FORT, HJÄLP!
När jag skulle vara lite med mina fem mushonor så var det en av dom som inte kom fram när jag fyllde på mat och fixade lite. Då lyfte jag på huset och hon gick upp med framtassarna på min hand. Hon såg väldigt svullen ut och jag kunde klappa henne över ryggen utan att hon dorg sig undan, vilket är väldigt ovanligt för dom här mössen. Jag har förut sett att hon sett lite tjockare ut än de övriga honorna, men jag tänkte bara att det kanske var för att hon åt lite mer feta fröer, då hon ÄLSAKR det. Men nu var hon väldigt svullen och hade typ knottrig hund. Hon rör sig inte lika snabbt som vanligt och kanske sitta i min hand och tvätta sig, vilket ingen av honorna NÅGONSIN gjort. Hon vill inte äta fastän jag erbjuder skalade solrosfrön eller äpple. Hon sitter stila ganska mycket nu och ser ganska trött ut i ögonen. Hon är 7 månader.
Min gissning är att det är en tumör. Men brukar hunden vara knottrig?
Hur stor chans är det isåfall att hon överlever en operation? Vilken vetrenärklinik är bäst på möss/smådjur i Stockholmsområdet?
Kan det vara något annat än en tumör?
Kan man låta henne bo kvar? Eller är det bäst att avliva? Vill inte att hon ska lida😭
Finns det något annat övrigt och tumörer/sjukdomar som kan vara bra att veta?
Tacksam för snabba svar

Var lite svårt att få till blid
Känner även hennes ryggrad väldigt tydligt nu. Svullnaden är främst under magen.
Prova med veterinär!
Lycka till!😥
Åk till en veterinär nu direkt! Skit i att det är helg bara åk på en gång. :)
Mvh
Mig
Det finns också veterinärer som Firstvet som man kan ringa och ha videosamtal med, men jag gissar att ditt djur behöver bli undersökt så kolla vilka veterinärer/djursjukhus som har öppet i ditt område.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Åk till vetrinär!
lycka till!❤️
Hur har det gått?
Skickat privat meddelande.
- Redigerat 2022-06-11 21:20 av Grodan
Ang knottrig hud så vet jag inte. Menar du kanske att pälsen står upp, att hon "rest ragg"… vilket de gör om de fryser typ…
Framgår inte vart musen är svullen, men du nämner magen och att hon gått upp i vikt.
Vill du visa med foton så håll musen så att man kan se hela kroppen, hur ryggen ser ut, hur magen ser ut osv.
Det behöver inte vara en tumör, men pga att musen verkar väldigt påverkad kan det vara nog så allvarligt och långt gånget.
En mus som behöver hjälp att få i sig mat ger man flytande eller geggig föda. Välling förslagsvis. Om hon är nerkyld så ljummen.
Sätt henne även på värmedyna om hon är nerkyld eller håll henne intill ditt bröst - du blir hennes värmedyna. (Själv brukar jag stoppa nerkylda möss i bh'n, medans jag ordnar med välling, sjukbur intill element osv)
När en mus blir nerkyld så orkar hon inget. Blir hon lite varm kan hon orka lite, t e x orka äta eller slicka i sig lite välling.
- Redigerat 2022-06-11 21:36 av Grodan
Tror inte att hon är nerkyld. Rummet som buren står i är väldigt varmt dessutom. Hon hade inte rest ragg vad jag kunde se. Har försökt undersöka lite nogranare och kommit fram till att "knottret"(lite fel beskrivet, knölarna) antagligen är ben som man känner då de är cymetriska på båda sidorna och så känner man också ryggraden ganska tydligt. Jag tror att "klumpen" på magen kanske tynger ner hunden och att benen känns tydligare. Bara en gissning. Kom gärna med andra förslag om ni kommer på något.
Ledsen om förra inlägget blev lite slarvigt, var lite desperat och stressad.
Hon har en ganska stor knöl/klump under magen som sträcker sig lite ut över bakbenen. Kan skicka fler/bättre bilder imorgon då hon nu vilar och jag inte riktigt vill störa. Lite svårt att se uppifrån också. Svårt att fota magen. Men jag ska försöka imorgon så gott det går.
Var det ett lite tydligare svar?
Hon har fått välling men de andra honorna äter gärna av den också… Men jag gjorde en rätt stor portion så den lär inte ta slut till imorgon, om hon skulle vilja äta senare inatt. Jag hittade tyvärr ingen veterinär här i området som kunde ta emot smådjur och de övriga hade inte öppet idag. Ska kolla imorgon också. Kanske får åka in på akut annars… Hon verkar inte ha så ont iallafall för när jag känner lite försiktigt så bryr hon sig inte derekt om det och flyttar sig inte eller hoppar till. Mina möss piper också väldigt mycket för små saker och det gör hon inte nu. Kanske att hon inte orkar?
Tack för all hjälp❤️

