Mus-Klottertråd #16
Tråden att klottra i.
- Redigerat 2023-08-10 16:06 av Grodan
ÄNTLIGEN!🥳
#2: Vilka fina marsvin! Tama verkar de också vara redan.
#3 De har varit högt älskade familjemedlemmar, det märks ❤️
Han/honom
#5: Så skönt! Det finns alldeles för många vanskötta stackare där ute, men dina har haft tur. Nu är de älskade medlemmar i en ny familj.
#2 Vilka sötnosar! <3 Kul att du adopterade.
Börjar bli lite intresserad av möss 🧐🙂
Men illrar och reptiler går först
#10: Det ser jättebra ut 🤩
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#10: snyggt!
#10 snyggt! Hur många möss har du nu?
#11: #13: Tack! 💖
#14: Tack :)
Just nu är det 4 zebramöss i det ena större (nedre), och 3 tammöss i det lilla nedre. Men två av dem är förhoppningsvis dräktiga, och tanken är att det ska bli en hobflock i det större övre, hanbur i den lilla övre och avelsbur i den nedre de är i nu. :)
Vet inte om man vågar berätta i en sällskapsgrupp, men förutom att jag gillar gnagare (och mössen dessutom var mycket trevligare än jag först trodde) och gillar att bygga upp habitat, så avlar jag i väldigt liten skala för foder.
Tycker det är fina djur som inte förtjänar att växa upp och leva som jag starkt misdtänker i fabriksupofödningar när man köper fryst. Tänkervatt jag kan ge dem ett bättre liv, även om själva avlivningen är jobbigare för mig.
Att det sen är till katt och inte reptil gör att folk höjer ännu mer på ögonbrynen.. Men har man sett hur mycket hon får ut av hela byten (avlivade, självklart) både mentalt och träning i käkarna, så är det inte då konstigt… (hon får rått och en del burkmat normalt sett).
Så lite foderavel och mycket sälkskap och bygga habitat. Hyllan är gjord för att hålla katten från att sitta på burarna också.

#15: vi är flera uppfödare här som håller med dig. Foderavel kommer finnas oavsett, så länge reptiler hålls som sällskap och då är det bättre att mössen hålls och avlas på ett värdigt sätt ❤️
- Redigerat 2022-09-20 08:24 av Alwyn
#15. Det är helt okej här!
Och nu är du fast! 😁 Du vet bara inte om det än.
Man måste bara älska möss, och ditt sätt är första steget mot mushållning, och kanske till och med avel och uppfödare. Det här har varit första steget för flera.
Och hellre föda upp sina foderdjur själv och ge dem ett bra och värdigt liv och en human avlivning - än köpa från såna som skiter fullständigt i hur mössen behandlas och lever eftersom de ändå bara "är mat".
Jag förstår inte hur såna tänker, möss är högst levande och intelligenta djur, och som alla djur så har de känslor och behov.
#16: #17: Tack, så skönt att höra! <3
Hahs, ja jag har redan kommit fram till att zebramössen nog inte blir förnyade.. Men beror lite på om jag får rätt på det bioaktiva till de vanliga och lukten hålls nere (inga problem hittils men de blir ju fler och jag märker att de har en viss parfym..)
Jag komner nog aldrig vilja ställa ut eller avla efter färgstandard (ligger långt bortom mitt intresse) men det ska bli riktigt kul att se vad Killen lämnar efter sig :) han är satin, ser ut att kunna vara tan, champagne, bär nästan säkert på långhår (brodern långhårig) och inte osannolikt på hårlös (inget jag lär avla aktivt på eftersom jag är lite skeptisk till nakenavel, men dyker det upp en och annan har jag inget emot det).. Vad honorna bär på vet jag inte men gissar att de bara har svart o vitt typ. Så det tar kanske någon generation innan det sprakar liss.. Men hoppas på lite roliga färger. :)
Skönt att ni klarar er utan mig. Jag håller mig ifrån mus-ifokus ett tag.
KRAM
Va? Nej 😥
#19 🌸 Längtar tills du kommer tillbaka ❤️
#19. Lite tråkigt såklart, men fullt förståeligt!
Du har föredömligt skött om den här sidan ända sedan starten i Tidernas Begynnelse!
Så ovärderligt det varit, och är. Behöver du ta pauser emellanåt, av pausbehov eller för att livet kommer emellan, så är du väl förtjänt av det!! 🥰
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Frukost med flickorna.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Från igår.
Alla möss har nu mask i magen 🤣 mjölmask alltså 😉
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Musornas i semesterhuset
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Emmett, den dräktiga klättraren.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Min första egenodlade valnöt! 🤩
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Prinsessan Mys Mys gillar när hon blir kliad med tandborsten. Gamla musan behöver lite extra omvårdnad nu ❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#29: Nej, vad mysigt <3
Nämen 😍😍😍😍😍😍
Mys Mys var en duktig hoppare när hon var ung.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Tips på aktivering och godis 😉
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

