Mus iFokus

Mus

Etikett14-i-närbild
Läst 133 ggr
Grodan
6

Medlem i närbild: Nordanälvens

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länge har du haft möss?
Sedan 2013, så snart 10 år.

Varför valde du att skaffa möss?
Jag hade haft kaniner, marsvin, råttor, dvärghamstrar och gerbiler innan i flera omgångar och ville åtminstone prova hur det var att ha möss. De verkade vara perfekta för mig som ville ha sällskapliga djur att inreda högt och lågt till.

Vilka var dina första möss?
Jag letade ganska länge efter möss men ingen uppfödare verkade ha några till salu och jag ville inte köpa från djuraffären eftersom jag redan visste hur fruktansvärda förhållanden de kommer från/blir uppfödda i. En dag när jag kollade blocket så såg jag en annons där titeln var något i stil med "levande möss - bortskänkes". Jag blir alltid ledsen när jag ser sådana annonser, där folk skänker bort levande ting till första bästa utan någon som helst tanke om hur djuret kommer få det i nya hemmet.
Jag svarade på annonsen och åkte kort därefter dit. Säljaren hade tydligen inte plats för dem eftersom hen precis gjort sig av med sina sista ormar. Så då dög inte mössen längre, hen såg dem bara som foderproducenter. Hen tyckte det var roligt att jag ville ha dem som husdjur, hen hade tänkt slänga in alla i frysen eftersom de " tog sådan plats". Jag plockade med mig så många jag kunde, de hade verkligen inte haft ett särskilt trevligt liv i detdär tomma akvariet. Tyvärr dog de flesta ganska snabbt och många honor fick kullar eftersom de levt med blandade kön, tyvärr överlevde bara några enstaka i slutändan.

nord-8.png

Hur många möss har du?
Just nu har jag 115 möss + 3 kullar jag inte räknat in.

Föder du upp?
Japp! Främst som foder till mina rovdjur, hund och katt, men minst lika mycket som sällskapsdjur till mig själv. Säljer emellanåt möss till sällskapshem och andra uppfödare. Uppfödningen drivs under prefixet Nordanälvens.

nord-9.jpg

Hur ska din drömmus vara och se ut?
En vältecknad hereford i nästintill vilken färg som helst.. gärna agouti eller svart.. eller blå.. eller cinnamon.. ja.. en vältecknad hereford i nån av färgerna jag föder upp helt enkelt. Lååååånga morrhår, kort och tät päls som skimrar av välmående. En “liten” engelsktypad, jag gillar korstypade som drar åt det engelska hållet. Öronen får vara hur de vill, men ögonen ska vara medelstora utan att dra åt något extremt håll. Ett mjukt uttryck. Vad gäller personligheten älskar jag möss som tycker om att mysa med mig, att sitta på axeln och följa med på korta hundpromenader på sommaren. En mus som gillar beröring och som gärna självmant klättrar upp i handen men som också gillar att utforska och greja i sin bur utan att “behöva” mig, speciellt när det gäller honor eftersom de har artfränder att umgås med.
Min drömmus är nog en hane som aldrig kissar utanför buren så man slipper lukta popcornkiss efter en stund..

Vilken var/är din absoluta favoritmus?
Jag har haft många under åren. Min första favorit var Tapper, en utav mina första möss. Han hängde med mig jämt och följde med ut två somrar i rad. En krutgubbe som trotsade allt!

nord-2.jpg
Tapper, en utav mina första möss ❤

Bästa musminnet?
Bra fråga! Jag har så många trevliga och roliga minnen med mina möss så det är svårt att välja ut något.. Men ett utav de roligaste måste vara utställningen i Kallhäll 2017 när jag fick sitta sekreterare för drive-in petclass. Lärorikt, trevligt och många goa möss!

Sämsta musminnet?
När jag var tvungen att ta bort nästan hela mitt bestånd pga en bakteriekrasch. Jag hade bara några enstaka möss kvar efter det och var så förkrossad att jag inte ville föda upp eller ha fler möss. Men de satte sig fast i själen så jag tog bara en paus på ett år.

