Nässelfjärilslarver
Jag hatar att klippa gräsmattan.
Av många anledningar, men främst för att jag då måste vara ute i solen och får otrolig sting samt fula utslag av rosacea i ansiktet.
Så jag hittar på många anledningar till att INTE klippa gräsmattan
- det är dyrt med bensin
- det regnar (min gräsklippare kan inte klippa blött gräs)
- det är för varmt
- det är för soligt
- insekterna måste ju ha mat och hem
- osv
Så mitt gräs och min trädgård är vildvuxen och igelkottar älskar den bland annat. 7 stycken igelkottar har gått omkring här bara i år.
I år klippte jag inte "slänten" bakom huset. Och resultatet blev faktiskt massor med blommor, fjärilar och insekter. Kom några nya blommor i år också. Kul.
Just nu är anledningen till att INTE klippa gräset detta.

Låter underbart!
7 igelkottar - härligt… Minns knappt när jag senast såg en igelkott…!
Hux flux blomsteräng bakom huset… fantastiskt - och så mycket bättre för naturen än en gräsmatta!
Ljuvliga blivande nässelfjärilar som är så vackra… och helt beroende av att det får finnas nässlor!
Klok flicka!
Klokare än du vet om tydligen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/grasmatteagare-om-uppmaningen-inte-tankt-pa-det
Du gynnar miljön, och den biologiska mångfalden. Vilket är högst viktiga frågor idag då mångfalden utarmas i en aldrig tidigare skådad fart.
Så NJUT av naturen du skapar!!!
#2 Ja, absolut. Jag är sååå glad att äntligen är jag modern. Nu kan folk inte gnälla längre! Jag är mest naturmedveten här i byn… Här finner djuren och insekterna en oas bland golfbanekorta gräsmattor…
Jag skulle vilja vet NÄR man dock kan klippa… eller när man ska?
Jag väntade till slutet av juni att klippa första gången. Det var tufft jobb. Gräset högt till låren… Sen klippte jag en gång till. Men nu har jag inte klippt på hela juli…
Det finns två nackdelar
- myror bygger bon i marken och det blir knöligt att gå… man kan snubbla lätt
- vilda möss söker upp mitt hem…
#2 Jag har en slänt som tidigare varit gräsmatta och som jag försöker förvandla till blomsteräng. Klipper 2 gånger.
Första gången när gräset växt sig högt och fått ax. Det är runt juni. Andra gången när de ängsblommor som kommit upp har mognat och ser ut att ha bildat frö, dvs runt första hälften augusti.
I juni krattar jag bort det avklippta direkt. I augusti låter jag det ligga kvar några dagar så att fröerna kan ramla ur (och ge upphov till fler ängsblommor) och krattar sedan bort rubbet.
Får klippet ligga kvar på marken för gott blir det till gödning och det gillar gräset men däremot inte ängsblommorna. Ger alltså mer gräs och färre blommor i fortsättningen. Raka motsatsen till vad jag vill ha.
Två saker förenklar det hela.
-Dels en gräsklippare som klarar högt och tovigt gräs och knölig mark utan problem. Jag använder en Flymo och den är otroligt effektiv, har eldrift med luftkudde och jag älskar den.
-Dels en höräfsa som är bred och har korta glesa pinnar jämfört med en vanlig kratta. Den är väldigt mycket bättre att jobba med eftersom gräs- och blomklippet inte fastnar i pinnarna hela tiden (och driver en till vansinne).
Lycka till!
Greta säger många bra saker.
När man klipper beror på vad det är man har och vad man vill ha och spara.
Är det bara gräs är det bra att försöka klippa och få bort det.
Men inte klippa så man klipper bort begynnande blommor och örter om det finns.
När det blommar får blommorna gärna gå i frö så de sprider sig.
Viktigast är att få bort allt klippt så man inte tillför mer näring, det gynnar gräs men inte örter och blommor så mycket.
Man kan också klippa i etapper, eller klippa så det blir öar kvar, eller klippa gångar så man lätt kan gå och njuta av växtligheten. Redan från början alltså.