#32: haha jesus! Aldrig sett nåt liknande 😂

Städdag på landet förra helgen blev lite kvistar. O Sen blåbärskvistar.
Träslag av al o asp.
När Trassel gjorde en hinderbana med mej.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#37: häftig!
#38: Den var mest hennes ide. Jag bara tog upp henne från puffen och satte henne på skrivbordet. Hon tyckte det var så roligt att hon tog 9-10 varv på en gång och lika mycket nåstkommande dagar 😍
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Morranhopp
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Morran
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Vaknade i morse av att Lakritstrollet sprang omkring under sängen ☺️ och sen ringde alarmet 😱 inte lika roligt 😖
Dom låter ganska mycket när de springer runt på golvet 😂
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#44: oj, vilken överraskning 🤭
Tycker ni ska lägga musrelaterat klotter i egna trådar, med fina rubriker så att folk hittar dessa trevliga inlägg lättare.
Denna tråd var till sådant som inte är musrelaterat. OT prat.
Jag t ex brukar ventilera mig väldigt mycket i dessa trådar, hur jag mår osv. Det har nog hjälpt mig mycket i mitt mående.
Oh no 😱
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#47: oh no 😱
- Redigerat 2022-11-14 07:44 av [Lilium]
#47. Går det att klicka upp henne innan hon är färdigrostad? 😂🤣
Du får döpa om henne till Toast. 🧡
#49: Jag fick böja bort gallret för att hon skulle kunna smita upp.
Men hon fick en fin rostad färg 😉😉
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Oh no 😱
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#51: Häftigt att dem kan klättra sådär 😱
- Redigerat 2022-11-17 14:31 av [Lilium]
#52: Som det mest naturliga i världen.
Ingen självbevarelsedrift där inte 🤣🤣
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#54: Och nu är hon på vift. Utsläppt denna gång, men hem vill hon inte 😖.
Vi får väl leva med en bortsprungen musa 😉😉😊
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#54: Du har fantastiska burar!
#55: ojdå.. Hur får man tag i möss? Det känns svårt.. Dem är snabba..
#57: man väntar på att de går hem 😆
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#58: Eller lockar med ost.😉
#62: oh sådana klappar vill jag också ha 😍
#62. Åh! Underbart!
Måste genast slå in klappar - och klippa hål i dem! 🧡
Du har så många bra och roliga idéer!
Jag har fullt upp här hemma, så jag tar en liten paus från iFokus men återkommer när jag får kraft igen ❤️
Han/honom
#64: klapparna är mycket uppskattade av mössen 🐭
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#66: saknar dig redan! Kommer bli tomt utan dig. Hoppas du kommer tillbaka så snart som möjligt.
#62: behövde testa med hamster klappar 😂.. Inte lika uppskattat..

"Jag vill uuuut!"

#66. Du blir saknad 🧡
#66: Finfina mössen Astri, Ella och Marilyn skickar varma julhälsningar till sin uppfödare❤!
🐭 (studs)
🐭 Vad hände 🤯. Trodde du var på väg in till Myran!
🐭 Eh…nä..jag skulle ner på golvet 😁
Här är det bus som gäller. Busan och gänget är på golvet och röjer 😆
Dom är överallt men ibland kommer de och sätter sig på min axel 😊
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Det är så nära 🤣🤣
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Myran, den lilla ettriga musen och Locki min lilla nerviga mus.
Satte ihop dem för Myran inte hade en vän och Locki var den mus jag kunde tänka mig flytta på.
Har inte sett ett så tajt par sen Polismusen och Fluffet, som oxå var helt otippat.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#74: så sött och kul att det funkade 😍
Mycket jobb när det kommer en ny mus.
Har ni kollat in mössen på Instagram
luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
VildVittra tyckte det var mycket spännande att "rymma". Hon kom till soffan ☺️, de andra röjde runt på golvet 🐭🐭
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Såhär bor mina möss 😊
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#78. Oj, det kan man kalla mus-rum. Härligt att se!

