Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteende8-leksaker-aktivering
Läst 103 ggr
grreta
2

Favoritpåse

Många möss gillar att riva sönder papper.

Det papper som haft mest magisk attraktion både för mina förra möss och de nuvarande är en brun, prasslig tunn papperspåse (med en halvgenomskinlig mittremsa) som man får om man köper bröd eller frukt på Lidl.

Nu har de jobbat med en och samma påse för femte dagen i följd! Jättebra aktivering - pappersbitarna använder de till sitt bobygge.

Den som har en Lidl-affär inom räckhåll kan ju testa. Kanske blir det en favoritpåse också för andra möss?

Pilspets
0

Det ska testas!
Tack!

ariama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten svart mus i porslin. Den hade ett rött sidenband runt halsen, knuten i rosett.
Jag råkade ha den på lekbordet. Mössen knöt alltid upp rosetten och drog iväg med den. Till slut var bandet i smulor och porslinsmusen "naken".

Så visade jag barnbarnen vad mössen gör med rosetter av sidenband, och hade kameran med ett tag. Elvira var först ut med att bestämma att rosetten skulle bort.

Vet inte om det är en leksak, eller om mössen tycker synd om den stela muskompisen som blir kvävd av rosetter runt halsen 😉😂)

Obs. skojar. Tror inte en sekund att en mus tror porslinsmusen skulle ha något med riktiga möss att göra. Men det ser så roligt ut!

Pilspets
0

#2: Såklart,måste vara varmt med halsduk!😂

[Lilium]
0

#2 XD

Pilspets
0

Nepp,den var inge rolig…

Pilspets
0

Hamstrarna fick den istället.
Det var kul!

grreta
0

#6: Ja det tyckte min tidigare guldhamster också och likaså var vår lilla hund glad att få en sådan påse! Gärna med några brödsmulor kvar på botten i påsen att leta upp.

Numera har mössen tagit över den här leken och de ska få en ny påse nästa vecka. Den förra är helt pulvriserad. Inuti hade jag lagt några havre-ringar åt dem för att locka dem att gnaga men det var nog onödigt så populär som den blev.

Pilspets
0

#7: Får man se bild på resterna av påsen?

grreta
0

#8: Jag har varken smartphone eller digitalkamera och får därför beskriva med ord i st f bild:

Påsen har de totalt rivit i småbitar och lagt in i sitt "extrabo" som står på bottenplan och är helt skyddat från insyn eftersom det står inne i en stor plastlåda som jag lagt på sidan. Därinne kan de göra vad de vill och de använder sitt extrabo som ett typ "allaktivitetshus"!

De har fyllt upp det med alla småbitarna från påsen (= många dagars jobb)+ massor av blad (främst syren) + kvistar + spån + strimlat hushållspapper och de tillbringar en hel del tid därinne. Rena djungeln.

Sover gör de däremot i sin "takvåning" ovanpå buren. Där har de ett exakt likadant bo som extraboet,men dit upp har de inte burit några pappersbitar lustigt nog. (Båda bona är IKEAS skål "Variera" med strö, strimlat hushållspapper och en 6-pack äggkartong som tak.)

Pilspets
0

#9: Så fint!