Mus iFokus

Mus

Etiketterskötselburströ
Läst 110 ggr
[Lilium]
2

Fakta om möss

Hej!

Jag undrar massor om möss.
Funderar på att skaffa i framtiden då de verkar bra husdjur 😊 lite frågor:

Vad för sorts bur ska man ha? Ni får mer än gärna lägga in bild(er) på era/eran bur(ar)
Och gärna en bild på era sötnosar 😍

1 Foder? Vad för sorts foder ska man ha till möss?

2 Bottenmatrial?

3 Är de lätta att få tama? Har hamster och haft gerbil är det lite liknande?

4 Livslängd? Stämmer de att de blir 1-2-3 år?

5 Flock? Ska man ha de i flock? Är det hona+hane eller bara hanar eller honor? Hur många i en flock?

6 Inredning? Vad för inredning ska man ha?

7 Och hur aktiverar/stimulerar man de på bästa sätt?

8 Vad är det man behöver veta?

Tacksam för svar.

// Nelly

Crucio
1

Allt detta finns det svar på om du surfar runt på sajten och läser. Gå in på 'Lexikon' under headern, det finns trådar/artiklar om det mesta. https://mus.ifokus.se/lexicon

Sajtvärd på Skrivlust

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section
[Lilium]
1

#1 tack! 😊

Grodan
3

Hej och välkommen hit nellysofia12345!

Jag väntade lite med att svara på dina frågor, då jag gärna ville att din tråd skulle ligga uppe en stund under "Senast på ifokus"…

Du har eg 9 frågor.

1 Foder? Vad för sorts foder ska man ha till möss?
Det finns bara ett färdigt foder som är korrekt sammanställt och innehåller allt en mus behöver. Det köper du via Djurlycka.
Alt att du blandar ett själv, men läser på duktigt om foder först.

2 Bottenmaterial?
Det är beroende på möss, bur, vart du bor (klimat osv) och vad du själv tycker.
Kutterspån är olämpligt. Möss behöver högabsorberande bottenmaterial, speciellt i toalådor/burhörn. Själv blandar jag lättströ och träpellets. Det suger upp bra och blir även mjukt för mössens tassar. Pellets och alflis kan vara för hårt och vasst för mössens tassar.

3 Är de lätta att få tama? Har hamster och haft gerbil är det lite liknande?
I linjer där man avlat på möss som tycker om människor och är sociala, lätthanterliga och snälla så kan de bli hur tama som helst.
Jag kan inte jämföra med hamster/gerbil då jag inte har sådana.

4 Livslängd? Stämmer de att de blir 1-2-3 år?
Möss bör minst bli 1,5 år. Över den åldern räknas de som gamla och kan drabbas av sjukdom. Givetvis ser jag gärna att de blir 2,5 år minst, men sanningen är tyvärr en annan. Oftast är det hanarna som blir 2+ år. Honor får ofta juvertumörer vid 1-2 års ålder.

5 Flock? Ska man ha de i flock? Är det hona+hane eller bara hanar eller honor? Hur många i en flock?
Man ska endast ha en flock med blandade kön och hanen är kastrerad.
Ett par honor är en bra flock. Eller en hane.
Hanar kan sällan gå i flock och säljs en och en. Vill man ha en flock med hanar eller blandat bör hanarna kastreras.
Det är dyrt och lite krångligt att kastrera möss, inte alla veterinärer kan detta, så alla uppfödare erbjuder inte kastrerade hanar.

6 Inredning? Vad för inredning ska man ha?
Hängmattor av fleece, kartonger, toarullar, klättergrenar, rivet/strimlat papper (flätningsbehovet) mm

7 Och hur aktiverar/stimulerar man de på bästa sätt?
Vardagstipset är att använda mat som stimulering. Strömata och även hänga upp matanordningar här och där i buren.

8 Vad är det man behöver veta?
Man behöver kolla upp uppfödaren av mössen noga, studera dess linjer och stamtavlor. Fråga om livslängd och hälsa.
Sedan ska man mata korrekt.

9 Vad för sorts bur ska man ha?
En bur de inte kan rymma (eller ramla ut) ur, som erbjuder bra ventilation och som är lätt att rengöra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-05-10 12:30 av Grodan
[Lilium]
0

#3 tack!

Grodan
0

Följdfrågor?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Lilium]
0

ja några :)

vilken bur rekomenderar ni?
lägg gärna in en bild så jag kan se bur, inredning så man kan få et hmm om hur de ska ha de :)