Mus iFokus

Mus

Etikettbeteende
Läst 137 ggr
Wiiwoop
0

Sammanföra två grupper honor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Tänkte kolla med er som har lite mer erfarenhet av möss.
Vi har haft möss i 2 veckor och köpte från två uppfödare så det är två grupper med honor, sammanlagt 7 st och alla är ca 7-9 veckor.
Vi vill gärna att de ska bo tillsammans och prövade tråklådan några timmar men det blev jakt och pipande när vi satt tillbaka dom i stora buren.
Nu har vi kört en väldigt liten låda och sen en liten större låda där de fick vara ihop i 2 dygn. Nu har de fått komma tillbaka till den stora buren och första dygnet hade vi bara en hängmatta som inredning. Det har gått bra, bara nåt pip (alla sov tillsammans).
Nu har vi fyllt på med inredning och nu har det blivit lite jakt igen och pip då och då. Inga skador på mössen och de verkar må bra i övrigt. Är det ”normalt” med lite pip, jakt och luktande i varandras rumpa? Eller ska vi dela på dom igen alternativt tillbaka till tråklådan?
Har vi för stor bur?

milemule
2

Jag får samma problem. Går jättebra i tråklådan och lilla buren. Men när de ska in i en stor bur blir det vildare även fast allt är bortplockat (så mycket det går). Löser det genom att flytta dem fram och tillbaka. Stora buren på dagen när de är trötta och tråklåda på natten när de bråkar mer.
Sen ska ju en rangordning upprättas så det bråkas lite när jag låter dem bo kvar över natten.
Bråkar de mer när de får mer grejor åker grejorna ut igen.
Håll ut och ta det lugnt och backa när det behövs. Lycka till

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Wiiwoop
0

#1: Tack!
Bara att ta nya tag då, backa nåt steg och försöka igen. Tycker bara att det är synd att två ”bråkstakar” ska förstöra för hela gruppen.

Grodan
1

Hm… jag har aldrig några sådana här problem längre, men jag brukar flytta ihop nya grupper i helt nya burar där ingen äger något.

För hundra år sedan när jag hade rätt tuffa råttor brukade jag ta ut de som bråkade.
Och jag lärde mig också den sorgliga och svåra vägen att råtthonor under 1,5 månad kunde bli allvarligt skadade av äldre. Så vid hopsättningar var inga ungar inblandade.
Sedan om det var en hona som var speciellt arg mot de hon inte kände kunde jag ta ut henne en och i värsta fall hon fick hon sitta i tråkbur en stund.
Tror jag kör med mushonor på ung samma sätt idag, inga för unga honor inblandade, även om jag har mkt flocksmarta möss som inte bråkar. Nyinköpta kan ju ibland skapa problem, så man får inte ta något för givet. Det är ju djur!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-08-16 09:37 av Grodan
Wiiwoop
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Vi valde att dela buren så nu bor 3 möss på de två nedersta våningarna och 4 möss på de två övre. De är lugnare och vi är lugnare = mycket trevligare.
De får däremot träffas ute vid rastning och lek och då uppstår inga bråk på neutral mark. /Alexandra

milemule
1

#4: Smart.

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden