Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 90 ggr
ariama
2022-08-14 20:13
0

Foderstat

Jag väger aldrig mössens mat för att ge dem rätt proportioner i en väl genomtänkt foderstat. I mina ögon är det onödigt arbete.

Först måste man i så fall veta exakt vad ens djur ska ha i sig, vilket dessutom är olika för olika individer (hona, hane, växande, äldre, dräktig, osv), sedan måste man veta exakt vad de olika foderdelarna innehåller, sedan måste djuret i fråga dessutom äta just det man blandat ihop i exakt rätt mängd. Och så måste man "mosa ihop" allt så djuret inte kan välja ut vissa saker och rata andra.
Och då är man ändå framme vid pellets.
Urtråkigt!

Och ger man pellets med exakt rätt innehåll av näringsämnen, så får man inte ge extra godis, för då spricker ju uträkningarna.

Det är viktigt för laboratoriedjur där man mäter och jämför både olika djur och experimentresultat. Eller för tävlingshästar på elitnivå. Men inte för våra husdjur, inte mer än för människor.
Är det inte viktigare vad vi människor äter än hur vi matar våra djur? Ofta ser jag en stor obalans här.

Väger vi mammor ingredienserna till våra barn, och tvingar dem att äta rätt mängd av enbart nyttiga matvaror?

Väger våra mammor maten hon ger åt dig för att du ska få i dig rätt mängd av rätt näringsämnen?

Med det sagt anser jag att det är livsviktigt vilken mat vi äter, och vilken mat vi ger våra husdjur. Maten ska innehålla alla de viktiga näringsämnen som vi behöver, och de ska finnas i tillräcklig mängd. Samtidigt som vi behöver hålla igen på onyttigheter om vi ska må bra i längden.

Med bra råvaror som grund, lite hum om näringslära, och en varierad kost kan vi skapa en bra husmanskost till oss, och en bra musmanskost till våra möss.

Anser jag.

• Redigerat 2023-11-09 12:30 av Grodan
Prismas
2022-08-14 22:17
1

Låter helt rimligt och vettigt tycker jag. Sen undrar jag lite om mössen lever för korta liv för att få vissa brister. Klart om maten helt saknar nån vitamin så la ske det syns men en hel del tar ju rätt lång tid att få symtom av. Vi får ju inte skörbjugg på en vecka om vi inte får i oss c-vitamin

ariama
2022-08-15 09:01
0

#1. Jag tror nog att ett dåligt foder och utfodring visar sig ganska snabbt! Sämre päls, som kan bli flottig, glanslös, spretig och gles. Sämre allmäntillstånd och sämre immunförsvar. Lättare att få infektioner och parasiter. Övervikt eller undervikt. Och varför inte depression.
Med andra ord, detsamma som för människor som inte sköter sin hälsa. (fast vi inte har päls har vi hår och naglar)

Får musen ungar är det ännu viktigare, om man inte vill att mamma mus i desperation ska äta upp sin ungar. Inte för att hon är hungrig i första hand, utan för att hon "vet" att hon inte kan föda upp ungarna.

Sånt som kanske kan ta längre tid, kan kanske vara olika cancerogena ämnen, och sådant som hos människor tar årtionden att utveckla?

Det är av högsta vikt att "äta nyttigt" om vi vill må bra. Gäller både människor och djur. 💗

Pilspets
2022-08-16 17:23
1

När jag matat ger jag alltid lite mer än vad dom äter.

ariama
2022-08-16 17:32
1

Det är bra. Möss ska alltid ha tillgång till torrfoder och kunna äta när de behöver.