Äter bara det goda
Jag har en han-mus som bara äter det goda i maten. Om jag fyller på maten många gånger (vid olika tillfällen) så blir det sen över det "äckliga" i slutet. Då fyller jag inte på mer mat för att jag ser att det är tillräckligt mycket för en mus. Men då istället så äter han knappt nånting. Han är också väldigt bra på att hälla ut man ur matskålen men sen äter han nästan inte den maten heller.
Hur kan man göra satt han äter allt? Det som blir kvar är också allt spannmål och det är ju det en mus ska äta mest av…
Hmmm,det känner man igen…

- Se till att du har ett foder av bra kvalitet med bra sammansättning. Ett som smaka gott och där de får i sig allt de behöver.
- Mata inte mer än vad djuret äter per dygn. En liten hamster eller mus äter ungefär 5-7g torrfoder per dygn, ca en tesked beroende på fodrets form. De ska alltid ha mat tillgänglig i buren men INTE i överflöd.
- Strömata, sprid ut det i bottenmaterialet under kvällen så att de får leta. Det håller djuret aktivt vilket är bra.
Alternativet är att ge ett pellets av bra märke, där de inte kan selektera.
- Redigerat 2022-06-16 11:08 av Alwyn
#2 jag blandar eget och fodret innehåller massor med saker. Borde vara gott? Mina andra möss gillar samma blandning och äter allt.
Jag ger alltid (nästan) nytt på kvällen satt det räcker under hela natten och dagen tills jag ger igen. Men då han inte äter det "äckliga" så blir det över. Men inte i överflöd. Och om jag då ger nytt varje kväll framöver det så blir det äckliga kvar och tillslut blir det ca 5-7 g.
Det gör jag, men jag har också en liten skål ändå med liiiite mat i bara för att jag ska se att han har mat. Men han äter inte änns det goda på marken då, utan bara det i skålen som är gott…
Finns det pellets som innehåller allt en mus behöver? Vad isåfall?
Du kan också ta ut "det goda" och mata med på svåra ställen alt ge från din hand…
Ska pröva! :) tack!
#1 haha
Hos mig har det alltid varit så att det finns vissa saker som mössen inte vill ha. Det kan vara olika för olika möss.
Jag har tänkt, och gjort, som så att jag helt enkelt inte ger sån mat åt dem. Varför ska jag? Det blir dyrt att kasta en massa som blir över. Istället gör jag om matsedeln, alternerar med annat som näringsmässigt liknar, och som de äter.
Med en massa möss kan jag inte hålla på och "dutta", matningen ska kunna gå "fort" och funka i vardagen, år efter år. Och inte kosta skjortan på sånt som bara kastas i slutänden. Jag blandar ju eget foder, även det kan vara olika beroende på vad jag finner för stunden. Basfodret är förstås detsamma, eller liknande.
Dina äter inte säd? Ger du hel, eller krossad, eller flingor? Prova byt, om de inte äter helhavre så ge havregryn? Eller müsli? Och tvärt om. Letar man lite finns det bra och relativt billigt, sockerfritt. Äter de inte vete? Prova med vetegroddar?
Jag ger hel säd, men de får också müsli emellanåt, som omväxling. Köper "bas", frukt och eller nötter - plockar ut alla russin och torkad frukt, och flertalet nötter, och äter upp själv. De äter inte russin eller torkad banan t.ex. och det är ändå för mycket socker.
Jag tänker, att det går alltid att ge och göra nånting. Ett helfoder verkar urtråkigt. Varierad "musmanskost" är mitt koncept. Mår jag bra av det så gör mössen. Mat har de ALLTID i buren, torrfodret förstås, det "tråkigaste".
Så gör jag.
#7 Bra tips! Tack! Men var kan man få tag i hel säd?
#7 Precis. Du skriver så bra 🤍
#8 Djurlycka
Var noga med att inte ge upphettad, bearbetad och beskure säd för mycket, det innehåller inte lika mycket näring som naturlig rå säd.
#9 håller med, bra skrivet!
Okej :)
nejdå, det ska jag inte ;)