Annons:
Läst 51 ggr
grreta
5/30/22, 5:51 PM

Fungerande toa-träning

För mig är det ett mål att minimera lukt från muskiss och jag testade därför 2 metoder samtidigt som jag fick mina nya möss.

  1. Ariamas metod: Den låda man vill att de ska använda som toa fylls från början med strö + massa mat. Maten serveras ingen annanstans och tanken är att de ska sitta och äta och samtidigt kissa under tiden . Efter ett tag har de vant sig vid att kissa där och då slutar man lägga mat i den lådan. Den har ju blivit deras toa!

  2. Min hamstermetod: Man får med sig en påse strö från deras kisshörna när man hämtar dem från uppfödaren (tack Nordanälvens!) och detta lägger man i den låda man har tänkt sig som toa. Lukten ska visa vad lådan ska användas till. Oslagbart när det gäller hamstrar men hur lyckas det med möss?

De nya mössen fick en låda av varje sort i två motsatta burhörn. De andra burhörnen hade jag blockerat med burinredning för att förebygga att de skulle kunna kissa där. Lådorna är glasslådor med lock med ett urklippt mushål.

Resultat: Ariamas metod var den som vann (tack Ariama!) och den lådan fungerar perfekt fortfarande som toa. Lättstädat och minimal lukt - härligt!

Den andra lådan är numera kombinerad mat- och grävlåda😁

Annons:
Nordanälvens
5/30/22, 9:51 PM
#1

Vilken smart grej! Jag har inte riktigt någon användning för toalådor i mina burar, ändrar ofta och använder olika saker i burarna nästan varje städning samt flyttar runt på djuren mellan burar då och då så skulle nog vara för svårt för mig att få till. Men kissa i matskålar är de riktigt duktiga på så jag är typ halvvägs dit 🤣

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

grreta
5/31/22, 8:56 AM
#2

#1: Ha Ha se där! Då har du ju en permanent mix av mat- och toalåda🤣! Nu vet du varför jag önskade mig en påse kissdränkt strö tillsammans med mössen😊

Villkoret sambon ställt för att jag ska få ha möss i vardagsrummet är att det inte blir så mycket lukt. Så för mig gäller att jobba på och hitta lösningar.

(En lärdom från mina förra möss är att inte städa toalådan alltför noggrant. Försvinner dofterna finns risk att de hittar andra ställen som är mer svåråtkomliga och där jag inte kan ha samma dofthämmande strö som i toan.)

Upp till toppen
Annons: