarna (som jag även som sagt gör med Lättströ). Lättströ ska vara ett bättre alternativ för smådjur (bland annat för att det dammar mindre) och det går fint att ha det till hamstrar (och andra smådjur).
Aspflis dammar inte.
Vet dock inte hur det är med aspspån.
Jag har verkligen inte dammfritt här idag (använder lättströ, träpellets och annat som bottenmaterial - blandar). Gah,vad det dammar om de små svansmonstrena. Men det är bland annat också för att de gräver efter mat mycket.
- Redigerat 2022-03-16 13:43 av Grodan