Vad är det bästa med möss?
Att de är så himla nyfikna och tacksamma, de kräver inte särskilt mycket men inreder man ordentligt och erbjuder ordentligt med yta så kan man sitta och titta i timmar när de fixar och donar.

Hur bor dina möss?
Honor bor i 130L SAMLA lådor, några bor i terrarium. Ensamma hanar bor i 60L Modul lådor eller större. Dräktiga/digivande honor bor i 45L SAMLA lådor eller 40L Modul lådor.

Har du fler djur?
Japp! I nuläget har jag en hund, en katt, 15 fågelspindlar, 2 skorpioner, ett femtiotal vandrande pinnar av två olika arter, något hundratal kackerlackor samt 2-300 isopoder.

nord-3.jpg
Britt-Marie, en Brachypelma baumgarteni

Vad jobbar du med? (Eller om du studerar, gör något annat?)
Ingenting, jag kan varken arbeta eller studera pga diagnoser och psykisk sjukdom som sätter käppar i hjulet för mig. Jag är hemma med djuren för det mesta, utom när jag hittar på saker med hunden eller åker iväg för att handla djurmat..

nord4.jpg
Extatosoma tiaratum, en slags vandrande pinne

Var kommer du ifrån?
En förort lite utanför Göteborg!

Var bor du nu?
Samma förort, som det ser ut nu kommer jag inte kunna flytta på många år. Men min skog är bäst i hela Göteborgsområdet så här kan jag bo ett bra tag till. 🌲

Hur bor du? (Ensam? Med familj/man/hustru/sambo? Pojk/flickvän? Vänner?)
Bor hos min mamma med två yngre syskon på 18 och 16 år. Och djuren då, såklart.

Vad har du för andra intressen?
Jag är en hundtönt ut i fingerspetsarna, älskar skogen och att vandra. Håller på med lite olika hundsporter men aldrig orkat eller vågat mer än på hobbynivå. Tycker också om att rita digitalt, och ämnet är 9 av 10 gånger djur. Har varit aktiv i furry communityt i många år men sakta tappat kontakten med de flesta pga min grova sociala fobi. Utöver alla djurrelaterade intressen jag har så spelar jag rätt mycket. Främst open world, överlevnad, jakt, ridspel, skräck, zombies.. jag provar lite av det mesta men spelar mest solo eller med släktingar.

nord-5.jpg
Alice

Vad är din högsta önskan?
Att vara helt ekonomiskt självständig och bo i en liten stuga i skogen med stor tomt.

Vad är storyn bakom ditt nick?
Nicket är mitt uppfödarprefix som jag valde tack vare en älv inte allt för långt ifrån mig som heter Nordre Älv. Snygg klang på prefixet tycker jag, det känns skogigt och havigt och sjöigt på samma gång. Precis som hemma!

nord-6.jpg

Finns det något särskilt du skulle vilja berätta om dig själv?
Nej.. jag tror inte det. Finns inte så mycket att berätta om, jag pratar hellre om mina djur 🥰 Men hej! Bakom nicket heter jag Sam och är en kille på 23 år.

Vi har tagit upp "Månadens medlem" igen, numera kallad "Medlem i närbild". Du får jättegärna vara med. Kontakta admin för mer information.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Tack för en trevlig närbild. Jättekul att läsa om dig! 🤍

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
0

#1 🤗❤

Han/honom

ajanki
0

Jättekul att läsa om dig och få veta lite mer än jag visste 😉😃❤

ariama
1

Underbart! 💖 Djur betyder så mycket!! Och du har så många fina möss som du tar så fint hand om! 💖

Nordanälvens
0

#3 Din tur snart? 😁

#4 Ja djuren genomsyrar verkligen hela mig ❤ Glömde nämna min autism och andra diagnoser, men det märks nog att jag har det ändå 😆

Han/honom

ajanki
0

#5: Nja, vet inte..är ju så måååånga frågor 😛

Alwyn
0

❤️😊
Jag tycker inte din autism märks så tydligt här på nätet Sam. Och då har jag ändå en partner med ganska grov autism samt många vänner på spektrumet. Jag vet ju att det påverkar ditt mående, men det är så mycket annat som kan göra det också.