Den här tog jag idag. Klumpen syns inte så mycket. Lite dålig bild också…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8 Förstår. Det är svårt att veta vad man ska berätta för symtom, speciellt om man inte vet vad man ska titta efter.
Möss är väldigt svåra eftersom de döljer att de är sjuka i största möjliga mån. Smärta kan man se i ansiktet. Hur de håller öronen och på ögonen.
Finns en bra affisch för det. Alwyn har skrivit en bra artikel där du kan hitta affischen
https://mus.ifokus.se/discussion/1407682/lidande-hos-moss
Problem med magen kan vara förstoppning, dräktighet som gått fel, tumör i något organ osv.
Äter hon? Bajsar hon?
Det kan vara hur varmt som helst och en mus blir nerkyld ändå. När en mus inte äter och är sjuk så kan hon inte hålla kroppstemperaturen och då blir hon nerkyld. Då slutar hennes kropp att fungera, systemet stänger ner… och det är bråttom!
I mina ögon har hon en tumör som vuxit sig riktigt stor. Har lite svårt att få det till att magen är svullen på det viset, som en stor knöl.
Men allt vi kan göra här på forumet är att gissa! Hon behöver undersökas irl.
Hon behöver hjälp, och det omedelbart. Eller till och med omedelbar avlivning - ledsen att vara hård, men det är möjligt att hon behöver det…
Är det en tumör, och hon är så påverkad som du beskriver, så har hon ont.
Är det inte en tumör, och hon är så påverkad som du beskriver, så är hon ändå mycket sjuk.
Jag beklagar, det är alltid hemskt när ens vänner, stora som små, blir sjuka, och /eller behöver avlivas, eller dör av sig själva.
Varm tröstekram, och hoppas allt går bra för er.

En till bild☹️
Ska försöka åka till veterinär idag.
Hon äter normalt. Fast hon verkar väldigt smal på ryggen. Har det med tumören och göra isåfall? Någon som vet?
Kompisarna värmer henne och hon verkar fortfarande inte nerkyld.

Ja, magen är spänd och knölig. Det syns här.
Bajsar hon?
Hur ser vagina och anal ut? Rena eller kladdiga?
Jag har så svårt att tro att en mus på 7 månader har tumör i magen eller på något organ. Tror mer på att det är tarmfel, tarmsjukdom.
Men jag tvivlar på att en veterinär kan göra annat än avliva nu. Ev öppna upp och titta vad som var fel, så att man vet.
Vart i Sverige finns ni?
Är inte säker på att hon bajsar. Igår var det en liten bajs-klump som hängde, trodde då att hon bara höll på att bajsa mitt i. Men idag såg det exakt likadant ut och då petade jag lite. Det ser lite kladdigt ut runt/på sidan av vagina och lite, lite runt anal. Men är inte riktigt säker på om det var så.
Borde man inte märkt något innan om det är tarmfel/tarmsjukdom? Hon äter ju också, borde inte det också vara påverkat nu isåfall?
Hur mycket kostar det att öppna upp och kolla? Ungefär?
Vi bor i Stockholm/Solna.
#16 Mja, det är när det blir såhär som det märks. Som jag skrev tidigare DÖLJER möss ohälsa in i det längsta. De kan också verka helt ok och friska medans de i själva verket är dödssjuka och har jätteont. Som din hona nu.
Det kan ju vara döda ungar i magen också, om du har en hane bland dina honor…
Kladdigt… på vilket sätt? Är det avföring eller annat? Luktar det något?
Ingen aning om vad det kostar.
Om det handlar om pengar, så föreslår jag att du eller någon bekant avlivar henne snabbt. Hon lider.
Kvällen innan så VERKADE hon helt ok. Det gick verkligen VÄLDIGT snabbt, vilket jag hört att det kan göra med tumörer. Så döda ungar känns som om hon skulle blivit lite tjockare tidigare då. Tror inte att en hane är inblandad heller.
Lite grönaktig färg på sidan om vagina. Tror inte att det är avföring, men vet ej.
Lite ljusbrunt runt anal. Nog avföring.
Det ser lite blött ut men ändå kletigt…. Typ…
Jag vill självklart inte att hon ska behöva lida mer, men jag tror inte att jag skulle kunna avliva henne själv. Känner ingen som skulle kunna det heller och det verkar jobbigt och svårt ifall att det går lite fel.
Jag har lite ont om pengar men jag är ändå villig att betala om det skulle behövas. Hon lider ju och det vill jag värkligen inte att hon ska behöva göra mer.
Finns det något sätt att dämpa smärta hos möss?
Tips på någon klinik?
#18 De flesta kliniker kan avliva en mus.
Mvh
Mig
- Redigerat 2022-06-12 13:11 av 91Marran
#19 det är en mus 🐭
#18 de butiker jag vet kan avliva möss..

Jag har haft ett fåtal honor som fått stor mage och samtidigt magrat av över ryggen. Inte kul alls. Någon sorts tarmproblem, exakt vilken sort vet jag inte. Det är dessvärre avlivning som gäller,välj närmaste som kan göra det akut.
#18 Ja, det kan gå snabbt när de väl visar att de är sjuka. Tyvärr döljer de det så länge och sedan när de väl visar det så är det väldigt långt gånget.
Därför behöver man lära sig läsa små små tecken på ohälsa så att man kan ha en chans att göra något åt det i tid. Ja, i den mån det går att göra något. Ibland kan man ju inte det.
#22 🤍Håller med, närmsta klinik för avlivning.
Hon har nu fått somna in i lungn och ro. Allt gick bra. Vetrenären trodde att det var en läcka i en tumör eller liknande. Men de var inte särskilt musvana.
Vila i frid älskade vän💕
Beklagar sorgen, men du tog det bästa beslutet för din vän. Kram.
#24 Beklagar.😥
Men det var det bästa för henne,du gjorde helt rätt.❤
#24 så tråkigt.. Klandra inte dig själv du gjorde helt rätt❤️
vila i frid fina mus..

Beklagar. Helt rätt val 🌹
Tack för all hjälp ändå💕