#78: jättelyxigt 😍
#82. Oj en sån fining (den gula satinen, en färg jag är svag för).
Visst gillar de leksaker! I alla fall de "frimodiga" mössen, de ska på allt! Undersöka, och busa.
Jag har en liten porslinskatt med sidenband runt halsen. På lekbordet.
När mössen varit där en stund är sidenbandet uppknutet, borttaget från kattens hals och ivägsläpat och gömt någonstans. 😂
Det är därför det för mig som uppfödare är så viktigt att ha GLADA möss! Nyfikna och glada, så får de mig att skratta åt dem gång på gång. 💕
Kvasar o jag satt igår o myste.
Själv skrev jag en bok men Kvasar tyckte att man skulle springa åt andra hållet o störa mig.😁
Fick ju inte mycket gjort direkt men Krasse hade helskoj.
Hade satt en lekhage brevid till honom men han klättrade bara upp ur den o till mig.
Så mysigt.😍
Varje gång man kommer in i rummet så springer han till gallret o står på baktassarna. Ett trick jag lärt honom. Och självklart får man ju favoriten;pumpafrön.
#84. ❤
Vad härligt att höra!
#46: Du kan fortfarande ventilera dig. Vi är flera som skulle läsa och ge respons.
Mvh
Mig
Överlistad igen.
Och bara så ni vet, möss kan öppna lådor 🤣
Hon hoppar upp bakom lådorna på en avsats, klättrar in och hur hon gör när hon öppnar har hon inte berättat 🤣.
När hon öppnat en springa kan hon hoppa upp och ta för sig av godiset jag gömt där 😵💫
1 - 0 till mössen igen 😱
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Trassel och badrummet.
Jag hade ofta Trassel lös i vardagsrummet, hallen och köket men var alltid noga med att stänga dörren till badrummet.
Hon hade vart med mig in förstås men aldrig fått vara lös. Och hon hade visat att hon ville ner på golvet.
Hon började att stå utanför och lurpassa på mej för hon var så nyfiken på rummet hon inte fick vara i. Men hon fick inte gå in.
En dag när hon följde med in på toa släppte jag ner henne och oj vad glad hon blev, för att en stund senare vara uttråkad. Hon tyckte verkligen inte att jag hade behövt få henne så nyfiken på det tråkiga rummet.
Hon stod aldrig och lurpassade nåt mer 🤣
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Kvasar tyckte att buren var långtråkig. Dags att ge sig ut på upptäcktsfärd!
#89: möss behöver gå på upptäcktsfärd 😊
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

#88 😂😂😂❤️
#90: Kan man lugnt säga!😄
Nyfiknare finns inte.
VildVittra 😆
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jag är nervös. Imorgon börjar jag ett nytt jobb. Timvikarie på ålderdomshem några månader.
Det var mååånga år sedan jag jobbade inom vården och jag är eg inte nervös inför själva jobbet, utan inför de jag ska jobba med. Vårdpersonal, uskor, sjuksköterskor, chefer osv.
Jag är inte heller säker på hur jag ska betee mig och vet inte vilka skor jag får ha…
Men jag ska försöka att vara tyst, bara prata om någon frågar mig. Inte säga något om vad jag tycker och tänker. Vara ödmjuk om jag behöver fråga något (för det kan vara en stötande fråga, vad vet jag - jag har tydligen ett sätt som får folk i Södermanland att hata mig)… och det är väl där skon klämmer… hur gör jag för att de ska tycka om mig… i a f inte HATA mig…
#95 Avskyr foppatofflor.
Barfota får man inte vara i vården.
Jag får gå i ett par rätt varma skor imorgon… för att kolla in de andras fötter… har de sandaler? får man ha det?
--
nej, folk gillar inte mig, tyvärr… inte här i södermanland… i 08 hade jag inga problem att få vänner eller prata med nytt folk.. men idag är jag väldigt ointressant som 54årig halvfet kärring… ingen bryr sig nog om mig
(förresten, tack för rara ord 💗 )
- Redigerat 2023-07-09 22:26 av Grodan
#96: men va? Jag har alltid gillat dig, när jag startade mitt konto tyckte jag nog att du var väldigt cool till och med, såg upp till dig väldigt mycket :) var dig själv, är de taskiga är det deras förlust, du är en bra människa. (Vad jag vet)
#97 Gulle, men på nätet är det högt i tak antar jag. Kanske kan jag också uttrycka mig väl på nätet idag så att missförstånd inte uppstår. Men irl, tyvärr, det är så, jag är INTE omtyckt här i länet jag bor. Det har redan skurit sig lite, MEN eftersom jag är smart så försöker jag fixa till problemet.
Jag har funderat en del på vad det här beror på och det måste vara mitt fruktansvärt raka öppna sätt. Folk pratar helt enkelt inte så bra med varandra här. Introduktion på nya jobbet tex, det är helt åt helsikke… jag får fråga och lista ut själv det mesta… det är noll pedagogik och lära ut… fick hänvisat till mig 20 pärmar med papper att läsa… lixom… alltså… prata med mig?
Det tog en hel dag innan jag hittade vart spriten fanns för att sprita händerna… det var efter jag FRÅGADE som en tjej visade…
Hade jag haft en person på inlärning bredvid mig hade jag visat spriten 2min efter att personen kommit till avdelningen!!!
MEN kors i taket, en tjej sa faktiskt att hon tyckte jag var duktig, så det känns bra iaf…trots en del problem för mig nu i början…
Jag har inte rört så bra på mig sen min hund dog och nu när jag jobbat så har mina anklar och fötter svullnat upp som tusan, dessutom har jag ont i fötterna direkt när jag börjar mitt pass…
Jag har otroligt ansträngd ekonomi innan första lönen (25 aug) och att köpa skor, mat osv är något jag eg inte kan och det är något jag heller inte vill tala om för folk. Väldigt få förstår hur det är att vara extremt fattig.
Mitt hår blir fett så fort och jag vill inte tvätta det två gånger i veckan. Idag skulle jag eg behöva tvätta det, men det är bara 4 dagar sedan jag tvättade det… jag vill inte… ju oftare jag tvättar håret, desto snabbare blir det fett… jag kan bara inte tvätta håret så ofta, det är mot min princip och håret blir så äckligt… duscha gör jag givetvis varje dag, speciellt nu när det är så varmt… och det finns dusch på jobbet också…
Så, nu har jag skrivit av mig lite…
Fläta håret, packa strumpor, klä på mig, ta matlåda och dricka och åka iväg… kanske hinner jag dricka en kopp kaffe till… hm…
kram på er för att ni orkade läsa och för att ni är så rara 💗🤍💚

