Doften
Vi har en liten hane här hemma, han luktar så illa, ja inte han i sig själv, men hans bur. Finns det något man kan göra så man inte behöver byta botten material och skura ALLT i buren varje dag? Eller är det de man får göra helt enkelt med hanar? :)
Vet att vissa luktar mer än andra. Men hur gör ni alla där ute som har hanar som luktar så illa? :)
- Redigerat 2022-09-13 07:52 av Lotta^83
Hanar luktar.
Tips för att minska doft är att lägga in hö och att skölja av inredningen med varmt vatten.
Det är verkligen olika. När det är illa så är det illa, och vad jag vet inte så mycket att göra.
Det kan också - med tur - ge med sig lite. Lukten kan variera i episoder liksom.
Tredje alternativet är att man vänjer sig och slutar känna odören. 😁
Uppfödarmöss stinker ofta mindre. Bland annat för att mindre doft ofta ger snällare hanar, mot människor och även mot musdamer. De har mindre testosteron antar jag.
Det stämmer väl kanske inte alltid, men hos mig har jag uppfattat det så. Det var många år sedan, mer än ett årtionde, som jag hade någon riktig stinkbomb.
Förresten,vad gör bur o spån har du?
Rekommenderar lättströ från granngården.
#3: Vi har provat lättströ, spån. och blandat dem båda. Skurar alltid inredning med varmt vatten =)
Men kanske ger det med sig lite då. Han kanske bara vill kissa in nått revir. :P
#4: Hur länge har han bott hos er?
Men ängshö rekommenderas starkt!
Ju oftare man gör rent desto mer markerar hanarna, så det är ingen idé att göra rent titt som tätt. De hanar jag haft som luktat riktigt mycket har jag bara låtit vara och städat lika "sällan" som vanligt. Oftast har det gett med sig med tiden, när de mognat till sig.
Byter ut det mesta vid städ men struntar i att skrubba bur eller tillbehör mer än någon gång ibland, om det inte är totalt nerkissat. Funkar fint för mig som oftast har runt 15 hanar. Men man vänjer sig också om man annars är van vid djurdoft.
Han/honom