Grodan! (och andra)
Jag frågar öppet eftersom jag tycker frågan kan vara i allmänintresse för musuppfödare och musägare.
Du Grodan skriver ibland om "hjärtproblem" i dina stamtavlor. Vad innebär det? Hur ser du det?
Jag funderar över Kvasar, hane 6 månader 9 dagar, som nu flyttat till Pilspets.
För 4 dagar sedan (12 aug) betedde han sig konstigt. Sprang på lekbordet och så stannande han alldeles stilla och flämtade. Hade kameran i handen och fotade. Se bild. Bilden säger inget, men han var "fryst" i den positionen, alldeles stilla och andades häftigt, och det var definitivt inte normalt.
Knepigt och sorgligt eftersom Pilspets väntat så länge på honom, och snart (idag) skulle hämta honom, svårt att säga nej då. Och svårt att säga ja. Och jag har ingen annan mus att avvara istället.
Jag var säker på att han var allvarligt sjuk, och visar en mus det, så lever den oftast inte så länge till. Men han blev frisk igen efter bara någon minut!
Jag satte tillbaka honom i buren med färskt vatten och lite havregryn - som han började äta efter bara någon minut!- och lät honom vara ifred. Till saken hör att barnbarnen var där, vilket "piggar upp" mina möss, och de tycker det är jättekul.
Hållit koll på honom efter det, men han har varit som vanligt. Pratat med Pilspets, och hon håller extra koll på honom.
När de varit hemma i sitt nya hem en stund gjorde han likadant igen, kanske en halv minut.
Jag har ALDDRIG under mina 16 år som musuppfödare varit med om det här, och jag har inte den blekaste aning om vad det handlar om!
Vet du Grodan? Har någon annan någon idé?
Sjuk eller ont, var min första tanke. Magknip? Men han har inte fått något konstigt att äta.
Så funderar jag på något hjärtfel? Båda gångerna hade något hänt som kunde fått honom "uppspelt" eller "stressad". Bilfärd med flytt kan väl kallas "stressfullt" även om han inte är en lättstressad mus.
Om det handlar om något hjärtfel, vad är prognosen långsiktigt i så fall?
Kan det vara värmen? Men så varmt var det inte i fredags, jag har haft varmare och ingen av mina möss genom året har visat något sådant här tecken på att det stört dem.
Jag har aldrig sett en mus bete sig sådär!!
Jag vet att ingen kan svara med säkerhet, inte ens veterinär, bara genom en beskrivning, men jag vill höra vad ni säger i alla fall.
Och jag kommer att ringa och prata med veterinär också, se om jag blir något klokare.
- Redigerat 2022-08-16 18:29 av ariama
Ja,läskigt!
Han satt bara blickstilla o flämtade.

Det låter läskigt! Jag har aldrig sett liknande på möss här. Hoppas han är ok.
Det låter konstigt, följer tråden då det kan vara intressant att veta.
Jag börjar luta mot att värme i kombination med stress kan vara orsaken, inklusive extra känslighet.
Så här såg han ut i går morse när han kom och hälsade på mig i buren. Pigg och glad.
Jag har inte nämnt epilepsi eftersom det inte alls ser ut sådär. Epilepsi har jag sett någon mus ha för länge sedan.
#5: Ja,jag tror nog oxå på det.
#6. Han är ju, vad jag kan se, helt frisk efter de relativt korta anfallen. (Vilket är orsaken att du fick ta honom, samt att det inte återupprepades här)
Jag hoppas verkligen att han fortsätter vara frisk! Och att ni får en lång tid tillsammans. Han är en sådan rar och go grabb som gör mig varm i hjärtat.
#7: Ja,det kan man hoppas.💙
Såg dr nyss och man såg att han var varm.
Kanske får bild nästa gång.

#9: Försök filma det om det händer igen
#10: Bra idé!
Det lovar jag!
Han gör det inte i början när vi gosar utan det blir senare. Kan det var att han är osäker?
Jag har en film!
Tror rätt bra på eran tolkning där. Värmen i kombo med uppspelthet… Energin bara går ur honom.
Hjärtproblem ser jag inte på äldre, men på ungar. De är underutvecklade. De kan också se ut på mkt speciellt sätt (och tyvärr har jag ingen hjärna här så jag kan inte beskriva bättre). Har du haft sådana i dina kullar, amaira?
Just det! I vissa fall kan du höra ett knäppande hos dessa ungar!!!
- Redigerat 2022-08-19 19:26 av Grodan
#14: Inget ljud tror jag.
Nej, han låter inget och har aldrig gjort. "Tyst som en mus", även när han flåsar sådär.
Antar att jag haft det mesta i mina kullar genom åren, men det är inget jag spontant känner igen. Mindre och underutvecklade "ynk" finns ju ibland, men det är inget jag sammankopplat med hjärtproblem.
Hoppas det går över när värmen försvinner, och han blir mer van vid sitt nya hem och nya människor.
- Redigerat 2022-08-20 12:58 av ariama
Nepp,inget ljud.
Har inte varit något anfall på 2 veckor nu!
Hoppas det är slut nu.
#18 då kanske det har värmen då. Tänker då det varit svalare på sistone

Om du laddar upp videon på youtube, kan du länka den hit på samma sätt som du lägger in bilder.
#21: Får se om jag kan lösa det!
Vad skönt att höra! Då verkar det vara värmen i alla fall, i kombination med stress/upphetsning.
Så skönt om det löser sig. Är så glad att du har honom, han är värd ett bra hem och en människa som älskar honom!
#23: 💙
Supersnällt!
En vän la upp filmen på Youtube.

#25: man ser inte mer än att han är lite "som fryst"
#26: Oki,tack!
#26. Det är ungefär vad som händer, han "fryser" i stilla ställning. Samtidigt andas han häftigt, i alla fall gjorde han det hos mig, flåsade liksom.
Men det tycks ha gett med sig med värmen.
#28: Ja,han andas häftigt.
Men som sagt,det verkar vara borta.
Kom lite upp idag. Men kände inte nån ansträngd andning.