Registrering, tricolor
Jag har en SVEMUS tricolor stamtavla framför mig. Den är lite förvirrande och lite felaktig.
Eftersom varianten i sig är svår att förstå, skulle det inte vara bra med en förklaring i anslutning till registreringen? En manual att följa liksom?
Nu blandas begreppen (varianterna som ingår) hej vilt och ger ibland lite felaktig information.
Problemet uppstår av tre orsaker.
Registreringen utgår från en standard tricolor, som är svart – extreme dilution – broken + splash.
Många tricolor som finns idag består istället av ”gensoppa”, och registreringen inte är upplagd för alla de genvarianter som tricolor kan bytas ut med.Man misstar blekningsfärgen för den riktiga färgen (t.ex. chocolate istället för svart)
Man skriver blekvarianten istället för färgen. (T.ex. siames istället för svart)
Varianten Tricolor är en kombination av fyra (!!) andra varianter, som i sig kan vara olika.
Musens färg (grundfärg, den som registreras) är INTE den färg som det finns mest av, utan den MÖRKASTE färgen som går att finna på musen!
Grundfärg = t.ex. black, blue, chocolate, lilac, agouti, blue agouti, osv.
Den blekta c-varianten = t.ex. beige, falsk chocolate, siames, m fl. och beror på vilka blekningsgener som ingår OCH beror på hur grundfärgen bleks av de olika blekningsgenerna. Det finns ingen plats att också registrera denna!
Teckningsvariant. Bestämmer både fläckarnas storlek och form, samt hur splash delas upp i tricolors tydliga fläckar eller förblir i varianten splash. Det finns ingen plats att också registrera vilken teckningsvariant som ingår, inte mer än tricolor.
Splash, som till skillnad från de andra varianterna (utom agouti om den skulle ingå) beror på en dominant gen.
- Redigerat 2023-11-09 12:22 av Grodan
- Redigerat 2022-09-09 13:26 av ariama
Sm//tri, är vanligt förekommande. Och då förutsätter jag att grundfärgen är svart, dvs seal point siames. Och då är det väl inget fel i sig, utan snarare informativt. Men inte konsekvent.
Ck//tri, ser ju bra ut, tills två chocolate ger blue avkomma, vilket är genetiskt omöjligt.
Med blue-avkomma och ”färgen chocolate”, bör dessa möss ha grundfärgen svart och blekgenerna c(ch)/c(e) vilket bleker svart till falsk chocolate. Troligen har den övervägande färgen varit brun medan de mindre svarta fläckarna översetts med? En felbestämning jag sett många gånger på foton på nätet.
Svart blekt med c(e)/c(e) ger beige färg.
Svart blekt med c(ch)/c(e) ger brun färg (falskt chocolate)
Så en svart tricolor kan alltså vara svart och beige (standard-variant), eller svart och brun beroende på vilka blekgener som ingår.
sm//br finns också i min stamtavla Siames broken? Genetiskt omöjligt, och bara en miss antar jag. Lätt hänt. Men jag undrar vad som menas.
Bra länkar om tricolor och dess genetik.
[https://mus.ifokus.se/discussion/1418210/hur-bor-jag-tanka-tricolor]()
[https://mus.ifokus.se/discussion/1464874/genetiken-bakom-tricolor]()
- Redigerat 2022-09-09 13:22 av ariama
Vill tillägga, att för att få fram en enligt standarden riktigt bra Tricolor, i både teckning och färgnyans, krävs inte bara rätt genvarianter, utan som alltid även medvetet avelsarbete i flera generationer.
Det är en mycket svår variant.
Jag tycker att folk får göra som de vill då (även om jag eg ogillar detta starkt), själv tänker jag alltid regga mina Siameser som SM och inte Black om de är Tricolor el dyl.
Eftersom jag föder upp c-gener så är det för mig viktigast att det framgår i stamtavlan vad musen är genetiskt. Men jag ser ju att folk varken bryr sig eller vet… eller förstår… så… problemet uppstår bara när man vill avla in möss från andra i Tricolor… för då blir det ofta förvirring i o m att stamtavlan inte är korrekt - korrekt för en själv.