#98: va, har voffsingen gått bort? Det har jag missat 😪 vi har ju inte hörts på länge nu. Men jag tänker på dig ibland. Mitt hår har blivit värdelöst med åldern. Livlöst, stripigt, blir fortare fett. Jag måste tvätta det 2-3ggr i veckan och det har varit svårt att hitta bra shampoo. Trist, efter 30 går allt med kroppen utför 🤨
#99: har du provat med hårmask ? Brukar hjälpa mig och min mor.

#100: vilken sort, Daggmask? 😂
Jag har testat hårinpackning utan resultat.
- Redigerat 2023-07-13 17:19 av Alwyn
#101: autokorrekt gillar inte mig idag 😂.
Okej, skumt!
#99 men fyyy… tvätta håret så ofta… nej… då måste något annat vara fel… typ skit schampo… jag använder faktiskt bra grejer som en frisör sa till mig att använda ett gäng (h)år sedan och jag köper stora flaskor som räcker bra. Det är drygt och man ska inte använda mer än en femkrona schampo (gamla femkronan).
gulle, härligt att någon tänker på mig ibland… jo, jag bläddrade i min lur häromdagen för att ringa dig och insåg att jag tappat bort ditt nr…
och vi har inte hörts pga att jag mått fruktansvärt dåligt psykiskt…
#101 lol daggmask i håret
LOL men gaaaaaaaaah… får jag sno den, den var ju underbar
- Redigerat 2023-07-15 23:21 av Grodan
En liten ljus mus i fel bur. Hon är smart och snabb och vet att de andra inte kan hoppa över staketet 😉😎.
Hon har full koll på de andra mössen och fintar dem lätt 😁
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jag har beställt rosenrot, för att se om jag blir piggare och gladare. Det var ganska bra pris så det gjorde inte så himla ont i lilla plånboken. 159 kr för 80 tabletter + fri frakt. Doseringen är 2 tabletter per dag så det räcker i 40 dagar. Andra preparat jag provat tidigare har varit mkt dyrare och inte heller räckt lika länge…
Rosenrot har jag aldrig provat tidigare…

#107: jag har testat. Mig hjälpte det inte och jag blev pruttig av dem 😆
#108 haha ojdå… nåja, jag äter lite gluten nu o är lite pruttig så…
Milemule det är underbart med dina inlägg och de kan öppna för diskussioner, och därför ber jag dig att skapa nya inlägg med dessa. Denna tråd är till för OT klotter, den heter endast MUS-klottertråd, så att man snabbt ska kunna veta att det är mus-ifokus klottertråd. Alltså, denna tråd är till för allt annat än möss egentligen.
Jag vill jättegärna att sajten blir populär igen, så jag kan döpa om denna tråd, och önskar att du ville göra nya inlägg med dina foton och texter. Den ovan #111 t e x, den öppnar upp för en stor diskussion och även frågan: vilken dokumentär. Kanske vill du göra en tråd om detta? En egen tråd.
För att undvika missförstånd skapar jag nu en ny klottertråd. Den får helt enkelt bara heta OT klottertråd. "Mus" faller bort, då den ska få handla om precis allt annat än möss… otypiskt pladder bara…