Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 505 ggr
axilur
0

Tumörer

Jag har hört att honor får tumör betydligt lättare än hanar. Stämmer detta? Vad beror det på, i sånna fall?

/Anneli

dreamiz
0

Jag har mest haft honor så jag kan inte uttala mig om det är vanligare på honor än hanar. Men många tumörer är juvertumörer.

amaira
0

Det har jag också hört. Kanske är det för att just juver-tumörer (bröst-cancer) är den vanliga tumörformen på möss?

dreamiz
0

#2 Låter ju troligt!

axilur
0

#2 Det visste jag inte, men det kan ju absolut vara en förklaring.

/Anneli

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan så kan en hona få livmodertumör. Min ena hona hade det och dagen för insomning vägde hon hela 109 gram. Lite fetma fanns nog med då hon var en choklad sable.

Här har jag en perfekt bild på hur stor hon var typ 3 månader innan hon fick somna in.

dreamiz
0

#5 Undrar om det var det Tindra hade… Hon hade en stor tumör i magen o bara de sista två dagarna hon levde fick hon flera juvertumörer…

Muszimba
0

#6 Min Pepsi(VD´s Överträffa) hade det så att hennes livmodertumör växte på ett sådant sätt att den tryckte på de andra organen och "tryckte upp" dem mot ryggen så att den "putade" upp på båda sidor av ryggraden. Som "tur" var så fick hon inte någon annan tumör som jag märkte på henne under det året som jag vet att hon hade tumören till dess att hon somnade in i min hand hos veterinären.

Elyria
0

Förra veckan avlivade jag en hanne som hade tumör. Han hörde till B-kullen, som har tumörer i släkten. Mamma, moster och systrar fick tumörer när de var 10 månader. Men Blunder är enda killen som drabbats. Han var runt året när vi upptäckte tumören och den växte mycket långsammare än tjejernas tumörer.

Det finns ju så många olika tumörer. Har funderat lite över det där med virus som överförs vid parning och som kan utvecklas till tumörer. Vi människor kan ju numera vaccineras mot det. Ungefär samma typ av virus kan väl finnas bland mössen också och då kan ju hannar som inte har tumörer i släkten sprida det till honor som inte heller har det i släkten… Nån som kan nåt om detta?